Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge får Tesla bruke "ny bilprodusent"-kortet sitt?

Startet av geear, tirsdag 22. august 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

geear

Fanboys, ikke fanboys, mange har uansett gitt Tesla en god del ekstra "slack" fordi de er nye - fordi de sprenger grenser og ikke-skrevne "regler", fordi de blåser myter av banen, fordi de rett og slett har utfordret alle verdens bilprodusenter og dessuten gjort det på utmerket vis. Man har tålt litt ekstra, fordi Tesla er Tesla, og fordi Elon er Elon. Men hvor lenge lar DU de få lov til å bruke dette ny produsent/underdog-kortet? Hvor lenge kan en akseptere at et firma med større markedsverdi enn Volkswagen får holde på som de gjør?

Det er greit at de har en lang vei opp til BMW og Mercedes både på markedsverdi og salgstall, men de har gjort det ganske åpenbart at de ønsker å konkurrere på dette nivået, så på et eller annet tidspunkt MÅ de klare å begynne å kommunisere, klare å informere, klare å levere, klare å forholde seg til markedsføringsloven og forbrukerkjøpsloven... er det en bjørnetjeneste å la de seile avgårde?

krister461

Tja, jeg har i alle fall sluttet å unnskylde de med at de er en "ny bilprodusent". Men, jeg holder ut med svakhetene deres så lenge det ikke finnes andre biler på markedet som jeg vil ha. :)

1000kwh


geear

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:57
Hva har du egentlig hatt problemer med?
Facebook-gruppa for Tesla kryr av folk som har hatt kjempeproblemer med både service, utlevering av biler som ikke ser ut i måneskinn, venting på deler i månedsvis og så videre.

For egen del under kjøp av Model X nå så:

1. De hadde ingen demobiler med 7-seter.
2. De hadde ingen demobiler med delskinn.
3. De hadde ingen 75-demobiler.
4. De hadde aldri hørt noe om at den nye 7-seteren kunne komme til Norge selv om prisen på denne pakken var gått ned.
5. De ante ikke hvilken batteripakke bilen min ville komme med.
6. De sa først oktoberlevering, dette har nå blitt late oktober - november.
7. De sendte meg mail om at jeg så "gledelig" får de nye manuelle bussbenkene.
8. De lovet svar på eventuelle henvendelser innen 48 timer, har ikke hørt et pip.
9. De har ikke hørt et kvekk om AP2.5, og sier at dette er info som ikke kommer fra Tesla, men nå har til og med biler begynt å få nye spec-koder (nye biler får nå utstyrskode APH3 i stedet for APH2).
10. Autopilot-pakken leverer ikke hva den lover.
11. "Evnen til å kjøre selv" er en vits.
12. En bil som forsøker å være i premiumsegmentet har paneltilpasninger, finish etc. langt nede på Ford Fiesta-nivå.
13. De klarer ikke levere en regnsensor som fungerer, selv om det står i manualen at den har det.
14. Samme med automatiske lys, selv om det nå ryktes at NOEN har fått det i siste oppdatering.
15. Ble misledet i forhold til avslutning på rentekampanje, og derfor "presset" til å ta avgjørelse kjapt. Så ble den i stillhet bare forlenget. Og dette har skjedd flere ganger før såvidt jeg har fått med meg. Det er klart brudd på markedsføringsloven.

Kunne sikkert listet opp en haug til, men jeg har ikke engang fått bilen enda. Allikevel ikke misforstå dette, jeg er fortsatt villig til å "ta sjansen" på bilen, men mesteparten handler om intern kommunikasjon i firmaet, og det i seg selv er tragisk for det er ikke nødvendigvis noe som koster noe, men handler om rutineendringer. Kanskje det hadde blitt bedre om kundene stilte høyere forventninger. Jeg kommer iallfall til å bruke Forbrukerkjøpsloven for å få det jeg har betalt for.

1000kwh

Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:17
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:57
Hva har du egentlig hatt problemer med?

Jeg hadde ikke kjøpt et produkt hvis du var så misfornøyd allerede FØR du får bilen. Det er jo bare å "gå videre" ..

morpheos

Jeg er også skeptisk til både service og leveringsprosessen - dvs. egentlig informasjonen som gis underveis. I tillegg mente selger at rentekampanjen kun gjaldt nybestillinger, ikke inventory.

Jeg kjører likevel på - for meg er det ingen reelle alternativer i klassen stor Elbil. Den dagen det kommer så tror jeg Tesla vil slite litt. I dag tar det vinter og vår å få service på alt annet enn kritiske feil, og kundeservicen er svært varierende. Hittil har de vist liten evne til å bedre dette - jeg er litt skeptisk til hvordan de skal håndtere det hvis Model 3 blir en salgssuksess.

Espen Hugaas Andersen

Tror jeg vil si ca 2020. Når Model 3 og Model Y produseres og leveres i stor skala er det på tide at Tesla får utbedret de svakhetene som ligger i systemet.

Ikke at jeg helt kjøper at Tesla er så forferdelig i forhold til konkurrentene. Tesla har forbedringspotensiale, men det har virkelig konkurrentene også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 12:00
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:17
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:57
Hva har du egentlig hatt problemer med?

Jeg hadde ikke kjøpt et produkt hvis du var så misfornøyd allerede FØR du får bilen. Det er jo bare å "gå videre" ..
De har fortsatt et unikt produkt, og det er det som holder de flytende, men det ser ut som jeg må gjenta meg selv - kanskje det er på tide å begynne å kreve normalt nivå av service og leveranse. Skuta flyter nå, og på sikt vil dette dermed være en bjørnetjeneste, for når konkurrentene har tilsvarende produkt, så er ikke dagens nivå tilstrekkelig. Bare det at det faktisk går an å få svar på første forsøk når en ringer til de - eller sender mail til de, er en oppgradering. Hadde satt pris på om du heller kunne svare på det tråden handler om hvis du er interessert i temaet.

1000kwh

Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:33
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 12:00
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 11:17
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 10:57
Hva har du egentlig hatt problemer med?

Jeg hadde ikke kjøpt et produkt hvis du var så misfornøyd allerede FØR du får bilen. Det er jo bare å "gå videre" ..
De har fortsatt et unikt produkt, og det er det som holder de flytende, men det ser ut som jeg må gjenta meg selv - kanskje det er på tide å begynne å kreve normalt nivå av service og leveranse. Skuta flyter nå, og på sikt vil dette dermed være en bjørnetjeneste, for når konkurrentene har tilsvarende produkt, så er ikke dagens nivå tilstrekkelig. Bare det at det faktisk går an å få svar på første forsøk når en ringer til de - eller sender mail til de, er en oppgradering. Hadde satt pris på om du heller kunne svare på det tråden handler om hvis du er interessert i temaet.
Jeg har foreløpig bare gode erfaringer. Det du skriver gjelder jo alle bilprodusenter. I forhold til AP og FSD bør du jo lese det som står under disse pakkene på Tesla.com.

Jeg prøvekjørte Model S P100D, men bestillte 75D. Jeg har aldri opplevd at en forhandler har hatt AKKURAT den bilen jeg skal bestille. Ofte er det toppmodell med masse utstyr du får kjøre.

Men igjen. Du sammenligner interiørkvaliteten med Ford Fiesta. Ok, men det er jo det du får fra Tesla. Du bør jo bestille noe annet!

Jeg kjøpte Model S fordi det var den desidert beste bilen jeg noen gang har kjørt. På alle måter, fra interiøret til ytelsen.

geear

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:41
Jeg har foreløpig bare gode erfaringer. Det du skriver gjelder jo alle bilprodusenter. I forhold til AP og FSD bør du jo lese det som står under disse pakkene på Tesla.com.

Jeg prøvekjørte Model S P100D, men bestillte 75D. Jeg har aldri opplevd at en forhandler har hatt AKKURAT den bilen jeg skal bestille. Ofte er det toppmodell med masse utstyr du får kjøre.

Men igjen. Du sammenligner interiørkvaliteten med Ford Fiesta. Ok, men det er jo det du får fra Tesla. Du bør jo bestille noe annet!

Jeg kjøpte Model S fordi det var den desidert beste bilen jeg noen gang har kjørt. På alle måter, fra interiøret til ytelsen.
Jeg har lest alt som står, og de leverer ikke det de har solgt. Sammenligner heller ikke interiørkvaliteten, men eksteriøret. Hvis du ikke forstår det er det ikke vits å diskutere det videre, og det var fortsatt ikke det som var spørsmålet i tråden. Har faktisk enda til gode å se at du klarer å svare på noe som helst av det tråden faktisk handler om. Kan du vennligst finne andre tråder å spore av?

DagfinnN

Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:33
Bare det at det faktisk går an å få svar på første forsøk når en ringer til de - eller sender mail til de, er en oppgradering.
Tydeligvis veldig forskjellig opplevelse fra lokalisasjon til lokalisasjon. Bare gode serviceopplevelser på Skodje.
Og når det gjelder service. Jeg har hatt 20 biler i mitt liv. Aldri opplevd andre steder at en får lånebil ved service + at den er vasket og støvsuget når jeg henter den.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Jejl

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 22. august 2017, klokken 16:54
Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:33
Bare det at det faktisk går an å få svar på første forsøk når en ringer til de - eller sender mail til de, er en oppgradering.
Tydeligvis veldig forskjellig opplevelse fra lokalisasjon til lokalisasjon. Bare gode serviceopplevelser på Skodje.
Og når det gjelder service. Jeg har hatt 20 biler i mitt liv. Aldri opplevd andre steder at en får lånebil ved service + at den er vasket og støvsuget når jeg henter den.
Fra tom til full "tank" mens bilen er på service er jo også et pluss. Leverte den inn med 3% sist service, og fikk den tilbake med 75%.

1000kwh

Sitat fra: gr på tirsdag 22. august 2017, klokken 16:18
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 22. august 2017, klokken 15:41
Jeg har foreløpig bare gode erfaringer. Det du skriver gjelder jo alle bilprodusenter. I forhold til AP og FSD bør du jo lese det som står under disse pakkene på Tesla.com.

Jeg prøvekjørte Model S P100D, men bestillte 75D. Jeg har aldri opplevd at en forhandler har hatt AKKURAT den bilen jeg skal bestille. Ofte er det toppmodell med masse utstyr du får kjøre.

Men igjen. Du sammenligner interiørkvaliteten med Ford Fiesta. Ok, men det er jo det du får fra Tesla. Du bør jo bestille noe annet!

Jeg kjøpte Model S fordi det var den desidert beste bilen jeg noen gang har kjørt. På alle måter, fra interiøret til ytelsen.
Jeg har lest alt som står, og de leverer ikke det de har solgt. Sammenligner heller ikke interiørkvaliteten, men eksteriøret. Hvis du ikke forstår det er det ikke vits å diskutere det videre, og det var fortsatt ikke det som var spørsmålet i tråden. Har faktisk enda til gode å se at du klarer å svare på noe som helst av det tråden faktisk handler om. Kan du vennligst finne andre tråder å spore av?
Jeg er uenig i det du stiller spørsmål ved i utgangspunktet og rådet mitt er at du finner deg et annet bilmerke med bedre service, bedre biler og med lengre historie (selvfølgelig basert på dine erfaringer) :)

For min egen del forventer jeg langt bedre service av Tesla enn det jeg har fått fra VW og Hyundai basert på mine erfaringer så langt.

morpheos

Sitat fra: 1000kwh
Jeg kjøpte Model S fordi det var den desidert beste bilen jeg noen gang har kjørt. På alle måter, fra interiøret til ytelsen.

Det du skriver her er egentlig at du ikke har kjørt noe særlig av bla. tyske premiumbiler. Tesla er gode på mye, og skjermen de har i midten av førermiljøet og mulighetene den gir er hands down det beste som finnes i en bil. Interiørkvaliteten? Not so much.

Det må være rom for å kunne kritisere aspekter ved bilene eller servicen, og ønske eller gi innspill til forbedringer uten at vi nødvendigvis skal finne en annen bil eller et annet. Hvis du har et så sort/hvitt forhold til det å eie bil, så har du vært heldig med ditt bilhold.

Jeg elsker bilen min (P85+). Det er hands down den beste bilen jeg noengang har eid (og jeg har vært innom bla. BMW og kjørt en del andre). Jeg liker det Tesla står for så godt at jeg, mine reservasjoner og skepsis til tross, har bestilt en ny bil til oppunder millionen. Det burde si noe om mitt forhold til Tesla. Det betyr ikke det samme som at jeg sammen med utlevering av FOB-en leverer inn min kritiske sans og tror at Musk er bilindustriens Kong Midas. Det er rom for flere nyanser enn det.

Edit: Til OP - ja, jeg synes vi gjør dem en bjørnetjeneste. Dvs. jeg prøver å ikke gi dem det - så jeg gir en del saklige skriftlige tilbakemeldinger.

Espen Hugaas Andersen

#14
Sitat fra: morpheos på tirsdag 22. august 2017, klokken 20:49Det du skriver her er egentlig at du ikke har kjørt noe særlig av bla. tyske premiumbiler. Tesla er gode på mye, og skjermen de har i midten av førermiljøet og mulighetene den gir er hands down det beste som finnes i en bil. Interiørkvaliteten? Not so much.

Det må være rom for å kunne kritisere aspekter ved bilene eller servicen, og ønske eller gi innspill til forbedringer uten at vi nødvendigvis skal finne en annen bil eller et annet. Hvis du har et så sort/hvitt forhold til det å eie bil, så har du vært heldig med ditt bilhold.

Jeg elsker bilen min (P85+). Det er hands down den beste bilen jeg noengang har eid (og jeg har vært innom bla. BMW og kjørt en del andre). Jeg liker det Tesla står for så godt at jeg, mine reservasjoner og skepsis til tross, har bestilt en ny bil til oppunder millionen. Det burde si noe om mitt forhold til Tesla. Det betyr ikke det samme som at jeg sammen med utlevering av FOB-en leverer inn min kritiske sans og tror at Musk er bilindustriens Kong Midas. Det er rom for flere nyanser enn det.

Edit: Til OP - ja, jeg synes vi gjør dem en bjørnetjeneste. Dvs. jeg prøver å ikke gi dem det - så jeg gir en del saklige skriftlige tilbakemeldinger.
P85+ er noe helt annet enn ny bil i dag. Jeg har hatt minimalt å utsette på min X100D. Det jeg har notert meg hittil er:

1. Fikk bilen levert med 11 kW lader når jeg skulle ha 16,5 kW lader. Dette har jeg fått time for å fikse opp i september. (Er egentlig kanskje litt streng når jeg inkluderer dette. Jeg bestilte bil med 11 kW lader, men den ble standard like etter bestilling, og jeg ble lovet at jeg skulle få med 16,5 kW lader. Tesla gir meg det jeg ble lovet, men den var ikke aktivert fra fabrikk. De kunne like gjerne sagt "nei, du får ikke 16,5 kW lader", så måtte jeg bare holdt meg til kontrakten.)
2. Kromlistene rundt falkedørene er litt skjeve. Men ikke så mye at jeg bryr meg. Det er ikke perfekt, men det er godt nok.
3. Frontruten har en del ghosting. Jeg tenker jeg skal be om ny rute - det finnes ett annet partnummer på rute som ikke skal være plaget med ghosting. (Mitt *inntrykk* er at Tesla benytter frontruter fra to underleverandører, der den ene har kvalitetsproblemer.)
4. Har så klart ikke automatiske viskere ennå. Men dette ble jeg informert om når jeg bestilte bilen. Det er ikke ideelt, men jeg er tålmodig, til en viss grad.
5. Lyddempingen er ikke helt på høyde med de beste tyske. Den er ikke dårlig, men den kunne vært bedre. Jeg har valgt å få utført litt ekstra lyddemping for å komme nærmere de beste tyske, men man får aldri tolagsvinduer, og det er mye glass.

Utover dette så er bilen tilnærmet perfekt. Jeg satt på en ny Volvo V90 for et par måneder siden, og jeg måtte nesten le av hvor mye dårligere interiøret var enn min bil. Riktignok hadde den karbonfiber, noe jeg gjerne skulle hatt (men ikke gadd betale for), men ellers var fit and finish bedre på Model X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA