Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nästa bil efter Ampera-e?

Startet av Nickelilltroll, tirsdag 22. august 2017, klokken 09:06

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Då har jag lagt snart 6000km bakom mig och har bara gott att säga om både kvalité och upplevelsen.

Som jag nämnt förut så har jag en brokig och tråkig upplevelse med E-golf, ny från fabrik så var det en neverending historia av småfel, och dålig kundservice från Möller som fick mig tröttna, nästan idiotförklara hela bilbranschen och gå tillbaka till brukt, diesel och självservice :o

Var rädd att AE skulle ge mig en repris av barnsjukdommar och halvtaskig hjälp från leverantör...men med det revolutionerande 60Kwh batteriet var det bara att satsa. Gav besked via sms igår till min förhandlare hur förnöjd jag är med bilen, tacknämmlig och glad för valet :)

Följer med litegrann på fel som ni upplever. Ja, har haft några rundor på små-fel som rättar upp sig själv eller med lite tålamod kan jag ordna sånt själv utan att besvära min egen fritid eller förhandlare. Dessa har inte varit NÅGOT i förhållande till tidigare upplevelser.

Bilen ger mig aldrig under 40 mils räckvidd, dock är detta i sommartemperaturer. Har testat förvärmning som fungerar till 100%. Kommer inte sakna värmetrådar i frontvindue, VP eller en app som lever sitt eget liv. Kom oxå ihåg att vi har ett batteri som är temperaturregularat, detta kommer att göra stora utslag för oss som bor där det ofta kan krypa på 2-siffriga blå tal, BRA GM :+1:

Säterna är grymma(skinn). Jag får inte ont eller sliter på långtur. Detta är sanningen från min sida. Varför andra upplever det anorlunda vet jag inte. Ser heller inget slitage eller onaturligt efter alla mil.

Enda jag har märkt var denna lackbehandling jag köpte med bilen. Inte helt bra men kan oxå vara att jag är van vid andra produkter. Har nu korrigerat till Swisswax och nu är det mer rätt.

Hengerfestet med ledningsnett har gett mig massa, kör med cyklar bakpå utan tunga lyft eller merbruk av kw. Noll problem.

Till rubriken: Har man varit i elbilscirkusen några år så vet man att det rasar av gårde. Klart att dom som tycker att denna bil tillfredsställer deras behov är det ingen stress. Jag såg hur min förra elbil bokstavligen stöp i pris den dagen man kunde beställa en ny generation av samma. Sålde som tur var innan det skedde. Jag står fast vid att 60Kwh fortfarande är för litet batteri för att jag skall vara nöjd. Vintern gör sitt och långturer är faktiskt mer behagligt med mer mil på tanken. Sådan fungerar jag, därför jagar jag vidare tills min själ visar ro över värdetap och räckvidd.

Har varit i kontakt med Bilia om den nya Volvosatsningen, men där var det lite att hämta. Varken info eller annat att få. Blev satt upp på en kontaktlista när det kommer mer. Måste säga att den nya XC40 med eldrift ser väldigt frestandes ut. Allt som skrivs eller blir tryckt är visst bara rykter. Hört, sett massor om 30 mils körelängd till ett pris av 30 000 dollar. Den som lever får se. Bilen skall enligt Bilia kunna fås i löpet av 2019, detta får vi se.

Var på Tesla Brummundal igår och testade en S 85D. Förstår inte denna hysteri över hur sjukt bra Tesla ska vara. Ja, det var en lite skojig acceleration, sportig interiör, cleant och stor skärm. Men onödigt stor bil, jobbig att parkera minst sagt, går inget längre än min nuvarande, får inte montera hengerfeste(betalar inte 1 mill för en bil nej), och väldigt dåligt upplevelse av kundservicen. Visste inte om man kunde köpa brukt via Tesla.com. Noll info om M3 annat än tidigast leverans mitten 2019 och "jeg kunde få til alt selv på nett".....Och som vi nu fått bekräftat så blir en M3 med ok räckvidd och bra utstyr MYCKET dyrare än de 30k dollars. Vill jag betala 150 000 mer för en brukt Tesla 85 eller beställa en M3 med leverans då andra bilar nog är både ikapp och förbi på mina krav? Nej.

Nissan kommer inte att gå om AE i varken pris eller prestanda. Det blir hellre likt. Och Nissan sitt upplägg med rymdskeppsupplevelsen var en turn-off. Kanske dom har vänt på detta men spelar ingen roll när den blir levererad med 40 eller 60Kwh till samma pris eller mer.

Nu skriver jag alltså om mina kommande behov. Inte vad som finns snart. Så jag kom till beslutet att bara fortsätta med AE. Det är spännande att vara med på detta tåget som går fort fram i tiden. Men just nu går det lite på tomgång för oss som sitter på en redan bra bil. Verkar som om bilbranschen tänker sig om lite i dessa dagar. Större batterier, förbättrad hurtiglading eller vem av dom stora ska hoppa av fossiltillverkningen först? :o :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

mzziaz

Jeg har hatt Ampera-e siden i slutten av juli, og er svært enig med deg.

Jeg er også svært godt fornøyd med bilen. Den fyller svært godt opp våre behov. Rekkevidden gjør den mye mer anvendelig enn <35kWh modeller, og jeg jeg liker både innvendig og utvendig design og funksjonalitet godt. Setene fungerer også fint for oss. Er utrolig imponert over at man har fått til en nærmest storbilfølelse og flott innvendig plass basert på såpass små ytre mål. Eneste negative jeg kan komme på er mye hardplastikk og delvis innvendig passform.

Når det er sagt, kunne også jeg tenkt meg enda lenger rekkevidde, selv om det ikke er ofte jeg har det faktiske behovet. Det gjør rett og slett bilen litt mer praktisk de relativt få gangene en kjører langt.

Så til spørsmålet til hva som skal være neste bil. Må si at det er lite som så langt skiller seg ut som en tydelig kandidat. Det som blir kjøpsutløsende faktorer for min del kommer til å være økt rekkevidde og reell autonom kjøring. Slik som det ser ut i dag, kommer ikke dette til å materialisere seg på en god stund, i hvert fall ikke til en folkelig pris.

Akkurat nå ser det ut som om Opelen blir beholdt inntil den er nærmest utslitt (10 år/350k km). Det fine med 60kWh er jo at bruksverdien kommer til å være stor selv om batteriet skulle tape en god del kapasitet.



Counterpointer

Neste bil må ha awd og mulighet for å trekke henger.
Samt minst like lang rekkevidde.

Tom E.

Helt enig! 4wd og hengerfeste står høyt på min liste for neste bil. Jeg ser at Audi er på vei med en verdig kandidat men den blir nok for dyr for meg. Jeg er villig til å strekke meg til 450K for en bil med overnevnte kvaliteter.

Counterpointer

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:34
Helt enig! 4wd og hengerfeste står høyt på min liste for neste bil. Jeg ser at Audi er på vei med en verdig kandidat men den blir nok for dyr for meg. Jeg er villig til å strekke meg til 450K for en bil med overnevnte kvaliteter.
E-tron til 450k er nok helt uaktuelt, desverre Jeg blir kjempehappy om den havner på 650k, men tror den starter 100k høyere.

Tom E.

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:47
Sitat fra: Tom E. på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:34
Helt enig! 4wd og hengerfeste står høyt på min liste for neste bil. Jeg ser at Audi er på vei med en verdig kandidat men den blir nok for dyr for meg. Jeg er villig til å strekke meg til 450K for en bil med overnevnte kvaliteter.
E-tron til 450k er nok helt uaktuelt, desverre Jeg blir kjempehappy om den havner på 650k, men tror den starter 100k høyere.

Da er jeg for fattig (eller kjip) for en slik bil. Synd det, men jeg får da beholde min AE og min gamle Insignia noen år til.

1000kwh

Sitat fra: Tom E. på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:54
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:47
Sitat fra: Tom E. på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:34
Helt enig! 4wd og hengerfeste står høyt på min liste for neste bil. Jeg ser at Audi er på vei med en verdig kandidat men den blir nok for dyr for meg. Jeg er villig til å strekke meg til 450K for en bil med overnevnte kvaliteter.
E-tron til 450k er nok helt uaktuelt, desverre Jeg blir kjempehappy om den havner på 650k, men tror den starter 100k høyere.

Da er jeg for fattig (eller kjip) for en slik bil. Synd det, men jeg får da beholde min AE og min gamle Insignia noen år til.
Hvis du kvitter deg med begge så har du jo råd ;)

S4e

Enig i det meste du skriver. Jeg byttet fra stasjonvogn til Ae. Ae har overrasket veldig positivt på de aller fleste områder :D  Dette er min første elbil (som endelig har tilstrekkelig rekkevidde) og det har vært en øyneåpner - elbil er eneste aktuelle biltype for meg framover! Litt smårusk i starten, som jeg forventer blir fikset med oppdatering av programvare.  Setene er ikke de beste, men til å leve med. Bilen er en nytelse å kjøre i byen og småveier. Blir spennende å se hvordan den oppfører seg på vinterføre, men tipper den er minst like god som tidligere forhjulsdrevne biler jeg har hatt. Jeg kan derfor fint fortsette med Ae i mange år fremover...

Allikevel har jeg reservert Tesla M3 og følger aktivt med her. Tror jeg vil bytte - om ikke det dukker opp noen negative nyheter fra de første eiere. Hovedbegrunnelse for meg (som kjører lengst i helger med mye motorvei) er:
- Bedre komfort (særlig motorvei) - ACC, bedre seter, lengre akselavstand, mindre vindstøy?
- AWD (og selv RWD er trolig bedre opp bakker på vinterføre)
- Bedre rekkevidde/ladning på langtur (tipper jeg vil spare minst halvtime på en tur til København)
- Bedre plass til bagasje (i de fleste tilfeller - se under)
- Utrolig lekker og kul bil
- Navigasjon uavhengig av mobil (kona har Android) og med hjelp til når og hvor du må lade
- Støtte en produsent som satser helhjertet, løpende oppdaterer og tvinger fram en endring i bilbransjen
- Hengerfeste vil være et stort pluss hvis det kommer

Ulemper:
- Vil koste mer
- Ae bedre i byen
- Plass til større firkantet bagasje i Ae når ingen bruker baksete (hvis ikke M3 får hengerfeste)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

bmw2002

Har faktisk solgt Ampera-E allerede.
Bagasjerommet er for lite til at det kan bli en nr 1 bil, spesielt nå som vi skal ha barn igjen. Hadde bestemt meg for å bytte neste år uansett, men solgte heller nå med 50 000 i fortjeneste.

Bilen ble i praksis brukt frem og tilbake til jobb bare. Da solgte jeg den og kjøper en i3 med kort rekkevidde og plass. Men bedre seter og klimaanlegg.

Pengene jeg sparer skal bruke til å kjøpe I-Pace.

DagfinnN

Sitat fra: S4e på onsdag 23. august 2017, klokken 15:42

- AWD (og selv RWD er trolig bedre opp bakker på vinterføre)
Dette mener du ikke vel?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Rwd Model S har i hvert fall bedre fremkommelighet enn det jeg har hatt av fwd biler før.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Oppoverbakke er bakhjulstrekk bedre enn forhjuls ja, men ikke bedre enn 4 hjuls.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

S4e

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 23. august 2017, klokken 21:48
Oppoverbakke er bakhjulstrekk bedre enn forhjuls ja, men ikke bedre enn 4 hjuls.

Det var det jeg mente å skrive - RWD bedre enn FWD for å komme opp bratte bakker. Med FWD så pleier jeg å rygge opp hvis jeg får problemer...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

AmocoCadiz

Ville ikke avskrive ny gen Leaf i utgave med 60+kWh batteri,
sammen med sannsynlig langt mer effektiv fremdrift og lavere forbruk, og med full Propilot, kan dette bli en svært god og moderne totalpakke.
Know how på autonome systemer fra Nissan ser imponerende bra ut, og vil bli svært etterspurt fremover.
Og alt dette fra en av få bilprodusenter som tar elbil på alvor, og faktisk leverer i  brukbart antall allerede .

Gnilre

Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 24. august 2017, klokken 21:25
Ville ikke avskrive ny gen Leaf i utgave med 60+kWh batteri,
sammen med sannsynlig langt mer effektiv fremdrift og lavere forbruk, og med full Propilot, kan dette bli en svært god og moderne totalpakke.
Know how på autonome systemer fra Nissan ser imponerende bra ut, og vil bli svært etterspurt fremover.
Og alt dette fra en av få bilprodusenter som tar elbil på alvor, og faktisk leverer i  brukbart antall allerede .
Skal du selge din Ampera-e og kjøpe en Leaf ? Dersom Leaf kommer i en 60 kWh versjon er vel det to biler innenfor det samme segmentet. Jeg skjønner ikke helt poenget med det !

For egen del ville jeg prioritert en noe større bil. Gjerne en stasjonsvogn i Golf-klassen og gjerne med 4-hjulsdrift. Dessverre er ikke den bilen på tegnebrettet en gang. Men jeg håper VW eller Opel kan lage noe sånt når jeg får råd til å bytte ut min Ampera-e.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA