Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Med hengerfeste og 750 Kg

Startet av morten69, mandag 21. august 2017, klokken 22:23

« forrige - neste »

tothebone

Til info så har ikke Renault godkjent tilhengerfeste for Zoe.
Renault vil avvise garantisaker på motor, gir, bremser og øvrige ting som vil kunne påvirkes av monteringen av hengerfeste eller takstativ.

Greit å ta med i vurderingen dersom man skulle føle seg fristet til ettermontere hengerfeste på Zoe.

HCO

Dersom Renault skal avvise reklamasjonssaker på grunnlag av hengerfeste, ligger bevisbyrden på dem, ikke på forbrukeren.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Speeder

Sitat fra: tothebone på fredag 08. september 2017, klokken 11:21
Til info så har ikke Renault godkjent tilhengerfeste for Zoe.
Renault vil avvise garantisaker på motor, gir, bremser og øvrige ting som vil kunne påvirkes av monteringen av hengerfeste eller takstativ.

Greit å ta med i vurderingen dersom man skulle føle seg fristet til ettermontere hengerfeste på Zoe.
Kilde?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

tothebone

Kilden er RBI. Tror dere meg ikke er det bare å ta kontakt med forhandler eller RBI selv :-)

pudderjagar

RBI er bare ein norsk importør og er underlagt fabrikken i frankrike. Godkjennelsen som ligg føre her har eg forstått kjem frå fabrikken og då er RBI sjakk matt.

Ein importør kan heller ikkje produsere dokumentasjonen som trengs. Da er det fabrikken som gjer.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

tothebone

RBI informerer om at Renault som produsent ikke godkjenner montering av hengerfeste...

Einride

Det kan jo ikkje stemme når det no faktisk finst ein Zoe (riktignok Q90) med godkjent tilhengerfeste i Noreg. Dersom Renault ikkje hadde godkjent dette hadde vel aldri dette tilhengerfestet fått TÜV-godkjenning heller?

Kva RBI påstår tar eg med ei klype salt, det har kome mykje merkeleg frå den kanten sidan Zoe vart lansert...

aronesen

Sitat fra: tothebone på onsdag 13. september 2017, klokken 16:16
RBI informerer om at Renault som produsent ikke godkjenner montering av hengerfeste...
Jeg vil gjerne se noe skriftlig, helst med underskrift. Har du det?
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

tothebone

Nå er vel ikke hva Teknisk overvåkingsforening i Tyskland godkjenner og hva Renault som produsent godkjenner helt det samme..

Jeg forstår at dette er veldig vanskelig å akseptere for flere her.. Som sagt, ta kontakt med en forhandler eller direkte med RBI så får dere samme beskjed som jeg forteller her.

kaiat

Sitat fra: Einride på onsdag 13. september 2017, klokken 21:03
Det kan jo ikkje stemme når det no faktisk finst ein Zoe (riktignok Q90) med godkjent tilhengerfeste i Noreg. Dersom Renault ikkje hadde godkjent dette hadde vel aldri dette tilhengerfestet fått TÜV-godkjenning heller?

Det kan fint få TÜV-godkjenning uten at Renault er inne i bildet. I så fall må produsenten av hengerfestet ta de testene som trengs og få utarbeidet nødvendig dokumentasjon. Slikt gjøres hele tiden på annet ekstrautstyr som f.eks. senkefjærer, alu.felger og kufangere.

Bilprodusenten kan selvsagt nekte garanti der du bruker uorginalt ekstrautstyr. F.eks. om du har montert senkefjærer og opplever unormal dekkslitasje.

Vi kan dog oppleve at trafikkstasjonene snur i spørsmålet om de godkjenner dette hengerfestet. Lignende har skjedd før, blant annet da det ble forsøkt registrert amerikanske pickuper med totalvekt på 7500 kg. Det ble godkjent til å begynne med, før vegmyndighetene snudde tvert. De bilene som hadde blitt godkjent med så høy totalvekt, ble alle registrert ned i ettertid enten bileier ville det eller ei.

aronesen

Vel.
Noen snakker med to tunger.
Renault har godkjent hengerfeste før på Zoe.
Riktignok på et begrenset antall biler, men..
https://www.tu.no/artikler/denne-elbilen-har-kjort-fra-paris-til-drammen/376403
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Einride

Takk for info, kaiat! :)

Om RBI eller Renault slår seg vrang på garanti på motor/drivverk dersom ein har montert hengerfeste er jo selvfølgelig litt dumt, men med hengerlast på 750 kg ser eg ikkje for meg at det burde slite så alt for mykje på motor. Der kjem ein nok langt med litt sunn fornuft.

Bremser kan du jo berre drite i å få på garanti nesten uansett, så det er neppe noko stort tap.

Eg kan ikkje skjøne at Renault eller RBI skal stille seg så forferdelig negative til dette med mindre dei trur bilen eksploderar eller fullstendig kollapser om bilen plutselig får ein krok bakpå.

For dei med Q210 og R240 som nærmar seg garantislutt om eit par år vil jo kanskje muligheten for hengerfeste då vere interessant, uavhengig av "risiko".

krl

Jeg har fått beskjed fra Vegvesenet om at de KUN godkjenner hengerfeste dersom man har papirer på godkjenning fra fabrikk.

Kort oppsummert: Det at hengerfestet er Tüv-godkjent betyr ikke at det er godkjent for montering på bilen.


Men hvis noen faktisk har fått hengerfestet inn i vognkortet, så bør det være OK å kjøre med henger. Selv om reglene strengt tatt bør være like for alle..... Håper dette får konsekvenser for godkjenning av henger på andre merker også.

Jon Braathen

Sitat fra: HCO på fredag 08. september 2017, klokken 12:34
Dersom Renault skal avvise reklamasjonssaker på grunnlag av hengerfeste, ligger bevisbyrden på dem, ikke på forbrukeren.

Er dette riktig?
Jeg har vært i kontakt med Renault og fikk til svar at det kan blir avkorting ved garantisaker vedr motor, batteri og drivverk dersom bilen har hengerfeste montert.
Har allikevel ønske om montering for å kunne kvitte oss med dieselbilen vi knapt bruker lenger...
Vår R240 har tapt seg så mye i verdi uansett nå så er ikke redd for verditap, men dersom det er kjente feil som dukker opp som vi blir nektet på grunn av dette er det kanskje lurt å vente til garantitiden uansett er over.?
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

HCO

Sitat fra: Jon Braathen på torsdag 14. september 2017, klokken 21:22
Sitat fra: HCO
Dersom Renault skal avvise reklamasjonssaker på grunnlag av hengerfeste, ligger bevisbyrden på dem, ikke på forbrukeren.
Er dette riktig?
Jeg har vært i kontakt med Renault og fikk til svar at det kan blir avkorting ved garantisaker vedr motor, batteri og drivverk dersom bilen har hengerfeste montert.
Har allikevel ønske om montering for å kunne kvitte oss med dieselbilen vi knapt bruker lenger...
Vår R240 har tapt seg så mye i verdi uansett nå så er ikke redd for verditap, men dersom det er kjente feil som dukker opp som vi blir nektet på grunn av dette er det kanskje lurt å vente til garantitiden uansett er over.?
Med forbehold om at jeg ikke er jurist, vil jeg tro jussen i dette er akkurat den samme som er beskrevet her:
http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html
SitatSamtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service (for eksempel manglende oljeskift).

Dersom det ikke kan påvises årsakssammenheng, vil imidlertid feilen dekkes av garanti.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA