Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Med hengerfeste og 750 Kg

Startet av morten69, mandag 21. august 2017, klokken 22:23

« forrige - neste »

morten69

Utrolig kult, finnes et tysk firma som har TUV godkjent hengerfeste for zoe. I tillegg er det en bruker på Zoe sin facebook side som har fått den godkjent i Norge. Vet ihvertfall hva som skal monters på min Zoe

https://www.lzparts.de/renault-ze/anhaengerkupplung-abnehmbar-renault-zoe

Zoe som kan trekke 750 Kg:)
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

zbk

#1
Hvordan må man gå fram for å få godkjent noe slikt? Hva skjer eventuelt med garanti etc?

Her burde det værr penger å tjene for noen som kan ordne med montering og godkjenning. Jeg hadde i alle fall vært villig til å betale noen tusenlapper for å få det ordnet for meg.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

morten69

Bilen er klar gjord for hengerfeste fra fabrikk. Renault hadde ingen innvendinger mot monteringen sa han som hadde fått gjort det i bergen og biltilsynet i Bergen hadde nå godkjent bilen. Blir jo en helt annen bruksverdi når den får mulighet til å trekke 750 Kg.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

goggo

Dette er jo kjempebra. Da håper jeg at veldig mange Zoe eiere får montert hengerfeste, og at Renault Norge begynner å bruke dette i sin markedsføring slik at de andre leverandørene kan "tvinges" til å komme etter for ikke å miste salg.

Jeg ønsker meg nemlig en liten teardrop camper e.l. til min Soul EV :)

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

zbk

Hvis noen kan komme opp med et verksted, forhandler eller andre som er villige til å (mot betaling) strømlinjeforme prosessen med installasjon og godkjenning og selge det hele som et ferdig produkt har dere en kunde hos meg.

Egentlig er planen å selge Zoe'n nå siden tre biler er litt overkill for to personer, men kanskje det kan bli dieseldyret som ryker likevel...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

HolyDiver

Sitat
Designvalg

For eksempel sier Renaults tekniske opplæringsleder Terje Olsen at Renault Zoe ikke har mulighet for tilhengerfeste fordi batteriets varme- og kjøleapparat sitter under gulvet i bagasjerommet.

I tillegg sitter det en diffuser bak under bilen, som bidrar til forbedring av bilens aerodynamiske egenskaper. Diffuseren dekker hele området bak til støtfangeren, så det er ingen egnet plass for tilhengerfeste.

Det vil med andre ord gi større luftmotstand å sette på et hengerfeste, og gi redusert kjørelenge uavhengig av om tilhenger trekkes eller ei.

Kilde: https://www.tu.no/artikler/derfor-kan-nesten-ingen-elbiler-dra-tilhenger/350303

Håper teknisk opplæringsleder i Renault Norge tar feil :-)

Måkemannen

Sitat fra: zbk på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:37
Hvis noen kan komme opp med et verksted, forhandler eller andre som er villige til å (mot betaling) strømlinjeforme prosessen med installasjon og godkjenning og selge det hele som et ferdig produkt har dere en kunde hos meg.

Egentlig er planen å selge Zoe'n nå siden tre biler er litt overkill for to personer, men kanskje det kan bli dieseldyret som ryker likevel...
Count me in.

Hadde vært råstilig å ha to elbiler i tunet som har hengerfeste. :)

HCO

Sitat fra: zbk på tirsdag 22. august 2017, klokken 14:37
Hvis noen kan komme opp med et verksted, forhandler eller andre som er villige til å (mot betaling) strømlinjeforme prosessen med installasjon og godkjenning og selge det hele som et ferdig produkt har dere en kunde hos meg.
Jeg har sendt en forespørsel til mitt favorittverksted nå. De holder til en halvtime sør for Oslo, så de bør kunne være innenfor rekkevidde for mange av de 5800 bilene som nå ruller i Norge.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

pudderjagar

Sitat fra: morten69 på tirsdag 22. august 2017, klokken 13:37
Bilen er klar gjord for hengerfeste fra fabrikk. Renault hadde ingen innvendinger mot monteringen sa han som hadde fått gjort det i bergen og biltilsynet i Bergen hadde nå godkjent bilen. Blir jo en helt annen bruksverdi når den får mulighet til å trekke 750 Kg.

Gjeld dette dei gamle Zoe og eller er da bare Zoe40?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

kaiat

Produsenten av hengerfestet er vel kanskje dette firmaet: http://www.feinmechanik-wolf.de/

Jeg ser de lager hengerfeste til Twizy også.

Karl-Wilhelm

Veldig spent på hvor denne tråden havner, da Renault Zoe blir plutselig svært aktuell igjen.

https://www.youtube.com/watch?v=yzi-SodOTc8&index=2&list=LLuPwxF0s8btiZFfJ69lH73A
i-Miev 2012
Twoflower would be the sort to stand on top of a hill during a lightning storm wearing wet copper armour and shouting "all gods are bastards!"

bjaolsen

#11
Den som ble godkjent kjøpte og monterte det her :

https://www.lzparts.de/renault-ze/anhaengerkupplung-abnehmbar-renault-zoe

Ser at dette selskapet faktisk er en del av et forhandlernettverk for Renault, Dacia og SsangYong i Nord-Tyskland...
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

AppleKnocker

Var det ikke en importert Zoe som hadde fått godkjent hengerfeste? Er det samme mulig på en norsk bil?

Det er jo genialt hvis dette er mulig :+1:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Blip

#13
Hvis dette blir "enkelt" å gjennomføre, ryker Model 3-reservasjonen (siden den hypotetisk sett skal skulle bli familielens nye trekkvogn. Antar den omtalte saken er den samme som det refereres til her: Mulig å få til godkjent hengerfeste for e-Golf slik som for Renault Zoe, og på Facebooks Zoe-gruppe, dvs. bil med registreringsnummer EK42061.

Hmmm. Jeg sjekket akkurat bilen på Vegvesenets tilhengerkalkulator, men EK42061 er ikke registrert for å trekke tilhenger...

Edit: Etter å ha lest på Zoe-facebook, ser jeg at det ikke kommer inn i kalkulatoren siden det står som en egen merknad i vognkortet. Så vidt jeg kan forstå vil dessuten dette være mulig å ettermontere i Norge... Det kommer visstnok også en artikkel om dette i TU!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Blip


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA