Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

RustBehandling_Kia Soul

Startet av _OE_, lørdag 19. august 2017, klokken 21:04

« forrige - neste »

_OE_

Skal inn med Soul'n til Antirust behandling (Funderud Antirust) i neste måned... er dette bortkastede penger? Andre som har erfaring med bilen etter noen år? Har 2018 mod

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Spurte om dette da jeg kjøpte min for en måned siden og fikk tilbakemelding på at det var så mye plast under bilen at det ikke var nødvendig med mer enn det som kom fra fabrikken.
Det var imidletid ikke noe i veien for å etterbehandle bilen fikk jeg beskjed om

Har sjøl fylt opp alle kriker og kroker under bilen samt fylt opp dører innvendig, tenkte det var greit med litt påfyll
Gjenstår å plukke av innerskjermer i hjulbuer og fylle på der også
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Sitat fra: Usikker på lørdag 19. august 2017, klokken 22:11
Spurte om dette da jeg kjøpte min for en måned siden og fikk tilbakemelding på at det var så mye plast under bilen at det ikke var nødvendig med mer enn det som kom fra fabrikken.
Det var imidletid ikke noe i veien for å etterbehandle bilen fikk jeg beskjed om

Har sjøl fylt opp alle kriker og kroker under bilen samt fylt opp dører innvendig, tenkte det var greit med litt påfyll
Gjenstår å plukke av innerskjermer i hjulbuer og fylle på der også
Ok... Mye salting på veiene... Derfor jeg skal gjøre det

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Etter dagens understell / rusbehandling.... så lå jo nøkkelen inne i bilen.. har den vanligvis i lommen.... Glemte seff dette da jeg skulle inn på Jula og skulle låse bilen...den nektet heldigvis... Tok ut nøkkelen og fikk låst bilen *Nice"

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Har erfart det samme men tenkte etterpå at da hadde jeg jo fått låst opp også... men det kunne jo andre da også ha gjort  :o

Tok det forresten lang tid ? og pris sånn ca. ?
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

CitB59EL

Sitat fra: EV666KM på lørdag 19. august 2017, klokken 21:04
Skal inn med Soul'n til Antirust behandling (Funderud Antirust) i neste måned... er dette bortkastede penger? Andre som har erfaring med bilen etter noen år? Har 2018 mod

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har ikke erfaring med Kia selv. Men har anti støybehandlet og rust behandlet(tectyl) alle mine biler når de er nye. På berlingoen som har gått 75000 km i salt over snart 4 år så er den fremdels som ny uten rust. Tok rebehandlling iår. De fant faktisk litt overflate rust på 2 feste braketter under bil for batteri som de måtte sandblåse. Bilen var støy dempet og tectyl behandlet FØR jeg begynte å bruke den.

Ikke uvanlig at de måtte sandblåse 3 år gamle biler iflg Tectyl i Trondheim særlig hvis de ikke var behandlet når bilen var ny-før bruk. Gikk det 1 år så hadde rusten begynt å feste seg og behandlig får dårligere effekt.
Når jeg ser at bilen er helt hvit noen dager før vask-den er sort i utgangs punkte på vinteren så kan jeg bare tenke meg hvordan den ser ut under...som gammel bil mekaniker.  Det er mye rimeligere å ta behandlig når bilen er NY enn å skulle reparere på rust i etter tid... da fyker 10000 lappene i stort tempo. Vet om biler som er 7-8 år gamle som får beskjed at 130000 kr takk for fiksing av rust skader... da er 5000 når bilen er ny en "billig" investering.

trykkertor

Sitat fra: Usikker på lørdag 19. august 2017, klokken 22:11
Spurte om dette da jeg kjøpte min for en måned siden og fikk tilbakemelding på at det var så mye plast under bilen at det ikke var nødvendig med mer enn det som kom fra fabrikken.
Da tenker jeg at det er enda flere kriker, kroker og gliper hvor salt kan kile seg fast og godgjøre seg over tid.

Kjør på med antirust.

_OE_

Brukte Funderud Antirust... Kostet 2700kr tok i underkant av en time... Behandlet med Lanolin olje... En ulempe er jo at det lukter sau av bilen en stund... Så bevare of Wolfes he he

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


goggo

Ser nå at det har dukket opp et verksted på Evje som bruker lanolin, noen som har erfaring med dem?
http://www.evjeantirust.no/

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA