Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå begynner "alderdommen"

Startet av leafnor, lørdag 19. august 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

leafnor

#60
 :)jeg blir så glad når jeg leser siste innlegg, glad fordi det forteller pay-backen jeg har for mitt nå 30-årige sinksprayregime på bilbremser.  :angel:

Forøvrig, video bytte av hjullager: (Søk på youtube : "bildeler nissan leaf", og det kommer mange nytttige videor)
https://www.youtube.com/watch?v=pwjS1lx11RI
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Balrog

Konge. Takk - håper Leafen holder halvannet år til før jeg går på dette, kanskje like greit å bytte ut alle disse delene i forstillinga når man først demonterer det, prisene hos bildeler.no (bra videoer!) er jo ikke helt avskrekkende.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Strømbil

Mange som har byttet hjullager på sin Leaf? Min nærmer seg 140K nå, uten at jeg har merket noe til slark ennå..
Svart Nissan Leaf 2013.

Aspiranten

Fine hjullager her. Men svømmende styring så skal til med siste lenkarmen, og begge endeleddene om noen uker. Først bort på litt jobb osv.

Har fått byttet klosser og skiver på Outlanderen min nå da. Og fått kjøpt lang latmannsarm og klo-bolter som kan ta avrundede bolter. Man lærer mens man skrur. Jeg har også kjøpt sinkspray på Biltema, for å galvanisere de nye delene på Leifen.

På Outlanderen smurte jeg godt opp med kobberbasta både før bremseskive, etter bremseskive, bakpå klossene, og i monteringsgreiene. Samt i boltene. Byttet også bremseveske med det samme. Easy peasy. Fatter ikke at jeg har betalt verksteder for å gjøre dette i 18 år. Tok under en time å bytte begge bremseskivene foran i dag. Men jeg byttet klosser og rengjorde alt på lørdag, så det teller vel ikke helt. Måtte vente to dager for å få kjøpt nye skiver, de gamle gikk ikke å redde slik som jeg håpet. Oppdaget betydelig rust på innsiden.

Vurderer ny Ioniq og da blir det vel smøring av bremser og sinkspraying når den er helt ny. Hvordan gjør du det leafnor, går det greit å spraye over eksisterende rust også?
Nissan Leaf

leafnor

Ref sinkbehandling, så spyler jeg rent med høyttrykkspyler, fjerner evt løs rust. Overflaterust er det bare å spraye på. Etter noen år med slik behandling blir det galvanisert. Gjør det ved hvert dekkbytte vår og høst.
I starten på en noen år gammel bil vil det være rust (oveflate) å se før hver behandling, men det gjelder bare å fortsette. Til sist blir det galvanisert og som "nytt".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Mener jeg passer på bremsene, men hørte unødvendig piping med vindu ned og kjøring i lav fart.
Sjekket glidepinner, og jeg hadde smurt de for to år tilbake. En på venstre bakhjul vell tørr og klossen på innsiden lå å strøk unødvendig innpå skiven. Så for å få en ende på dette gikk jeg til skrittet å monterte smørenippler. Har en liten CNC frem i kjeller så freset anlegg for nippel, boret og gjenget M6 og inn med nippel. Ett lite pump med fettpressen og kjente motstand, dvs fylte opp helt med fett der inne. Skrudde litt på skruene og de gikk fantastisk lett.
Fremover, ved hvert hjulskift på med fettpresse og så presse inn noen gram med fett. Bør sikre funksjon til "evig tid". :+1:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nilsen33

"Har en liten CNC i kjeller"

Tydelig at det er forskjell på folk. Noen har litt bedre forutsetninger til å mekke bil enn andre.

Einar_S

Jeg er ikke sikker på at det er så lurt. Selv om jeg har en stor CNC maskin i kjelleren. ;-)
Det er ikke noe sted for fettet å komme ut etter hvert. Så det samler seg i "gummisokken" til den en dag sprekker, og sølevann kommer inn.
Jeg demonterer hele dritten, gjør skikkelig rent og gir den et nytt tynt lag med alufett.

Skiver blir marinert i Fosforsyre for å konvertere rust, spylt og pusset rene. Så galv spray.
Det betyr at bilen er ute av service en dag pg.a. marineringen. Men da spyr jeg bare ut endel CO2.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

leafnor

Alt med måte, både størrelse på CNC fres og mengde fett :). Ser problemstillingen, men samtidig sitter de mansjettene så løst at det er enkelt å innom de å tørke av overskudd. Så tenker at jeg klarer å unngå sprengte mansjetter.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Aspiranten

Ene glidepinnen på outlanderen min fikk overtrykk inne i sylinderen pga for mye fett, og slitt gummikappe. Så den gikk ikke helt inn lenger. Fikk dratt ut litt fett og skiftet til ny glidepinne, så gikk det fint som bare det.

Finfine smørenipler da. Skulle ønske jeg hadde cnc maskin i kjelleren. I stedet har jeg ølbryggemaskin... Forskjell på folk ja.

Får smøre manuelt hver høst jeg da ;) Eller er det våren etter vinteren som er best?
Nissan Leaf

leafnor

En gang for året holder. Og ølbryggemaskin kan være minst like morsomt å ha som fres, dreibenk og 3D-printer i kjeller.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

trondhla

Sagt rett ut Nissan er et "spareselskap", de sparer seg unødvendig på de mest opplagte ting og har spart seg til fant en gang før for ca. 15 år siden da de gikk nærmest konkurs.
F.eks. Leaf vs. Kona, i Kona er det lagt mer i optimalisering av forbruk og regenerering noe som det ikke er gjort i Leaf. I Leaf har de spart seg de siste 5-10% i utviklingsarbeidet og forbruk ligger noe høyere i Leaf enn i Kona (7 km/kWh vs. 8,5 km/kWh).
Så også med korrosjonsbeskyttelse. Nissan Nordic kunne utmerket ha vel ha gått for fullstendig rustbeskyttelse for bilene med ankomst Norge, men nei, det er kunden sitt ansvar og kostnad. Sparetiltak bestemt av Nissan Europe.
For den som vil ha sin Leaf i mange år er det bare å finne vegen til nærmeste anti-rustverksted. En ting til, dersom man vil rustbeskytte en gammel Leaf må man bruke Lanolin og ikke Techtyl eller andre oljebaserte midler. Lanolin trenger nemlig inn i rustporene og blokkerer vann og oksygentilgang noe som stopper rusten noe de andre midlene ikke gjør

leafnor

To medisiner foreskrevet av "bildoktoren" for alderdommen: Lanolin (eks: Fluid Film) og kaldgalvanisering (Eks Biltema). Da blir alderdommen noe enklere å leve med som bil.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Girstang

Vil det funke å smøre disse bare ved å åpne mansjetten litt og spraye inn lanolinolje med sånn strå 1 gang i året?

leafnor

Sitat fra: Girstang på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 01:48
Vil det funke å smøre disse bare ved å åpne mansjetten litt og spraye inn lanolinolje med sånn strå 1 gang i året?
Vil helt sikkert ikke skade, så ja. Men før eller siden tenker jeg de må ut å rengjøres og smøres. Det vil du kunne kjenne om de sitter fast.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA