Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå begynner "alderdommen"

Startet av leafnor, lørdag 19. august 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

Citroel

Sitat fra: Einar_S på onsdag 10. oktober 2018, klokken 14:51
Jeg er ikke sikker på at det er så lurt. Selv om jeg har en stor CNC maskin i kjelleren. ;-)
Det er ikke noe sted for fettet å komme ut etter hvert. Så det samler seg i "gummisokken" til den en dag sprekker, og sølevann kommer inn.
Jeg demonterer hele dritten, gjør skikkelig rent og gir den et nytt tynt lag med alufett.

Skiver blir marinert i Fosforsyre for å konvertere rust, spylt og pusset rene. Så galv spray.
Det betyr at bilen er ute av service en dag pg.a. marineringen. Men da spyr jeg bare ut endel CO2.

Fosforsyre var jo avansert, men sikkert lurt. Samme stoff som i FerrBet rustfjerner. Hvor kjøper du fosforsyre hen?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

tomrh

Det er en del youtube-videoer som demonstrerer fjerning av rust ved elektrolyse. Felles for dem er at de har en elektrolytt av vann+soda med en anode av skrapmetall, og så senker man ned den rustne delen som katode. En batterilader gir strøm. (Søk f.eks. på «rust removal electrolysis»). Noen som har prøvd dette? Tenker at man f.eks. kan senke hele kaliperen nedi ei bøtte og la det godgjøre seg over natta?

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: tomrh på søndag 21. oktober 2018, klokken 19:30
Det er en del youtube-videoer som demonstrerer fjerning av rust ved elektrolyse. Felles for dem er at de har en elektrolytt av vann+soda med en anode av skrapmetall, og så senker man ned den rustne delen som katode. En batterilader gir strøm. (Søk f.eks. på «rust removal electrolysis»). Noen som har prøvd dette? Tenker at man f.eks. kan senke hele kaliperen nedi ei bøtte og la det godgjøre seg over natta?
:+1:, har prøvd det. Virker, men mye søl og har ikke tid å vente. Må jo bruke bilen også.
Så jeg holder meg til rustpikking, stålbørste og så sinkspray. Og lanolin, fluidfilm på der igjen på "ikkesynlige" flater. Som hjuloppheng, etc etc.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Aspiranten

Da fikk jeg endelig en ledig lørdag til å ferdigstille arbeidet på Leifen.

Begge styreledda og den siste lenkarmen ble byttet i dag. I tillegg smurte jeg opp frambremsene godt.

Alle ulydene forsvant foran, og styringen føles mye mer presis igjen. For 1000,- i deler fikk jeg faktisk nybilfølelse i kjørefølelsen igjen. Har du dunking i bilen, eller svømmende styring? Bytt lenkarmer og endeledd!

Auto 8-8 på Eide i Møre og Romsdal har vært flinke til å smøre bremsene mine foran. Det var ingen problemer å løsne boltene med en ekstra lang skralle for momentets skyld, og glideboltene var rene og pene, og godt smurte. Det var ikke tilfelle med Outlanderen min, som fikk nye bremser på et uavhengig verksted for noen år siden. Der måtte jeg jo bytte glideboltene nå...

Lenkarmene og styreleddene gikk lett som en plett. Jeg slapp å bruke vinkelsliper på høyre side, siden jeg demonterte styreleddet først og fikk da bedre grep med den lange skralla slik at jeg fikk kjørt løs mutteren. Spraya godt med wd40 og rengjorde gjengene for gris. Fikk løs alt. Måtte bruke brekkjern for å få staget på plass slik at jeg fikk ut lenkarmen. For mye press gjorde at det stod fast.
Nissan Leaf

Kjell Leaf

#80
Jeg måtte nå bytte staget til vindusviskerne som er en svakhet. Bilen er 4 år og 11 mnd og kjørt 89.000 km. Det gikk på garantien, så var heldig med tidspunktet, selv om det uansett ikke koster en formue.Ellers feilfri bil.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Nilsern

#81
Ikke bare Tesla som har problemer med deler...
(edit:flyttet dette til parkbrems problemer, men får ikke til å slette så det står to steder...)

Leaf 2013. Fikk feil på håndbrems i EU kontroll pga treg vire. Verksted greide ikke å smøre den opp igjen og måtte bestille ny. Vire var ikke å oppdrive i hele Europa gjennom Nissan og de klarte heller ikke å finne uorginal. De ser på saken videre - alltid bra service fra gamle Nissan forhandler Haugaland bilsenter (men vet ikke pris). Dersom ikke de klarer å skaffe ny innen fristen for EU godkjenning så kan det skaffes fra skraphandler.
Går ut fra at dette er en ganske vanlig feil på eldre Leafer...



leafnor

#82
I løpet av sist høst ble det lagt ny vannledning i gata, og med det en del ferdsel over "stokk og stein" med leaf. Verst inn på egen innkjørsel med høy kantstein før ny asfalt. Følgelig subbet bunnplaten foran nedi titt og ofte og plasthinnen slitt bort så fibre som den er laget av blottlagt. Nå på fredag ramlet den bokstavelig ned, kjørevinden trykte den mot asfalten så det ble slitt av en del av kanten foran.
Den var veldig tung, gjennomtrekt av vann, og jeg tror det kommer av at store deler av plasten var borte. Den suger opp alt. Vekten sammen med risting på ulendt veg regelrett stanset ut hullene for skruene fremme. Det revnet rundt de.
Med glassfiber er jeg i gang med å lappe den sammen igjen, og bygge på det som ble slitt bort.
"Feilen" er nok ikke relatert til alderdom, men litt kombi kanskje av alder og lang "tjenestetid".

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

monstersound

#83
Vi har en Leaf 2014 som vil bli 5 år gammel denne april, med jeg kom nettopp over 100.000km denne mandag, og bare to dager etter, kom det en feil på dashbordet :(

Jeg fikk en rød feil varsel (som håndbrekk lampe) for par uker siden og det skjedd 2-3 ganger kun ved kjøring til venstre svinger, men hver gang forsvant det etter 1-2 sek.
I morges kom den samme lampen først, og da kom dette som dere kan se på bildet.
Det ville ikke slå av før jeg stoppet bilen.

Har noen andre hatt et lignende problem?
Er det mulig at forhandleren vil godta dette under garantien likevel?



--------Update:
Forhandleren i Arendal svarte på min email etter 1 time og sa at jeg bør sjekke om det er nok bremsevæske på beholder..det gjorde jeg og det er nesten på minimum, dvs. dette kan være en årsak til problemet. Jeg vil kjøpe bremsevæsken på lørdag og håpe at problemet blir permanent løst. :)

Goggen123

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 07. november 2018, klokken 17:32
Jeg måtte nå bytte staget til vindusviskerne som er en svakhet. Bilen er 4 år og 11 mnd og kjørt 89.000 km. Det gikk på garantien, så var heldig med tidspunktet, selv om det uansett ikke koster en formue.Ellers feilfri bil.

Pga rust eller? Jeg byttet nå nettopp på førstesiden pga rust, 2 år gammel så fikk på garanti. Ser det har begynt på passasjersiden også.

Kjell Leaf

Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Bobbulf

#86
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 21. februar 2019, klokken 18:32
Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.
Jeg fikk også byttet dette staget på garanti når bilen var ca 3 år gammel.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

cra

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 21. februar 2019, klokken 18:32
Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.

Slitasje, eller bare at mutteren som fester det har skranglet av? Det skjedde på vår, men den lå på en kant nedenfor så det var bare å skru den på igjen. Rart at det ikke var brukt låsemutter med nylonforing e.l. Bytter til det neste gang det skjer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Bobbulf

Sitat fra: cra på mandag 25. februar 2019, klokken 12:25
Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 21. februar 2019, klokken 18:32
Det var staget som går fra viskermotoren til viskerne som hadde hoppet av pga slitasje.

Slitasje, eller bare at mutteren som fester det har skranglet av? Det skjedde på vår, men den lå på en kant nedenfor så det var bare å skru den på igjen. Rart at det ikke var brukt låsemutter med nylonforing e.l. Bytter til det neste gang det skjer.
På min var det slitasje. Klarte å bruke viskere midlertidig ved å stikke hånden inn bakom inspeksjonsdeksel på bilens venstre side. Kunne da trykke på plass staget igjen og det satt fast der et par dager til. Var en slags zimmerring eller foring eller noe som holdt staget på plass. Ble løsere og løsere for hver gang jeg satt det på igjen, og holdt seg på dårlig til slutt. Har virket helt fint etter det ble skiftet på garanti.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Powerflux

Etter at jeg byttet endeledd i høst ble bilen svært mye bedre å kjøre men nå gjennom vinteren har jeg merket at bilen er litt diffus og vag i styreresponsen. Den må gjetes litt for ikke å stikke av og det har kommet en slags lav, døll skranglelyd over dumper. Ikke akkurat en metallisk skrangling men definitivt noe som ikke er like tight lenger.
Tenkte i utgangspunktet at swaybar liknks aka raklestag kunne være synderen mtp på ulyd men det forklarer ikke den dårlige styreresponsen!
Bendte og bøyde med et brekkjern på div foringer og kuleledd uten egentlig å finne all verden men så har jeg aldri kjent på dette i ny tilstand.

På ren mistanke ble begge nedre bærebruer og raklestag bestilt. Bærebruene kommer ferdig med begge foringene og bærekule presset på plass!

Tok utgangspunkt i denne videoen fra Bildeler.no

https://www.youtube.com/watch?v=hsgxVFCtn3Q

Kikket på videoen, så ut og kikke på bilen for deretter å kikke på videoen igjen....konklusjon er at denne videoen er håpløst overkomplisert og demonterer veldig mye mer enn nødvendig. Dette blir også kommentert i kommentarfeltet til videoen.

Man trenger altså ikke å skru av mutteren til hjullageret, ta ut ABS sensor, løsne støtdemper eller presse ut drivaksel fra hjullageret.
Jeg endte med å ta av caliper og henge den opp i fjærbenet, løsne endeledd for litt bedre tilgang samt hekte av ABS wire fra gummifestene mot fjærbein og trekke den til side.
Herfra var det bare å løsne bolten som holder bærekulen og boltene til begge foringene. Brukte muttertrekker med slag som i videoen og dette gikk som smurt.
Deretter ble raklestagene løsnet. Her satte jeg en liten jekk under bremseskivene for å løfte opp navet til normal høyde. Dette tar presset av raklestagene.

Alt i alt en svært enkel bolt off/bolt on jobb. Som de sier i Wheeler Dealer, Job well done ;)

Og så selve Lackmus testen, ble det bedre?
Ikke bare litt men vanvittig mye bedre :+1: Forstillingen er som ny!
Jeg er overasket over at selv uten å kjenne all verdens slakk i foringer og ledd så er det altså såpass mye bevegelse at bilen blir ubehagelig å kjøre.
Nå tracker den som på skinner og all ulyd borte :+1:

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA