Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nå begynner "alderdommen"

Startet av leafnor, lørdag 19. august 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

Powerflux

Det der er ingen ATF olje men en for manuelle girkasser som skal ha GL4/GL5 SAE 80W/90 spec

ATF oljer er for automatkasser og reduksjonsgear. Dexron VI(6) tilfredstiller kravene til Leaf reduksjonsgiret.

ATF-U oljen til Biltema er en Dexron 6 olje, her er spec.

Ford M2C-202-B
Honda Z-1 (unntatt CVT)
JWS 3309
BMW 7045E
Man 339 V-1/V-2/Z-1/Z-2
VW/Audi G-052-162
Voith 55.6335.XX (G607)
GM Dexron VI
Toyota T-II/IV
Mitsubishi/Hyundai SP II/III
BMW LA2634
MB 236.1/236.2/236.5/236.6/236.7/236.9/236.10
Volvo 1161540/97341
Chrysler ATF/ATF 3+/ATF 4+
Nissan Matic D/J
BMW 8072B
Subaru ATF
VW/Audi G-055-025-AZ
LT 71141
Allison TES-295
JATCO FWD (Nissan, Rover 800, VW Polo, N402)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Citroel

#46
Nissan Leaf skal ha
NISSAN Matic Fluid S
Det står i den norske instruksjonboken for min 2014-modell, og jeg har funnet det samme i service manualen for 2011 og 2014 (for det nordamerikanske marked).

Hva som skiller NISSAN Matic Fluid S fra andre versjoner, f.eks. Matic-D, Matic-J, Matic-K vet jeg ikke.

Redline D6 skal kunne erstatte NISSAN Matic Fluid S.

Men denne oljen skal passe for Matic-D, Matic-J, Matic-K, men ikke Matic S. Så er det heller ikke en Dextron VI. 
http://www.royalpurpleconsumer.com/products/max-atf-automatic-transmission-fluid/

Er det bare misvisende merking at ikke NISSAN Matic Fluid S er listet opp på Biltema-oljen?
2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

Powerflux

Sitat fra: Powerflux på torsdag 13. september 2018, klokken 23:05
Vel, får vel sjansen til å sjekke ut drivaksel etc. nå når jeg likevel må demontere saker og ting i forstillingen for å feilsøke svømmende styring :-\
Bilen sporer og er generelt ufølsom på rattet når man kjører rett frem. I sidevind enda mer upresis.
Har røsket og dratt i endeledd men dette kjennes helt tight ut. Derimot kommer det en svak klakkelyd fra paralellstagene så jeg begynner å mistenke inner tie rod joint(s) for å være på vei. Da blir det isåfall bytte av både indre og ytre ledd når jeg først er i gang!
Relativt billig å bytte disse delene og slitasje vil jo oppstå når bilen harves rundt over trikkeskinner, hull og fartsdumper i ett sett :P
https://www.autodeler.co.no/optimal/12838624

Time will show........
Da var begge ytre endeledd byttet og herre for en forbedring :+1: :+1:
Høyre side var rett og slett helt ferdig med masse slark. Venstre side også relativt slitt men ikke i nærheten av det på høyre side. Indre ledd på begge sider var helt fine og thighte, så feil kan man altså ta før man begynner å demontere :-X
Bilen tracker rett og fint og klankelydene i forstilling helt borte. Lyden fra det jeg trodde var drivaksel er også helt borte så alt dette stammet altså fra ødelagte ytre endeledd!!

Tok også full rens/smøing av calipere foran samt flushet gjennom ny bremsevæske rund baut. Gikk med 1-1/2 liter så var nok i overkant ivrig der :P
Rens/smøring av calipere bak gjenstår samt litt zinkspray så er kjerra klar for vinteren :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

Var på Mekonomen, de mente jeg kunne bruke Castrol Transmax Dex III Multivehicle til reduksjonsgiret.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Aspiranten

Hvilken bremseveske bruker folk da?

Mekonomen anbefalte 5.1 i dag, men når jeg leste på service i våres så skjønte jeg det slik at 4 var riktig og at 5.1 ikke måtte blandes i systemet. Men på lokket på reservoaret i dag leste jeg DOT 3...

Forvirrende.
Nissan Leaf

Limodriver

Bruk helt vanlig bremsevæske dot4. Dot5 mener jeg er ailikonholdig og bør unngås. Etter det jeg har lest vil du kunne få "lommer" med vann fordi væsken ikke absorberer vann. Det er ikke store frostpluggen som skal til før det vil kunne være ugreit.

Powerflux

DOT 3, 4 og 5,1 er glykolbasert og kan brukes om hverandre.
DOT 5 derimot er silikon basert og kan overhode ikke blandes med glykolbaserte væsker.

Ingen grunn til å gå for 5,1 til Leaf, 4 holder i massevis!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Aspiranten

Takker! Fikk også svar fra lokale elbilforhandleren. DOT 4 er Nissan spec.

Brake fluid

For Europe:
Genuine NISSAN Brake Fluid, or equivalent DOT3 or DOT4*4 (US FMVSS No. 116)

Nissan Leaf

Aspiranten

#53
Sitat fra: nr1rayner på lørdag 19. august 2017, klokken 17:25
På slike muttere bruker jeg muttertrekker (har en fra Jula som går på strøm), eller hvis den sitter svært godt fast har jeg måttet ty til vinkelsliper.

Fikk løsnet med muttertrekker på utsiden av rakkelstaget. Men mutteren på innsiden kommer jeg ikke til på, så nå er det vinkelsliper... Zzzz. Tar lang tid. Kapper siste rest av mutteren med Dremel helt innerst mot staget så jeg ikke skader det for mye med vinkelsliperen.

Edit: Hadde en vinkelsliper fra 2011 fremdeles i org. innpakning liggende. Kuttebladet som fulgte med var horribelt dårlig. Kjørte opp på jernvaren og fikk tak i to nye til 20,- per stk. Kapptiden gikk 400% raskere... Tok tilogmed 5mm inn i staget, så vi får håpe den sniker seg gjennom EU kontrollen uten at de får det med seg  :angel:

Folk som skal mekke sjøl ass...

Tok noen timer på venstre side alene i dag. Finne frem verktøy, knote rundt, og finne gode vinkler for kapping, kjøpe nye blad osv. Så venter med høyresiden til i morgen. Kort kjøretur i nabolaget hinter om at venstresiden ikke dunker lenger. Kun på høyre side over kumlokk det sier dunk dunk.
Nissan Leaf

tomrh

Huff ja, kjenner meg igjen. Ofte at man plages med enkle ting som sitter fast. Kan jo dele et par sure øyeblikk jeg også i medlidenhet, ble vinkelsliper på fossilen tidligere i år, ødela kantene på en 14mm caliperbolt. Endte med å slipe 6 nye kanter slik at en 13-kopp gikk på. Plagdes også med en 21 mm hjulmutter som muttertrekkeren ødela. Det funket å banke på en 20 mm koppnøkkel med hammer og dra til...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Aspiranten

#55
Sitat fra: Powerflux på lørdag 22. september 2018, klokken 14:33
Tok også full rens/smøing av calipere foran samt flushet gjennom ny bremsevæske rund baut. Gikk med 1-1/2 liter så var nok i overkant ivrig der :P
Rens/smøring av calipere bak gjenstår samt litt zinkspray så er kjerra klar for vinteren :+1:

Vet du om en video som viser caliper smøring? Er noen år siden sist våre var smurte...

Edit: Har oppdaget svømmende styring hos meg også. Endeledd på begge sider bestilt.
Nissan Leaf

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#57
Det trinnet i videoen der han tar av bremseskiva (ca ved 3:10) går altfor «lett», vanligvis må man banke med hammer for å få den løs.

På samme måte de boltene som fester selve caliperen, som skrus av ved ca 2:30, går altfor lett. Ofte sitter de veldig godt, og da er det lurt å ha en lang arm på nøkkelen for å øke momentet. Ikke bank med hammer på en kort fastnøkkel, det var slik jeg ødela bolten, jfr.
Sitat fra: tomrh på fredag 28. september 2018, klokken 18:10
... ødela kantene på en 14mm caliperbolt. Endte med å slipe 6 nye kanter slik at en 13-kopp gikk på.

Men for å smøre glidepinner trenger man jo ikke demontere hele caliperen slik som her. Har lest råd om å smøre glidepinner (ca 5:50 ut i videoen) med kobberpasta, er ihvertfall det jeg har gjort med noen biler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Aspiranten

Er det kun glidepinnene man smører som Nissan har tatt seg rundt 2000,- for på hver sørviss? :P

Jeg tenkte hele greia ble demontert og smurt opp med pasta, i det minste...
Nissan Leaf

Balrog

Smurte omsider opp bremsene for første gang på 2011/2012 Leaf. Har utsatt dette fordi ... øh..

Tips for boltene som sitter som faen: spraye med rustløser på boltene, la det stå i 5+ min. (Dette hadde ingen effekt på mine bolter, men gir tid til en kopp kaffe) Bruk deretter latmannsarm (har en på 80 cm) og gode piper (14+17+19mm) og dra TIL boltene i stedet for å løsne. Når det omsider knekker opp, bruk latmannsarmen for å løsne opp boltene. Da er det svært enkelt å skru boltene ut og man risikerer ikke å ødelegge boltene i den retningen man skal ha dem ut. Å forsøke seg på disse boltene med en vanlig skralle eller fastnøkkel er dømt til å mislykkes og man gir seg selv og/eller verkstedet timesvis med drittjobb.
Min metode gjorde at det ikke var noen utfordring å løsne noen av de totalt 16 boltene foran og bak, annet enn at det er litt vanskelig å komme til med latmannsarm bak. (jekk bilen noen cm ekstra opp) Selv om glidepinner og braketter kan smøres opp uten demontering av brakettene, anbefaler jeg å demontere boltene for å hindre at dette må demonteres av eksperter når bilen blir 10-12 år og bremsene sitter fast og ikke passerer EU-kontrollen. Bildeler.no tar nærmere 5.000 for kaliper, skive og klosser per hjul og må det monteres på verksted vil demontering/montering forventes å koste minst 10.000 kr... I tillegg er dårlige bremser livsfarlig.

7 år med salt hadde ikke redusert bevegeligheten i glidepinnene, men nesten samtlige bremseklosser satt som sveiset i i brakettene. Med unntak av glidepinnene er det ikke brukt et gram fett ved montering av bremsene i Japan. Så om kun glidepinnene smøres opp ved service er jeg lite imponert.

Det tidkrevende er skrubbing med stålbørste og filing av rust på braketter, klips og bremseklosser og smøring av dem. (bruk en liten stiv pensel til smøringen) Jeg valgte etterhvert å bruke kobberpasta på disse uten at jeg er helt sikker på om det er best, men det reduserer forhåpentlig rustinga noe. Synes likevel disse klossene satt altfor fast i brakettene, men var nå mulige å bevege med lett dunking.

Smurte godt med kobberpasta på alle 16 bolter ved montering, og trakk til med momentnøkkel, slik at de antagelig neste gang kan demonteres kun med en liten skralle. Men jeg vil likevel bruke latmannsarm-metoden for å være sikker på å unngå runde bolthoder.

Pass forresten på at bremsevæsken byttes et sted mellom hvert 2-5 år. Det kan jo være smart å gjøre dette samtidig med bremsesmøring og hjulskift.

Det var forresten bra med klosser igjen etter 70.000 km, så jeg bytter dem neste gang.

Noen som har monteringsvideoer på lenkearmer/bærekuler/endeledd/hjullagre?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA