Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremseskiver- Ion

Startet av andy76, fredag 18. august 2017, klokken 20:19

« forrige - neste »

andy76

Hadde bilen på service idag. 2 år/15500 km.
Smurte opp bremser under 1 års service i august 16 men idag ble skivene byttet.
Er dette vanlig?
Jeg pleier å sette giret i N i minst en nedoverbakke pr tur, for å få bremset, veksler da mellom fotbrems og håndbrekket. Skjønner ikke helt hva jeg kan gjøre for å unngå dette igjen.
Noen som har tips?
All ære til BOS som skiftet dette på garanti, men antar vel at problemet vil komme tilbake...?!
Peugeot Ion 2015- Solgt
Skoda CitigoE 2020
Kia eSoul 64kw Excl 2020

pwb

Hvor hardt bremser du? Jeg prøver å holde 60-80 og bremse såpass hardt at ABSen slår inn og helt til bilen står stille, gjør det når jeg kjenner at det er såpass mye rust på dem at bremsene høgger når jeg bremser ved lav hastighet. Ellers så pleier jeg å ha den i N og bruke bremsene i en lang nedoverbakke på vei til jobb, da lar jeg dem ligge lett inntil. Når jeg byttet skiver og klosser ved 70-75k (3 år) så var det ikke mye igjen på de innerste klossene.

leafnor

Det må mer aktive grep til enn en og annen kraftig oppbremsning for å holde tritt med rusten.
Start "behandling" med kaldgalvanisering.
Gjort det i 30 år på bil, og ikke byttet skiver pga rust, ei heller andre bremsedeler.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25228.msg427850.html#msg427850
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

pwb

Nå vil jo ikke det hjelpe mot rust på skiver da.

leafnor

Det hindrer ikke at du ser oksidasjon på bart metall, men det forebygger at rusten "spiser" seg inn på anleggsflaten for klossene. Som til sist gjør at du må bytte skiver, ikke fordi den er utslitt fra bremsing, men pga rust.

Slik som på denne Leaf:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25228.msg427763.html#msg427763

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#5
Sverger til zinkspray jeg også, Leafnor overbeviste meg for to år siden. Knalltips!

Se https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26542.msg466358.html#msg466358
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA