Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering til blybatterier

Startet av Trygve B, torsdag 17. august 2017, klokken 22:02

« forrige - neste »

elektrolux

Har kun kjøpt denne pakken og ikke sett noe videre på den. Selger opplyste om noen dårlige celler, og BMS har jeg ingen forhold til.

Det blir som å kjøpe et delebatteri. Med flaks er det plug and play. Med uflaks bomkjøp. Mest sannsynlig må du luke ut noen celler før du kan bruke dette, men den andre linken ser ut til å selge lignende celler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Trygve B på fredag 18. august 2017, klokken 15:54
. .  jeg har laget meg et stativ med 5 H4 pærer som jeg bruker som last når jeg måler batteriene, . . .

Hvis batteriene er nede i bare 20% når du måler spenning med den lasten så bør det være ganske greit å luke ut dårlige batterier. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Morten Frydendahl Jespersen

Hej

Jeg har monteret 11 AGM 12V 60AH batterier med en lader for hver batteri.

Der kører perfekt ca. 25-30 km pr. opladning.

Mvh. Morten Saxo 1998

Trygve B

Hvor lenge har du kjørt med den Morten? 
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

Trygve B

Hvordan er det med laderen?  jeg mener å ha lest at den kan programmeres for blybatterier?   eller må jeg montere ekstra lader?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

elektrolux

De aller første Sagem boksene hadde program for bly batteri lading. Har sett dette tilgjengelig via diagnose apparat, men ikke forsøkt å programmere det aktivt.

Uansett er serielading av lengre bly rekker en dårlig ide. Umulig å balansere skikkelig
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trygve B

Så en lader pr batteri er da en bedre løsning?
Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

elektrolux

Ja, men gjerne som supplement til serielading.

Vi har bygget et slikt system inn i jentungens 3 hjuler Chin. Består av en boks der strømtilførsel til original lader overstyres av et spenningsstyrt rele, og der en kobler inn alle de separate 12V laderene.

Fordel:

Raskere opplading til ca 80%.
Toppballansering på hver fullførte lading.
Rimeligere grunnet behov for mindre og rimeligere 12V ladere

Fare! Som ved all separat lading er at faller en lader ut får en raskt ubalanse, reversering og skader på batteriet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jonastr

Når vi først snakker om batterier til PSA;

Hvor stor jobb er det å "senke ned" batterikassene?? (7 og 11)

Har en P106 som er ombygget til lituium. Har behov for å kontrollere battericellene, ettersom BMS varsler feil på en av kassene. Det er mulig å finne ut hvilken kasse det gjelder uten demontering, men deretter må kassen åpnes for å finne feilen.

mvh

Jonas

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA