Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av Egolf fra Usa

Startet av Big T., torsdag 17. august 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

Big T.

En liten oppdatering av USA import Egolf.

Avgifter til Norske Stat ved import.
Aircondition avgift på 644kr.
Avgift til Motorships,Drammen 1200kr.

Usa Egolf SEL modeller kommer med LED lys og varmepumpe fra år 2015.
Usa hjemmelader 120V funker ikke i Norge.Det er type 1 hjemmelader,så Leaf lader fungerer fint.
Man finner brukt på Finn til 1800kr.

Mode3 laderkabler på 32amp fungerer fint.Jeg betalte 1900kr .

Eneste problemet er lang ventetid på Vegvesenet,Drammen.Går ikke med Drop-in timer.Fikk tid 5 feb-18.

Vet det finnes adaptere for hurtiglading i Norge.Noen som har erfaring,setter jeg pris på tips.

Vesterskog

Sitat fra: Big T. på onsdag 20. desember 2017, klokken 10:17

Avgifter til Norske Stat ved import.
Aircondition avgift på 644kr.
Avgift til Motorships,Drammen 1200kr.
Usa hjemmelader 120V funker ikke i Norge.Det er type 1 hjemmelader,så Leaf lader fungerer fint.
Man finner brukt på Finn til 1800kr.


Sjekket hva du kan få for din us ladesladd på e-bay?

Trekkoppbil

#17
Gratulerer med bil.

Dersom det er lang ventetid på visning i Drammen, kan du ringe og høre om det er kortere ventetid på Hafslund Trafikkstasjon for § 10a-visning , som det ofte er.

På visning leverer du fra deg Title og du tar også med deg tollkort og papirutskrift av Carfax eller Autocheck.

Fornorsking av bilen:

  • Å kjøre på amerikanske M+S-dekk på snøen, er ikke så morsomt, så vinterhjul er bedre. Enkelte amerikanske biler har 315Mhz tpms, så du bør sjekke opp hva Golfen bruker. Jeg synes det er greit å klone tpms, ellers er det sikkert enkelte biler som husker 2 sett hjul
  • Enkelte EVSEr kan oppgraderes til Nivå 2 hos evseupgrade, men det er gjerne litt seint etter at bilen er ute av usa. Evse-upgrade selger også nivå2 evse fra Panasonic for en rimelig penge. Noen EVSEer er ikke verdt prisen for oppgradering, og andre kan man muligens oppgradere sjølv, hvis man finner framgangsmåte på nettet.
  • Når det gjelder radio, så er det bare å prøve ut ulike radio-apper. De fleste støtter nok styring fra ratt etc, men det er ikke alle som gjør det. Sjekk om bilprodusenten har ekstra støtte for tjenester som iHeartradio auto eller Panduro.
  • Amerikanske biler med homelink kan ikke åpne europeiske garasjer på 433Mhz.  Man skal kunne fikse det med en liten ekstra boks med radiomotaker i garasjen.
  • CCS-kontakter har jeg ikke erfaring med. Du kan prøve å finne en elektrikker som vil bytta kontakta i bilen. Jeg ville ha spurt Elbil-mek. Så kan du prøve å finne ei kontakt på et høggeri eller hos en folkevognforhandler. Hvis du er på utkikk etter overgangskabel, så kan man sikkert spørre en kineser som selger kabler om han vil lage en for deg. Bytter du til type2-kontakt i bilen, så må du huske å bytte til type2-EVSE også.
  • Ellers må du bare finne ut hvordan du avamerikaniserer bilen ved å velge rette målenheter som km og C, og for å slå av irriterende funksjoner som dørene går i lås under kjøring.

arthur

Siden alle biler en gang skal selges (?) så begynner jeg med å stille meg selv spørsmålet om hvordan jeg hadde vurdert en importbil fra USA kontra en bil som var kjøpt og brukt i Norge som ny. Jeg ville ha valgt den "norske" bilen, og det med god margin hvilket igjen betyr at for å importere en bruktbil må dette være betydelig biligere enn å kjøpe tilsvarende bruktbil her. Sikkert flere her som tenker litt annerledes og ikke "bekymrer" seg for bruktimport, men flertallet av kjøperne "down the road" gjør nok det, tror jeg. Når det er sagt så har jeg kjøpt en bruktimportert Toyota fra Tyskland, og det gikk veldig greit, har bilen fortsatt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

nilsen33

Innenfor garantiperioden er en norsk bil å foretrekke. Utenfor er det vel liten forskjell.

arthur

Ikke hvis den importerte bilen hadde tilbrakt sine første år i Florida og/eller var ikke var utstyrt for norske forhold vel? Dessuten setter jeg noen kroner på (mer)verdien ved å ha norske forbrukerrettigheter!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

E_S

Jeg har hatt USA-Leaf og nøler ikke et sekund med å anbefale det til andre også. Prisene er lavere, og ulempene er få - den mest vesentlige er at man ikke har app-styring, resten er bagateller. For Golfens del er det litt verre mtp. hurtiglading og manglende utstyr.

Sikker på at original-ladekabelen ikke er 100-250V eller noe sånt? De pleier å være det, da det i USA er 110V i "små" kontakter og 240V i "store" kontakter og de fleste EVSE skal kunne brukes i begge deler. Jeg vet at USA-kabelen til Leaf funker fint i Norge.
:)

Big T.

Sitat fra: Vesterskog på torsdag 21. desember 2017, klokken 23:36
Sitat fra: Big T. på onsdag 20. desember 2017, klokken 10:17

Avgifter til Norske Stat ved import.
Aircondition avgift på 644kr.
Avgift til Motorships,Drammen 1200kr.
Usa hjemmelader 120V funker ikke i Norge.Det er type 1 hjemmelader,så Leaf lader fungerer fint.
Man finner brukt på Finn til 1800kr.


Sjekket hva du kan få for din us ladesladd på e-bay?
Sikringen gikk idet jeg satte inn Us laderen.Tror dessverre porto til USA koster mer enn hva jeg får for Us laderen på Ebay.

Big T.

Total kostnad så langt.
Bil+frakt 17880$=142.240+1700kr brukte vinterdekkogfelg+644kr ac avgift+1200krmotorships Drammen+2400kr vrakpant,hjemmelader 1500kr,Mode3 32amp ladekabler 1900kr.
Totalt 151.584kr.Bilen er en 2015 SEL med 16.000km.10.000miles.

Takker for gode tips,og håper det går greit å få skilter i Feb.
God Jul...

nilsen33

Sannsynligvis har du gjort et godt kjøp. Men får du problemer med bilen kan du fort bli sittende med skjegget i postkassen.

geear

Hvordan er ståa med instrumentpanel (enheter), app-styring, DC hurtiglading og DAB?

Big T.

Dette er nevnt tidligere i posten..
Siste angående hurtiglading,er bytte til Euro ladeplugg.
Elbilmek-Asker tar 10tusen inkl deler for jobben.

Kan kjøpe adapter fra Kina også.
Noen som har info,bare å tipse... :+1:



Trekkoppbil

Det ser ut til å koste 2500kr for ladekontakt på bruktmarkedet:
http://ext.finndel.no/ext_inlinemodul.aspx?id=1104&dnr=238379&f=369
Jeg kjenner ikke til om den er komplett med allt du trenger.

Big T.

Takk for tips om ladeplugg :)
Noen som har tips om Handyman ang.bytte av ladeplugg og software oppgradering?
Oslo området.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA