Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Import av Egolf fra Usa

Startet av Big T., torsdag 17. august 2017, klokken 14:58

« forrige - neste »

Big T.

Hei,er første gangs kjøper av el-bil.Ser etter brukt Egolf,men syntes prisene er høye med tanke på nye modeller som ruller ut med 300km rekkevidde neste året.Har derfor tenkt å importere Egolf fra Usa.Gunstig dollarkurs nå også.

Noen fallgruver bortsett fra manglende hurtiglader og Nav som ikke fungerer i Europa?Dette er ikke viktig for meg uansett..
Denne kommer på 18.000$ levert i Drammen.142.500NOK.

https://www.carsforsale.com/vehicle/details/33472403#

Takker for info ang.import.

geear

Mangler også DAB+, og det betyr enten jallaløsning eller ny navi-unit fra VW til femsifiret beløp. Usikker på varmepumpe. I tillegg mangler den vel vinterhjul så der ryker du på 8-10 lapper til.

Og på toppen av det hele må du regne med å få betydelig lavere sum igjen for den ved videresalg, importbiler er lite ettertraktet på grunn av et utstyrsnivå på norske biler tilpasset markedet her. Det er faktisk litt annerledes enn med fossilbiler hvor typisk gjerne en "vinterpakke" er eneste forskjell.

Det fremstår som at de norske e-Golfene har steget i bruktverdi det siste halve året, mens US-bilene er tilgjengelige fra et stykke under 200k.

Big T.

Jo, ett sett dekk må man kjøpe. Ligger vel på 4000kr brukt på Finn. Men man slipper omreg på 6000kr.
Trenger en ventebil til Model 3 kommer, og innbiller meg det er penger å spare på import.

Dab+ er ikke viktig for meg, bruker bluetooth via mobilen.
Noen her som har USA import EGolf som kan komme med noen erfaringer, er det topp..

E_S

Amerikanske biler har vel US-utgaven av CCS-ladekontakt, altså type 1 + likestrømspinnene vi kjenner fra CCS. Altså betyr det at man enten må klare seg med treglading (7,4kW) eller at man må bytte kontakten til en europeisk utgave. Sistnevnte er som oftest ingen stor sak, men man må kjøpe delen. Regn med 10-15k for denne jobben inkl. deler. Selve laderen/kablingen er det samme, det er kun selve kontakten som er forskjellig. Faktisk er det en fordel med USA-bil på en måte, da e-Golf der har 32A 1-faslader mens den bare hadde 16A 1-faslader i Europa inntil nylig. :)

:)

Trekkoppbil

Det vitkige når man skal kjøpe bil fra USA, er å unngå batterier som er gått i varme strøk. I alle fall på sommeren.

Nordlige kyststrøk kan være det tryggeste, og frakta kan være enklest fra nordøstkysten. Man bør sjekke hvike stater bilen har historikk fra.  Sjekk f.eks FREECHEAPVIN.com
Dessuten bør man også sjekke at bilen har vært registrert over 6 mnd før eksport, for at det skal være håp om at den skal kunne registreres i Norge.  Tidligere var det krav om rein title, men jeg kjenner ikke til om det forsatt er et krav.

Jeg kjenner ikke til bilmodellen. I fjor kikka jeg på noen få e-golf som var til salgs, og de var til salgs om mandagsbiler, ("Lemon"), så jeg rygga unna.  Jeg kjenner ikke til bakgrunnen. Det kan ha vært en bagatell eller innkjøringsproblem, og det behøver ikke være noe relevant problem lengre.

Prisen ser ikke så gal ut ved første øyekast. Jeg ser 2015 E-golf har prisantydinger på 15400usd på auksjoner, hvor det kommer salærer i tillegg, så det er ikke å galt å finne retailpris som ikke er så veldig mye høyere. Men nå kjenner ikke jeg til om det er utstyrsnivåer som spiller inn på prisen.

Sjekk gjerne om det følger med nivå2-evse. Eller om den kan oppgraderes på f.eks evseupgrade.com, eller om den må byttes ut.
Sjekk også om det er 315- eller 433 Mhz tpms.  Autel MX-sensor finner du på Ebay, og den kan programmeres så du kan klone hjulsettene. Anteklig kan du klare deg med enkelt programmeringsverktøy som Autel tpms pad, ellers kan man kjøpe et kit med både verktøy og sensorer.

Frakt kan det være greit å bestille fra Oceania.

I Dramman kan det koster over 5000kr for havneavgifter, vrakpant, visning, fortolling, prøveskilt, skiltholdere, skilt, trekant og refleksvest.

Big T.

Takker for tips.. Ser at en del EGolf, er kommer opp som Lemons på Carfax Reports .. Problemer med lading etc. Ifølge selger har det blitt løst med software oppgradering.. Har ikke VW World Wide Warranty? Mener det, uten å være skrå sikker....


geear

Ser for meg ut som at den bilen har halogenlykter både foran og bak (og antageligvis inni), visste ikke e-Golf var levert med det engang - og iallfall ikke i Norge hvor alle har LED overalt som standard. Den har instrumentpanel i miles, mangler auto hold på P-brems, mangler matter bak, mangler multifunksjonsratt, mangler aktiv cruise control (holder avstand til forankjørende biler selv), alt dette er standard på norske e-Golfer. Så må du ut med frakt og håndtering, visning, registrering, vinterhjul. De 20-30 lappene du unnlater å binde opp med denne bilen er nok fort samme forskjellen du vil få mot en norsk Golf når du selger den igjen, så hva tjener du egentlig? Du får ha en bil med lavere bruksverdi, men forskjellen er bare summen du binder opp. På toppen av det hele har du antageligvis en bil uten gyldig garanti i Norge, som på norske biler er fem år (åtte år på batteripakke).

Jeg har handlet bil fra utlandet selv, men da var det i fossilverdenen, hvor man da altså måtte ha betalt engangsavgift i Norge, og på import så reduseres jo den etter alder på bilen, dette spiller ingen trille for elbiler enn så lenge de er avgiftsfrie, på toppen er det ingen utfordringer med ladestandarder og så videre, og fra f.eks. Tyskland er også garantien lettere å håndtere.

E_S

USA-modeller av nyere VW er ofte betydelig dårligere utstyrt enn i Europa. Tidligere var det omvendt, og på andre biler som f.eks. Nissan Leaf er de så å si identiske. med så dårlig utstyrsnivå ville jeg droppet det med mindre bilen var råbillig..
:)

geear

Sitat fra: E_S på torsdag 17. august 2017, klokken 19:51
Amerikanske biler har vel US-utgaven av CCS-ladekontakt, altså type 1 + likestrømspinnene vi kjenner fra CCS. Altså betyr det at man enten må klare seg med treglading (7,4kW) eller at man må bytte kontakten til en europeisk utgave. Sistnevnte er som oftest ingen stor sak, men man må kjøpe delen. Regn med 10-15k for denne jobben inkl. deler. Selve laderen/kablingen er det samme, det er kun selve kontakten som er forskjellig. Faktisk er det en fordel med USA-bil på en måte, da e-Golf der har 32A 1-faslader mens den bare hadde 16A 1-faslader i Europa inntil nylig. :)
Dette er ikke riktig, standardladeren er 3,6kW og ikke hurtiglading. DC-pakken er ekstrautstyr til ca. $1650 og inkluderer den oppgraderte AC-laderen også.

E_S

Aha. Ja, å kjøpe en bil uten hurtigladingsmulighet hadde jeg ALDRI gjort. :)
:)

Big T.

Om det er noen her med Usa importert EGolf,setter jeg pris på feedback. ;D

Hurtiglading er ikke viktig for meg.Ei heller DAB+.
Kjører max 8000km per år.Ut-inn bomring i Oslo.

Takker for tips så langt.Med beregninger på 18.000$ inkl.frakt,kommer en Egolf-SEL på 139.000NOK

Ganske stor forskjell fra bruktpriser på Finn.no.

ReneM

Sitat fra: Anastasia 1906 på tirsdag 29. august 2017, klokken 09:57
Om det er noen her med Usa importert EGolf,setter jeg pris på feedback. ;D

Hurtiglading er ikke viktig for meg.Ei heller DAB+.
Kjører max 8000km per år.Ut-inn bomring i Oslo.

Takker for tips så langt.Med beregninger på 18.000$ inkl.frakt,kommer en Egolf-SEL på 139.000NOK

Ganske stor forskjell fra bruktpriser på Finn.no.

Dette mangler du kontra en norsk e-golf:
- ACC
- Discover pro navi
- hurtiglader
- LED baklykter
- navigasjon
- DAB
- Car-net (forvarming)
- Front assist
- display i miles
- Garanti

Så du må selv regne ut om det er verdt besparelse. For å si min mening:

Jeg hadde heller kjøpt en norsk e-golf med 80.000 km framfor en USA med 15.000 km. Dette er jo gambling på høyt nivå og når du selger bilen taper du mest sannsynligvis alt du har spart i utgangspunkt.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Big T.

Takker for tips.

Er ikke ACC og hurtiglader samme ting?

Discover Pro Navi og navigasjon..?Hva er forskjellen?

Dab...No use for me..Kobler opp mobil via bluetooth.

Bilen viser både miles og kmt.

Har fått skriv fra VW Norge at det er 8 års garanti på batteri-driv verk.

Er gammel drosje sjåfør,trenger ikke Nav for å finne veien,men Car net er nice to have..

Så ved salg av bilen om 3-4 år,får jeg 50.000kr mindre for bilen kontra en norsk Egolf..?

Tror helt ærlig at en 5 år gammel Egolf går for under 100tusen i år 2020..Mulig det blir 50 tusen på min Usa modell..Time will tell...





Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA