Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

kjølevanntrøbbel

Startet av Mr saxobeat, torsdag 17. august 2017, klokken 11:56

« forrige - neste »

Mr saxobeat

Aahhh - kortvarig glede med saxo electric gitt...
Rekkevidden har nå gått dramatisk nedover. Da jeg kjøpte den tidligere i år hadde den ca 7 mil i seg. Nå er jeg heldig om jeg klarer 3. Ladelampa kommer på når jeg passerer 75%.
Da jeg satt den i laderen forleden dag reagerte jeg på en litt rar lyd og det viste seg da at kjølepumpa gikk uten vann. Har fylt kjølevæske mange ganger nå og lekkasjen virker å være bak under bagasjerommet.
Regner med at en eller annen hyggelig kar her inne kan bekrefte at jeg har ett eller flere eksploderte batterier baki der?  :-1-: Er egentlig ikke så klar for å demontere batterikasser osv. :(

Elmo

#1
JA, du har hatt batteri-eksplosjon i 11'er kassa.

Welcome to the club. Akkurat det var begynnelsen på min karriere som Saxo-mekker/-entusiast og det er nå snart 12 år siden.

EDIT: husket feil, det var i 2008, altså etter at jeg hadde kjørt den i litt over tre år
         Ref: Kjølevesken til batteriene renner ut
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mr saxobeat

Fantastisk :o
Selv om jeg fortsatt kan føle en viss sjarm for saxoèn, har fruen ingen slik følelser for vår bil nummer 2 lengre. Ettersom jeg både er en tøffel og er lei av å skru, kommer jeg ikke til å trosse henne og begynne på prosjekt med å skru ut gammel batterikasse og remontere ei brukt ei.

Noen som har innspill på hva bilen burde settes til salgs for?
Blå 2003 mod saxo med kun 38 k på telleverket. Må eu godkjennes iløpet av året. Følger med diagnoseapparat.

Elmo

#3
Fruen her i huset elsker Saxo'n  ;D  så det noe av motivasjonen min.

Det at den er "såpass ny" og gått så kort kan kanskje bety noe for prisen, men i praksis så er det vanskelig å få noe mere enn vrakpanten  :( 

Disse bilene har uendelig mere bruksverdi enn salgsverdi, men det fordrer at man kan skru litt selv en gang iblant for reparasjoner blir fort dyre.

Men diagnoseapparatet (hvilket er det forresten ??) kan du nok få opptil et par tusen for.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mr saxobeat

Huffda. Det blir litt av et tap gitt :-\
Diagnoseapparatet er bare sånn kina greie fra ebay. sikkert ikke verdt allverdens.

Elmo

Sitat fra: Mr saxobeat på torsdag 17. august 2017, klokken 14:29
Diagnoseapparatet er bare sånn kina greie fra ebay. sikkert ikke verdt allverdens.

OK du tenker på Lexia som krever en win-XP pc ??  (det får man jo for bare noen hundre for tiden ja).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mr saxobeat

Jeg får sette den på Finn en av dagene og se om det er no respons. Ellers er det bare å si ifra om noen skulle være interessert. Bilen står i Lindesnes.

Takk for hjelpa uansett herr Elmo  :+1:

Helge

Sitat fra: Mr saxobeat på torsdag 17. august 2017, klokken 13:35
.....og begynne på prosjekt med å skru ut gammel batterikasse og remontere ei brukt ei.

Man kan helt sikkert beholde kassen og mange av batteriene. Så bilen vil nok kunne løftes til der var mht rekkevidde med å bytte NOEN av batteriene.

Når jeg kjøpte en av de tre EL-PSA'ene vi har nå (en hvit 4-dørs 2003 Saxo) var rekkevidden før ladelampe omtrent akkurat som du har nå. På den var KUN 2 av de 20 batteri-blokkene dårlige, men de var begge til gjengjeld veldig dårlige (både noen kortsluttede og noen dårlige celler). Men jeg tør ikke gjette om du nå har bare 2 dårlige blokker eller en hel vannkrets.

BTW: Jeg bruker nå stort sett bare noen få timer på å bytte batteriblokk(er) i 11 kassen inkludert å ta kassen ned og sette den opp i bilen igjen. Men da regner jeg ikke med tiden som går til å sette noen batterier til lading og deretter lade de ut igjen for å verifisere gode nok blokker til at jeg vil bruke dem. Har vel ikke gjort dette oftere enn ca hvert halvår i snitt selv med 3 slike biler (en 2001 og to stk 2003). Det tilsvarer ca 1,5 år mellom hver gang per bil.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Mr saxobeat

Litt vemodig må jeg innrømme, men gjort er gjort.  :-\
Nå ligger den på Finn og det er bare å hive seg på. Sett bort fra de tekniske problemene må vel dette være en av de bedre eksemplarene.


https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=102947951


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA