Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Astana originalfelger

Startet av zementh, onsdag 16. august 2017, klokken 16:15

« forrige - neste »

zementh

Jeg får snart en FL e-golf og må derfor nå bestemme meg for felger til vinterhjul. Jeg syns jo ikke originalfelgene er veldig vakre, så jeg vurderer om jeg skal bruke de til vinterhjul. Men jeg gidder heller ikke å bruke mange tusen på nye sommerdekk og større felger, så jeg vurderer å kjøpe noen andre 16" felger som jeg kan få lagt originale sommerdekk over på. Det jeg lurer på er om noen har testet hvorvidt forbruket er merkbart høyere med andre 16" felger på originale sommerdekk? Siden Astana-felgene er laget såpass spesielle som de er, så burde det jo være en forskjell.

GreenBeHH

Hei.  Jeg har en eGolf 2015 modell og den er fremdeles akkurat som ny og null problemer.  Her på forumet er det flere artikler om emnet ditt og mange råd.  Jeg vurderte mye, men endte opp akkurat slik du tenker.  Jeg har Astana originalfelger med Continental 195/60-16 piggfrie vinterdekk og original dekk 205/60-16 med uoriginale sommerfelger.  Sommerfelgene er såkalte OEM som er helt like i dimensjon og bolter som original og kjøpt på en felg/dekk forhandler.  I begynnelse så målte jeg forbruk over lange perioder, sommer og vinter, på nøyaktig samme strekning.  Såfremt du ikke kjører strekninger med bare 80 og oppover så betyr felgene ingenting.  Det som betyr noe for forbruk er din kjørestil, utetemperatur og temperatur du ønsker i kupeen.  Jeg har sluttet å måle, kjører i normal, i B-modus og justerer innetemperaturen litt ned på vinteren.  Lykke til med ny bil.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

zementh

Takk for svar. Ja som du skriver så er det mange innlegg om temaet, men de fleste dreier seg om større felger, bredere dekk og lavere profil, og da blir det vel ofte en større forskjell i forbruk. Men det er jo betryggende å vite at der man trolig kan merke en liten forskjell på Astana og andre felger trolig bare er ved høy fart og ikke ved vanlig hverdagskjøring. Og tross alt er det jo kanskje om vinteren man trenger mest mulig rekkevidde om det er noen forskjell i det hele tatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA