Skrevet av Emne: Bytte bremseklosser og skiver selv  (Lest 6829 ganger)

moonbuggy

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 884
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #45 på: onsdag 13. september 2017, klokken 12:13 »
Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
Det er grader av ledningsevne. Tenk regn, fuktighet, salt på veiene osv. Miljøet rundt forskjellige metaller vil alltid ha varierende ledningsevne og mer eller mindre galvaniske strømmer. Så al offeranoder vil funke selv om biler ikke er neddykket. Spesielt i Norge med regn, snøslaps og salt som periodevis gir god ledningsevne...

SveinJ

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 259
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #46 på: onsdag 13. september 2017, klokken 21:02 »
Så FBI på NRK i kveld om piratimport av bl.a. Bremseklosser og skiver. Sendt fra Kina og pakket om i "original emballasje". Billig ja, men sikkerhet????
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1638
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #47 på: torsdag 14. september 2017, klokken 06:42 »
Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
Det er grader av ledningsevne. Tenk regn, fuktighet, salt på veiene osv. Miljøet rundt forskjellige metaller vil alltid ha varierende ledningsevne og mer eller mindre galvaniske strømmer. Så al offeranoder vil funke selv om biler ikke er neddykket. Spesielt i Norge med regn, snøslaps og salt som periodevis gir god ledningsevne...

Da forslår jeg at man sette offeranoder på bilen og skifter periodisk ved service.... kan spare astronomiske beløp i rustskader. Får sette MDG på saken  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3

Autowinder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 446
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #48 på: torsdag 14. september 2017, klokken 09:06 »
Fikk en slik anodesak med litt elektronikk som en gave, på tidlig 90-tallet og koblet den på batteriet og inne i motorrommet på en 92' Passat jeg hadde i 10 år. Husker ikke hva produktet het, men det var en liten plastboks med avrundede hjørner, ideen var visstnok at elektronene skulle strømme ut fra metallet til luft om metallet ble eksponert, og forhindre korrorsjon. Det merkelige var at et lite område med bart metall etter steinprut på panseret ikke rustet, så det så i allefall ut som det virket. Eller så var det et lite lag fett jeg la igjen på flekken, hver gang jeg kjente på den, som hindret anløpning.  :laugh:
2017 BMW i3 94Ah
2017 BMW Cruise e-Bike
2015 e-Up! (Solgt)

Autowinder: A device that winds on the film in a camera after each exposure

Walker

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 87
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #49 på: lørdag 07. oktober 2017, klokken 10:59 »
Det ser faktisk ut til at Opel Ampera-e allerede blir levert standard med rustfrie bremser. Se

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35941.0.html

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36010.0.html


P85TMS

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #50 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 21:00 »
Byttet skiver, klosser og slitasjevarslere foran og bak.
Fasit ble 3997,67,- for skiver og klosser, samt 228,- for slitasjevarslere.
Det er inkludert frakt fra Tyskland og UK, samt 801,- i moms.
Deler fra Zimmermann, A.B.S og Sadeca.

Lite tips ang. klosser foran.
Formatet på klossene er det samme som 1-serie og Mini fra 2005 og nyere, men i3 må ha klosser som er under 14mm tykke. F.eks. Zimmermanns klosser er 17.5mm, TRW klosser er 16mm og ingen av disse vil fungere på i3. A.B.S. klosser er 13.7mm og fungerer utmerket. Husker ikke fabrikat men jeg så også en kloss som var 18.6mm tykk. Flere selgere lister desverre både TRW, Zimmermann m.fl. under i01/i3, så pass på.

Toalmar

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #51 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 21:37 »
Topp info å få vite til man må gjøre dette selv


Sent from my iPhone using Tapatalk
✅ BMW I3 - Fully Charged   - Capparisweiss     ✅ 2012 Mercedes S204 250cdi 4Matic
EQC Reservasjon betalt

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1638
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #52 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 11:36 »
Byttet skiver, klosser og slitasjevarslere foran og bak.
Fasit ble 3997,67,- for skiver og klosser, samt 228,- for slitasjevarslere.
Det er inkludert frakt fra Tyskland og UK, samt 801,- i moms.
Deler fra Zimmermann, A.B.S og Sadeca.

Lite tips ang. klosser foran.
Formatet på klossene er det samme som 1-serie og Mini fra 2005 og nyere, men i3 må ha klosser som er under 14mm tykke. F.eks. Zimmermanns klosser er 17.5mm, TRW klosser er 16mm og ingen av disse vil fungere på i3. A.B.S. klosser er 13.7mm og fungerer utmerket. Husker ikke fabrikat men jeg så også en kloss som var 18.6mm tykk. Flere selgere lister desverre både TRW, Zimmermann m.fl. under i01/i3, så pass på.

Veldig bra - sjekket du prisen hos norske leverandører ?

Enig med Toalmar, men hvor lagrer man slikt slik at man finner det igjen  ???
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 606
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #53 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 16:13 »
Veldig bra med info. Bilen min sier nå etter 78'km, behov for å bytte ut klossene. Dette var 7 år og 120'km før min beregning.

(Byttet klosser pr.100'km, på 1700kg, tunge A6, med tung høyrefotkjøring og 0 regenerering).

Bremsene bruker jeg Max 1/4 av ICE bil, men er det lagt inn tynnere klosser og svakere metall, så forklarer jo det saken.
Bmw i3 fra juli 2014 - 66.000km, 1.41 snittforbruk totalt beregnet over 30 mnd.


1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro

P85TMS

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #54 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 20:00 »
Veldig bra - sjekket du prisen hos norske leverandører ?
Sjekket Koed, GS Bildeler og MECA. Billigste havnet på ca 2x det jeg endte opp med å betale.

Johan99

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 38
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #55 på: onsdag 18. april 2018, klokken 20:15 »
Heisann, gammal tråd, men håper nokon kan bekrefte dette:
"Det skal ikkje vere nødvendig å resette slitasjevarsel for klosser i styringa etter bytte." (?)
Grunnen til spørsmålet er at eg tenkte å la ein kamerat på allround verksted bytte klossane. I dag sjekka han tilstand og vil bytte berre framme. Samtidig løyste han slitasjevarsler som såg uskadd ut frå klossen. Han meinte alarm ville gå vekk då, men den er der enno. Eg tenker at slitasjesensor må byttast også, men kanskje det trengs reset..?
BMW I3 94 Ah. Vectrix ombygd til Lithium.

P85TMS

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 134
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #56 på: onsdag 18. april 2018, klokken 21:08 »
Slitasjesensor slites likt med klossen den står i. Elektrisk er sensoren "normally closed" og når lederen i sensoren brytes kommer varslingen om bytte.

Her har du metode for reset av meldingen:


Hvis du ikke får bort meldingen så er nok lederen i sensoren brutt og du må bytte sensor. Du kan få bort meldingen mens du venter på ny sensor ved å klippe den gamle av, avisolere begge lederne, og så tvinne dem sammen. Så kjører du resetprosedyren på ny. Da er meldingen borte. Sensoren foran får du for 205,- hos koed.no.

Johan99

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 38
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #57 på: onsdag 18. april 2018, klokken 21:44 »
Supert, og takk då veit eg det. - Såg bra ut, men feilen kom tilbake, så då spanderer eg sensor :)
Eg har fått melding om "service 200 km o.l., sjølv om 2-år service er i haust. Så då er nok servicemelding forvarsel om bremsekloss..
BMW I3 94 Ah. Vectrix ombygd til Lithium.

Johan99

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 38
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #58 på: mandag 23. april 2018, klokken 21:44 »
Hm, vart ikkje heilt suksess.. Fekk ikkje til å resette feil, prøve både med l og uten sammenkobla sensor-ledning. OK det, men no er både klossar og sensor framme skifta, originaldeler.
Får fortsatt ikkje til å resette, det gikk heller ikkje med std. diagnoseutstyr. "Kan ikke nullstille" e.l.  Begynner å tru at feilen er enten software, eller ei ledning lengre oppe. Må nok til merkeverksted.

- Men neste morgen gikk det fint! Alt OK :)
« Siste redigering: torsdag 07. juni 2018, klokken 21:14 av Johan99 »
BMW I3 94 Ah. Vectrix ombygd til Lithium.