Skrevet av Emne: Bytte bremseklosser og skiver selv  (Lest 2652 ganger)

moonbuggy

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #45 på: onsdag 13. september 2017, klokken 12:13 »
Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
Det er grader av ledningsevne. Tenk regn, fuktighet, salt på veiene osv. Miljøet rundt forskjellige metaller vil alltid ha varierende ledningsevne og mer eller mindre galvaniske strømmer. Så al offeranoder vil funke selv om biler ikke er neddykket. Spesielt i Norge med regn, snøslaps og salt som periodevis gir god ledningsevne...

SveinJ

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #46 på: onsdag 13. september 2017, klokken 21:02 »
Så FBI på NRK i kveld om piratimport av bl.a. Bremseklosser og skiver. Sendt fra Kina og pakket om i "original emballasje". Billig ja, men sikkerhet????
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey

Ingeniøren

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #47 på: torsdag 14. september 2017, klokken 06:42 »
Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
Det er grader av ledningsevne. Tenk regn, fuktighet, salt på veiene osv. Miljøet rundt forskjellige metaller vil alltid ha varierende ledningsevne og mer eller mindre galvaniske strømmer. Så al offeranoder vil funke selv om biler ikke er neddykket. Spesielt i Norge med regn, snøslaps og salt som periodevis gir god ledningsevne...

Da forslår jeg at man sette offeranoder på bilen og skifter periodisk ved service.... kan spare astronomiske beløp i rustskader. Får sette MDG på saken  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3

Autowinder

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #48 på: torsdag 14. september 2017, klokken 09:06 »
Fikk en slik anodesak med litt elektronikk som en gave, på tidlig 90-tallet og koblet den på batteriet og inne i motorrommet på en 92' Passat jeg hadde i 10 år. Husker ikke hva produktet het, men det var en liten plastboks med avrundede hjørner, ideen var visstnok at elektronene skulle strømme ut fra metallet til luft om metallet ble eksponert, og forhindre korrorsjon. Det merkelige var at et lite område med bart metall etter steinprut på panseret ikke rustet, så det så i allefall ut som det virket. Eller så var det et lite lag fett jeg la igjen på flekken, hver gang jeg kjente på den, som hindret anløpning.  :laugh:
2017 BMW i3 94Ah
2017 BMW Cruise e-Bike
2015 e-Up! (Solgt)

Autowinder: A device that winds on the film in a camera after each exposure