Skrevet av Emne: Bytte bremseklosser og skiver selv  (Lest 4175 ganger)

moonbuggy

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 843
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #45 på: onsdag 13. september 2017, klokken 12:13 »
Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
Det er grader av ledningsevne. Tenk regn, fuktighet, salt på veiene osv. Miljøet rundt forskjellige metaller vil alltid ha varierende ledningsevne og mer eller mindre galvaniske strømmer. Så al offeranoder vil funke selv om biler ikke er neddykket. Spesielt i Norge med regn, snøslaps og salt som periodevis gir god ledningsevne...

SveinJ

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 178
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #46 på: onsdag 13. september 2017, klokken 21:02 »
Så FBI på NRK i kveld om piratimport av bl.a. Bremseklosser og skiver. Sendt fra Kina og pakket om i "original emballasje". Billig ja, men sikkerhet????
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1477
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #47 på: torsdag 14. september 2017, klokken 06:42 »
Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
Det er grader av ledningsevne. Tenk regn, fuktighet, salt på veiene osv. Miljøet rundt forskjellige metaller vil alltid ha varierende ledningsevne og mer eller mindre galvaniske strømmer. Så al offeranoder vil funke selv om biler ikke er neddykket. Spesielt i Norge med regn, snøslaps og salt som periodevis gir god ledningsevne...

Da forslår jeg at man sette offeranoder på bilen og skifter periodisk ved service.... kan spare astronomiske beløp i rustskader. Får sette MDG på saken  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3

Autowinder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 413
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #48 på: torsdag 14. september 2017, klokken 09:06 »
Fikk en slik anodesak med litt elektronikk som en gave, på tidlig 90-tallet og koblet den på batteriet og inne i motorrommet på en 92' Passat jeg hadde i 10 år. Husker ikke hva produktet het, men det var en liten plastboks med avrundede hjørner, ideen var visstnok at elektronene skulle strømme ut fra metallet til luft om metallet ble eksponert, og forhindre korrorsjon. Det merkelige var at et lite område med bart metall etter steinprut på panseret ikke rustet, så det så i allefall ut som det virket. Eller så var det et lite lag fett jeg la igjen på flekken, hver gang jeg kjente på den, som hindret anløpning.  :laugh:
2017 BMW i3 94Ah
2017 BMW Cruise e-Bike
2015 e-Up! (Solgt)

Autowinder: A device that winds on the film in a camera after each exposure

Walker

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #49 på: lørdag 07. oktober 2017, klokken 10:59 »
Det ser faktisk ut til at Opel Ampera-e allerede blir levert standard med rustfrie bremser. Se

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,35941.0.html

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36010.0.html


P85TMS

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 201
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #50 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 21:00 »
Byttet skiver, klosser og slitasjevarslere foran og bak.
Fasit ble 3997,67,- for skiver og klosser, samt 228,- for slitasjevarslere.
Det er inkludert frakt fra Tyskland og UK, samt 801,- i moms.
Deler fra Zimmermann, A.B.S og Sadeca.

Lite tips ang. klosser foran.
Formatet på klossene er det samme som 1-serie og Mini fra 2005 og nyere, men i3 må ha klosser som er under 14mm tykke. F.eks. Zimmermanns klosser er 17.5mm, TRW klosser er 16mm og ingen av disse vil fungere på i3. A.B.S. klosser er 13.7mm og fungerer utmerket. Husker ikke fabrikat men jeg så også en kloss som var 18.6mm tykk. Flere selgere lister desverre både TRW, Zimmermann m.fl. under i01/i3, så pass på.

Toalmar

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 364
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #51 på: lørdag 21. oktober 2017, klokken 21:37 »
Topp info å få vite til man må gjøre dette selv


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 BMW I3 - Fully Charged   - Capparisweiss
EQC Reservasjon betalt

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1477
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #52 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 11:36 »
Byttet skiver, klosser og slitasjevarslere foran og bak.
Fasit ble 3997,67,- for skiver og klosser, samt 228,- for slitasjevarslere.
Det er inkludert frakt fra Tyskland og UK, samt 801,- i moms.
Deler fra Zimmermann, A.B.S og Sadeca.

Lite tips ang. klosser foran.
Formatet på klossene er det samme som 1-serie og Mini fra 2005 og nyere, men i3 må ha klosser som er under 14mm tykke. F.eks. Zimmermanns klosser er 17.5mm, TRW klosser er 16mm og ingen av disse vil fungere på i3. A.B.S. klosser er 13.7mm og fungerer utmerket. Husker ikke fabrikat men jeg så også en kloss som var 18.6mm tykk. Flere selgere lister desverre både TRW, Zimmermann m.fl. under i01/i3, så pass på.

Veldig bra - sjekket du prisen hos norske leverandører ?

Enig med Toalmar, men hvor lagrer man slikt slik at man finner det igjen  ???
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3

02jan

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 582
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #53 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 16:13 »
Veldig bra med info. Bilen min sier nå etter 78'km, behov for å bytte ut klossene. Dette var 7 år og 120'km før min beregning.

(Byttet klosser pr.100'km, på 1700kg, tunge A6, med tung høyrefotkjøring og 0 regenerering).

Bremsene bruker jeg Max 1/4 av ICE bil, men er det lagt inn tynnere klosser og svakere metall, så forklarer jo det saken.
Bmw i3 fra juli 2014 - 66.000km, 1.41 snittforbruk totalt beregnet over 30 mnd.


1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro

P85TMS

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 201
    • Vis profil
Sv: Bytte bremseklosser og skiver selv
« Svar #54 på: søndag 22. oktober 2017, klokken 20:00 »
Veldig bra - sjekket du prisen hos norske leverandører ?
Sjekket Koed, GS Bildeler og MECA. Billigste havnet på ca 2x det jeg endte opp med å betale.