Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte bremseklosser og skiver selv

Startet av Johan78, tirsdag 15. august 2017, klokken 14:26

« forrige - neste »

Johan78

Sitat fra: Ferry på søndag 10. september 2017, klokken 21:01
Oj, oj, oj. Det så ille ut! Hvordan ser framsida ut? Stor forskjell? Mine skiver på 62k ser ikke mint ut lenger, men ikke på langt nær så ille som dette. Men har ikke turt å sjekke baksida...

Utsidan såg bättre ut:

Rød TM3P - 2020
Austin Mini 850 - 1973
Ex. BMW i3
Ex. 911 - 997 C2S
Ex. MB C180 S204

02jan



Skivene bak er fine. Jeg starter hver dag med 100% lading, og har 2km med nedoverbakke i 30 sone med fartsdumper, bruker bremsene med tanke på nettopp hindre rust. Har 50% slitte klosser = det jeg ville hatt på fosilbil.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moonbuggy

Det er vel bare en fornuftig løsning - rustfrie bremser. Bremseenergi skal gå tilbake til batteriet, ikke brukes som rustfjerner på bremseskiver.

Walker

Ja, ettersom det allerede finnes rustfrie alternativer på markedet, burde elbil leverandører i det minste tilby dette som opsjon.

Orbit

Disse Zimmermann-skivene som er nevt tidligere på tråden har i alle fall et belegg som gjør at de ikke ruster utenom slitasjesporene. Ser på mine orginalskiver at det er mye overflaterust inni ventileringshullene, og rust har det jo med å formere seg når den først er der.

Relatert: Er det overkommelig å bytte skiver/klosser selv når en ikke har gjort det før? Ville jo tro det er best å ikke gjøre dette uten oppsyn første gangen. Alternativt, er det kurant å stille med egne skiver på verksted for å få ønsket fabrikat?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

rth

#35
Med alle mulige forbehold om at i3 er spesielt komplisert ang skiver/klosser, så er det å bytte skive/klosser selv omtrent på nivå med å bytte hjul.

https://www.youtube.com/watch?v=BOubDKjnqak

2 skruer for å løsne caliper og 1 skrue for å løsne skive. Så er det om rust gjør at ting sitter litt.

Edit:  Ser at det er bittelitt mer komplisert. Bl.a. brukes ett spesialverktøy for å presse inn sylinderen. Noe som ofte har vært gjort med ei vannpumpetang i "gamle dager". Gammelt triks vil trolig fortsatt kunne funke helt greit. Samt at det er ett par skruer til involvert. :)

Orbit

Takker, ingen svart magi der nei, men litt mer plunder enn et hjulskift.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ferry

Å bytte bremser er ikke komplisert, men det kan allikevel være inni h... vanskelig! Det er skruer som er rustet og sitter bom fast, stempler som skal presses inn osv. Og antagelig mangler du noe vesentlig verktøy når du nesten er ferdig, og det er søndag formiddag. Been there...
Jeg vil nesten si det er 10 ganger så vanskelige å bytte bremser enn hjul. Og attpåtil må du bytte hjul. Men øvelse gjør mester. + YouTube, forum osv.

Ingeniøren

#38
Sitat fra: Ferry på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:45
Å bytte bremser er ikke komplisert, men det kan allikevel være inni h... vanskelig! Det er skruer som er rustet og sitter bom fast, stempler som skal presses inn osv. Og antagelig mangler du noe vesentlig verktøy når du nesten er ferdig, og det er søndag formiddag. Been there...
Jeg vil nesten si det er 10 ganger så vanskelige å bytte bremser enn hjul. Og attpåtil må du bytte hjul. Men øvelse gjør mester. + YouTube, forum osv.

Helt enig, og bremser skal man ikke mekke selv med mindre man vet hva man driver med og har litt handlag for slikt. Kaliper bolter skal gjerne skrus til med moment og i tillegg brukes det gjerne låsevæske, og spesialverktøy som nevnt. En kaliper eller klosser som løsner i fart slik at et hjul låser seg, eller at bremsene svikter er ikke å spøke med.

Et tankekors er at det er fritt frem for god og hvermann å skru sin egen bil med fare for at man foråsaker andres død mens man ikke får røre f.eks eget elanlegg, røranlegg mm.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

#39
Sitat fra: Johan78 på mandag 11. september 2017, klokken 22:45
Sitat fra: Ferry på søndag 10. september 2017, klokken 21:01
Oj, oj, oj. Det så ille ut! Hvordan ser framsida ut? Stor forskjell? Mine skiver på 62k ser ikke mint ut lenger, men ikke på langt nær så ille som dette. Men har ikke turt å sjekke baksida...

Utsidan såg bättre ut:



Det stålet så ikke bra ut - ville tatt de bildene og sendt til BMW og spurt hvordan det kunne bli sånn etter et par år ? Det likner galvanisk korrosjon der 2 forskjellige metaller er i kontakt med hverandre i korrosivt miljø. I BMW snakker vi stål i oppheng og aluminium i nedre del av karosseri i bilen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bobakka

#40
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. september 2017, klokken 06:53

Det stålet så ikke bra ut - ville tatt de bildene og sendt til BMW og spurt hvordan det kunne bli sånn etter et par år ? Det likner galvanisk korrosjon der 2 forskjellige metaller er i kontakt med hverandre i korrosivt miljø. I BMW snakker vi stål i oppheng og aluminium i nedre del av karosseri i bilen.

Enig i at skivene ser rufsete ut - også på utsiden.
Jeg har aldri sett tilsvarende på noen av mine biler. Vanligvis er det ikke rust midt på selve skiva, men i et bånd enten utenfra eller innenfra.
Når det gjelder galvanisk korrosjon så er det aluminiumen som skulle vært korrodert bort og ikke stålet. Men med sinkspray som flere bruker så vil sinken bli offeret i galvanisk korrosjon.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Ingeniøren

Sitat fra: bobakka på onsdag 13. september 2017, klokken 08:05
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. september 2017, klokken 06:53

Det stålet så ikke bra ut - ville tatt de bildene og sendt til BMW og spurt hvordan det kunne bli sånn etter et par år ? Det likner galvanisk korrosjon der 2 forskjellige metaller er i kontakt med hverandre i korrosivt miljø. I BMW snakker vi stål i oppheng og aluminium i nedre del av karosseri i bilen.

Enig i at skivene ser rufsete ut - også på utsiden.
Jeg har aldri sett tilsvarende på noen av mine biler. Vanligvis er det ikke rust midt på selve skiva, men i et bånd enten utenfra eller innenfra.
Når det gjelder galvanisk korrosjon så er det aluminiumen som skulle vært korrodert bort og ikke stålet. Men med sinkspray som flere bruker så vil sinken bli offeret i galvanisk korrosjon.

Når det

Enig, men her er ikke begge deler nedykket i noe som leder, så aluminium får danne et beskyttende skikt og da er det mulig det er stål som ofres. Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

rth

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. september 2017, klokken 06:41
Sitat fra: Ferry på tirsdag 12. september 2017, klokken 20:45
Å bytte bremser er ikke komplisert, men det kan allikevel være inni h... vanskelig! Det er skruer som er rustet og sitter bom fast, stempler som skal presses inn osv. Og antagelig mangler du noe vesentlig verktøy når du nesten er ferdig, og det er søndag formiddag. Been there...
Jeg vil nesten si det er 10 ganger så vanskelige å bytte bremser enn hjul. Og attpåtil må du bytte hjul. Men øvelse gjør mester. + YouTube, forum osv.

Helt enig, og bremser skal man ikke mekke selv med mindre man vet hva man driver med og har litt handlag for slikt. Kaliper bolter skal gjerne skrus til med moment og i tillegg brukes det gjerne låsevæske, og spesialverktøy som nevnt. En kaliper eller klosser som løsner i fart slik at et hjul låser seg, eller at bremsene svikter er ikke å spøke med.

Et tankekors er at det er fritt frem for god og hvermann å skru sin egen bil med fare for at man foråsaker andres død mens man ikke får røre f.eks eget elanlegg, røranlegg mm.

Skal ikke mase mye om vanskelighetsgrad. Det er individuelt. Om man skal bytte bremser selv, så må man selvfølgelig vite hva som skal gjøres. Da er det ingen heksekunst eller farlig i ettertid.
http://www.tv2.no/a/3658906/


moonbuggy

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. september 2017, klokken 08:14
Men dette kan jeg ikke så mye om, annet enn at jeg sputer en korrosjonsekspert på jobb og hun sa at det ville ikke fungere med al-offeranoder på bil da biler ikke var neddykket  ;D
Det er grader av ledningsevne. Tenk regn, fuktighet, salt på veiene osv. Miljøet rundt forskjellige metaller vil alltid ha varierende ledningsevne og mer eller mindre galvaniske strømmer. Så al offeranoder vil funke selv om biler ikke er neddykket. Spesielt i Norge med regn, snøslaps og salt som periodevis gir god ledningsevne...

SveinJ

Så FBI på NRK i kveld om piratimport av bl.a. Bremseklosser og skiver. Sendt fra Kina og pakket om i "original emballasje". Billig ja, men sikkerhet????
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA