Skrevet av Emne: Ny type bremser for elbil  (Lest 3243 ganger)

doldis1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 774
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #30 på: mandag 28. august 2017, klokken 15:28 »
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv
Trøndelag
Nissan Leaf 2013

LA-Thing

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 193
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #31 på: mandag 28. august 2017, klokken 16:31 »
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Ja, legeringer med silisium (AlSi) er mye brukt, også sammen med magnesium (AlMgSi). Men her var det snakk om silisiumkarbid (AlSiC), det er nok ikke helt vanlig i bilindustrien. 
Drammen, Tesla Model S #2510

Sele

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1159
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #32 på: mandag 28. august 2017, klokken 22:15 »
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Kanskje lese artikkel før du svarer?

https://snl.no/silisiumkarbid
« Siste redigering: tirsdag 29. august 2017, klokken 07:46 av Sele »

AppleKnocker

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1245
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #33 på: mandag 28. august 2017, klokken 23:24 »
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.

Trommelbremser.

Kandidater til "Dårligste bremser jeg har hatt":
1) Russebil til fem tusen
2) Model S
3) Sykkel som hadde stått ute tre år uten å bli brukt

Ingen av disse hadde trommelbrems.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 774
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #34 på: onsdag 30. august 2017, klokken 00:12 »
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Kanskje lese artikkel før du svarer?

https://snl.no/silisiumkarbid

Ja, kan se ut som jeg var litt tidlig ut her, beklager det !
Trøndelag
Nissan Leaf 2013

GOLF-raider

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 159
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #35 på: onsdag 13. september 2017, klokken 14:04 »
Om Continental faktisk kommer til å sette bremseløsningen i produksjon vil
imidlertid avhenge av om bilprodusentene ønsker å ta innovasjonen i bruk.
Continental skal vise løsningen fram under bilmessa i Frankfurt nu i september:
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Autowinder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 413
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #36 på: torsdag 14. september 2017, klokken 10:19 »
Er neppe fastfrysing, heller fastrusting?

Fastfrysing er ett velkjent problem med parkeringsbrems. Typisk dersom man f.eks. har kjørt på veier med masse dyp sørpe og parkerer over natta med god nattefrost. Resultatet er det samme som du beskriver ved fastrusting. Har selv vært borti dette den gang jeg var en fersk sjåfør, og har siden lært meg å være mer selektiv for når jeg bruker håndbrekket og derved unngått å gjenta den feilen.

Når en bærepose med varmt vann lagt på bakhjulsfelgene fikk det til å slippe i.l.a. et par minutter var det nok ikke rust, men frost. Senere opplevde jeg også at rygging hjalp med å få det til å slippe, og å dra lett i brekket siste meterne før parkering for å tørke belegg og tromler litt. Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.
2017 BMW i3 94Ah
2017 BMW Cruise e-Bike
2015 e-Up! (Solgt)

Autowinder: A device that winds on the film in a camera after each exposure

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5867
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #37 på: torsdag 14. september 2017, klokken 13:48 »
Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.

Erfaringen jeg viste til over var definitivt med mekaniske trommelbremser. Godt mulig dette er ett mindre problem med skiver, men mener å ha hørt om tilfeller også med dette? Elektronisk styring som gjenkjenner problematiske temperaturer/føreforhold og sørger for å tørke bremsene før parkering kan sannsynligvis tilnærmet eliminere dette problemet, og også bidra til å redusere problemet med rust på skivene/i tromlene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Crown

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 490
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #38 på: torsdag 14. september 2017, klokken 19:06 »
Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.

Erfaringen jeg viste til over var definitivt med mekaniske trommelbremser. Godt mulig dette er ett mindre problem med skiver, men mener å ha hørt om tilfeller også med dette? Elektronisk styring som gjenkjenner problematiske temperaturer/føreforhold og sørger for å tørke bremsene før parkering kan sannsynligvis tilnærmet eliminere dette problemet, og også bidra til å redusere problemet med rust på skivene/i tromlene.

[Off Topic]
Tror fastfrosset håndbrems var mer et designproblem for enkelte merker (f.eks. Ford, Opel, fransk) enn typen bremser, jeg har alltid brukt håndbrems i alt slags vær, og har aldri opplevd det. Ikke da jeg vokste opp heller kan jeg huske vi opplevde det, så da snakker vi periode på 40 år. Hovedsaklig forskjellige Toyotaer og Lexus, med innslag av Subaru og Hyundai.
[/Off Topic]
2016 Nissan Leaf Nordic 30kWh 6,6kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
Reservasjonsnr 1338 Audi e-Tron
+ dieselbil 4X4 og en veteranbensinbil

Amoss

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5867
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #39 på: torsdag 14. september 2017, klokken 20:24 »
Tror fastfrosset håndbrems var mer et designproblem for enkelte merker (f.eks. Ford, Opel, fransk) enn typen bremser, jeg har alltid brukt håndbrems i alt slags vær, og har aldri opplevd det. Ikke da jeg vokste opp heller kan jeg huske vi opplevde det, så da snakker vi periode på 40 år. Hovedsaklig forskjellige Toyotaer og Lexus, med innslag av Subaru og Hyundai.

Godt mulig at du er inne på noe her... Men husker ikke eksakt merke det var jeg opplevde dette med, men er nesten sikker på at det enten var en Toyota eller Mazda. Det var ikke min bil, jeg bare overtok rattet etter at bilens eier satte seg fast i snø/is/gjørme/vann og ikke kom av flekken... Men må innrømme at det var jeg som dro til håndbrekket ved parkering, med den følgen at de var fastfrosset neste morgen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Thorbjørn Hellehaven

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
    • Vis profil
Sv: Ny type bremser for elbil
« Svar #40 på: i dag kl. 13:49 »
Men hvordan de løser forskjellen på forskjellig felgdimmensjon klarer jeg ikke lese meg til.
Bildene viser et nav og eiker som beholdes, og en ytre felg med braketter med bolthull. Hvis eikene er tilpasset en 15" felg, kan man vel enkelt ha lengre braketter på en 18" felg så den også passer. Må bare tilpase designet til minste diameter.