Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny type bremser for elbil

Startet av hansob, mandag 14. august 2017, klokken 23:54

« forrige - neste »

doldis1

Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

LA-Thing

Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Ja, legeringer med silisium (AlSi) er mye brukt, også sammen med magnesium (AlMgSi). Men her var det snakk om silisiumkarbid (AlSiC), det er nok ikke helt vanlig i bilindustrien. 
Drammen, Tesla Model S #2510

Sele

#32
Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Kanskje lese artikkel før du svarer?

https://snl.no/silisiumkarbid

AppleKnocker

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. august 2017, klokken 00:21
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.

Trommelbremser.

Kandidater til "Dårligste bremser jeg har hatt":
1) Russebil til fem tusen
2) Model S
3) Sykkel som hadde stått ute tre år uten å bli brukt

Ingen av disse hadde trommelbrems.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

doldis1

Sitat fra: Sele på mandag 28. august 2017, klokken 22:15
Sitat fra: doldis1 på mandag 28. august 2017, klokken 15:28
Sitat fra: Sele på fredag 18. august 2017, klokken 07:53
Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

Njaa, alusil blir jo brukt i stor utstrekning til bil også, topplokk, motorblokker, forstillingsdeler osv

Kanskje lese artikkel før du svarer?

https://snl.no/silisiumkarbid

Ja, kan se ut som jeg var litt tidlig ut her, beklager det !

GOLF-raider

#35
Om Continental faktisk kommer til å sette bremseløsningen i
produksjon vil imidlertid avhenge av om bilprodusentene
ønsker å ta innovasjonen i bruk.
Continental skal vise løsningen fram under bilmessa i Frankfurt
nu i september:
https://www.tu.no/artikler/disse-bremsene-er-utviklet-spesielt-for-elbiler/400150
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Autowinder

Sitat fra: Amoss på mandag 28. august 2017, klokken 08:23
Sitat fra: elektrolux på mandag 28. august 2017, klokken 08:06
Er neppe fastfrysing, heller fastrusting?

Fastfrysing er ett velkjent problem med parkeringsbrems. Typisk dersom man f.eks. har kjørt på veier med masse dyp sørpe og parkerer over natta med god nattefrost. Resultatet er det samme som du beskriver ved fastrusting. Har selv vært borti dette den gang jeg var en fersk sjåfør, og har siden lært meg å være mer selektiv for når jeg bruker håndbrekket og derved unngått å gjenta den feilen.

Når en bærepose med varmt vann lagt på bakhjulsfelgene fikk det til å slippe i.l.a. et par minutter var det nok ikke rust, men frost. Senere opplevde jeg også at rygging hjalp med å få det til å slippe, og å dra lett i brekket siste meterne før parkering for å tørke belegg og tromler litt. Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Amoss

Sitat fra: Autowinder på torsdag 14. september 2017, klokken 10:19
Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.

Erfaringen jeg viste til over var definitivt med mekaniske trommelbremser. Godt mulig dette er ett mindre problem med skiver, men mener å ha hørt om tilfeller også med dette? Elektronisk styring som gjenkjenner problematiske temperaturer/føreforhold og sørger for å tørke bremsene før parkering kan sannsynligvis tilnærmet eliminere dette problemet, og også bidra til å redusere problemet med rust på skivene/i tromlene.
Model S 85D

Crown

Sitat fra: Amoss på torsdag 14. september 2017, klokken 13:48
Sitat fra: Autowinder på torsdag 14. september 2017, klokken 10:19
Når det er sagt, har jeg aldri vært ute for fastfrosset elektronisk håndbrekk på skivebremser. Og jeg bruker alltid håndbrekk.

Erfaringen jeg viste til over var definitivt med mekaniske trommelbremser. Godt mulig dette er ett mindre problem med skiver, men mener å ha hørt om tilfeller også med dette? Elektronisk styring som gjenkjenner problematiske temperaturer/føreforhold og sørger for å tørke bremsene før parkering kan sannsynligvis tilnærmet eliminere dette problemet, og også bidra til å redusere problemet med rust på skivene/i tromlene.

[Off Topic]
Tror fastfrosset håndbrems var mer et designproblem for enkelte merker (f.eks. Ford, Opel, fransk) enn typen bremser, jeg har alltid brukt håndbrems i alt slags vær, og har aldri opplevd det. Ikke da jeg vokste opp heller kan jeg huske vi opplevde det, så da snakker vi periode på 40 år. Hovedsaklig forskjellige Toyotaer og Lexus, med innslag av Subaru og Hyundai.
[/Off Topic]
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amoss

Sitat fra: Crown på torsdag 14. september 2017, klokken 19:06
Tror fastfrosset håndbrems var mer et designproblem for enkelte merker (f.eks. Ford, Opel, fransk) enn typen bremser, jeg har alltid brukt håndbrems i alt slags vær, og har aldri opplevd det. Ikke da jeg vokste opp heller kan jeg huske vi opplevde det, så da snakker vi periode på 40 år. Hovedsaklig forskjellige Toyotaer og Lexus, med innslag av Subaru og Hyundai.

Godt mulig at du er inne på noe her... Men husker ikke eksakt merke det var jeg opplevde dette med, men er nesten sikker på at det enten var en Toyota eller Mazda. Det var ikke min bil, jeg bare overtok rattet etter at bilens eier satte seg fast i snø/is/gjørme/vann og ikke kom av flekken... Men må innrømme at det var jeg som dro til håndbrekket ved parkering, med den følgen at de var fastfrosset neste morgen.
Model S 85D

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: 02jan på tirsdag 15. august 2017, klokken 19:07
Men hvordan de løser forskjellen på forskjellig felgdimmensjon klarer jeg ikke lese meg til.
Bildene viser et nav og eiker som beholdes, og en ytre felg med braketter med bolthull. Hvis eikene er tilpasset en 15" felg, kan man vel enkelt ha lengre braketter på en 18" felg så den også passer. Må bare tilpase designet til minste diameter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA