Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny type bremser for elbil

Startet av hansob, mandag 14. august 2017, klokken 23:54

« forrige - neste »

KjellG

Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.

Trommelbremser.

Counterpointer

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. august 2017, klokken 00:21
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.

Trommelbremser.
Det er jo høyst sannsynlig fordi den ikke bremser bak!

Trommelbremser fra Transporter er IKKE bremseløsningen for fremtiden

elektrolux

For elbiler er trommelbrems bak mye bedre enn skiver. Ser på classic bilene at disse bremsene gjerne ser ut som nye selv etter 17 år. Meget glad for at e-Up har trommel bak

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Speeder

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. august 2017, klokken 06:20
For elbiler er trommelbrems bak mye bedre enn skiver. Ser på classic bilene at disse bremsene gjerne ser ut som nye selv etter 17 år. Meget glad for at e-Up har trommel bak
Zoe har også tromler bak. Genialt.
Hva skal man med skiver bak på slike små tasser?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

doldis1

 
SitatMen å gjøre el-bilen mer komplisert , ville jeg stille spørsmål om kost/nytte.
Har bil med "spesialhjul" idag,  min neste bil skal jeg heller ga større frihet til å bestemme type hjulsett.

Nytte her er utvilsomt forbundet med serviceintervall og feilfrekvens på bremser. Men klart, hadde noen
kommet med en billig, rustfri legering i skiver som tåler varmesjokk uten å slå seg.... Jeg tror kanskje
ikke vi har sett denne for siste gang

elektrolux

Merkelig at slike skiver brukes på stort sett alle motorsykler, men ikke på bil.

Har faktisk kjørt både rustfrie skiver og støpejernskiver på gamle BMW K1, og merket ingen forskjell i bremseeffekten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Beckern

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. august 2017, klokken 12:06
Merkelig at slike skiver brukes på stort sett alle motorsykler, men ikke på bil.

Har faktisk kjørt både rustfrie skiver og støpejernskiver på gamle BMW K1, og merket ingen forskjell i bremseeffekten.

Samme lurer jeg på, men ser over at det antydes at de slår seg.

Orbit

En motorsykkel har skiver med noenlunde samme størrelse/masse som på en bil (og med mye bedre ventliering), men skal bare stoppe 10-20% av vekten. Større sykler har også doble skivebremser, så like mange på framaksel som en bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

#23
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 16. august 2017, klokken 00:37
Sitat fra: KjellG på onsdag 16. august 2017, klokken 00:21
Transporteren har originalbremsene bak. 30 år! Aldri vært merknad på EU.

Trommelbremser.
Det er jo høyst sannsynlig fordi den ikke bremser bak!

Trommelbremser fra Transporter er IKKE bremseløsningen for fremtiden

Neivel? Så sjekk av bakbremser på Transporter inngår ikke i EU-kontroll?
Poenget er ikke trommelbremser per se, men at vi hadde bremser som holdt i år etter år. Nå må vi skifte hvert 4-5 år. En hjelp ville være sylinder på hver side av skiva, ikke glidebolter som ruster fast.

Sele

Aluminium er et materiale som nesten ikke tåler friksjon. For 25 år siden var det noen forskere som tilsatte aluminiumet silisiumkarbid som bidro til at aluminiumet ble stivere. De trodde dette skulle komme bilbransjen til gode men det var i stedet fiskeindustrien.

http://www.sintef.no/siste-nytt/bilforskning-hjelper-linefiskerne/

GOLF-raider

#25
Sitat fra: doldis1 på tirsdag 15. august 2017, klokken 13:44
Si hva dere vil;  men dette er genialt!
Continental viser en film om bremsen sin på YouTube:
Continental Animation New Wheel Concept Full Animation:
https://youtu.be/aAjNy3ic_8Q
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Autowinder

Sitat fra: Speeder på onsdag 16. august 2017, klokken 07:51
Zoe har også tromler bak. Genialt.
Hva skal man med skiver bak på slike små tasser?

Trommelbremser bak på e-Up var noe drit. Piping, hylelyder og i tillegg fastfrysing av bakhjul på vinterdager med varierende mildvær og frost. Skivebremser gir sjelefred i forhold til trommelbremser, og jeg har ikke savnet det en dag. Men sikkert mye billigere å produsere.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

elektrolux

Er neppe fastfrysing, heller fastrusting?

Velkjent trommelbrems partytrick under fuktige forhold. Er en riktig uheldig kan bremsebandet løsne fra bremseskoen og disse må byttes.

Unngår derfor unødvendig bruk av P brems ved langtidslagring av bilene mine
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: elektrolux på mandag 28. august 2017, klokken 08:06
Er neppe fastfrysing, heller fastrusting?

Fastfrysing er ett velkjent problem med parkeringsbrems. Typisk dersom man f.eks. har kjørt på veier med masse dyp sørpe og parkerer over natta med god nattefrost. Resultatet er det samme som du beskriver ved fastrusting. Har selv vært borti dette den gang jeg var en fersk sjåfør, og har siden lært meg å være mer selektiv for når jeg bruker håndbrekket og derved unngått å gjenta den feilen.

Model S 85D

bno

Nå skal jeg være litt forsiktig, men med elektromekanisk PB så er vel det inne på automatikken? Issørpe og kuldegrader til tross

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA