Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

lading med ArticRoads hurtiglader

Startet av Ove Braathen, mandag 14. august 2017, klokken 21:01

« forrige - neste »

Counterpointer

Du får få en lastebil til å taue deg da. 

Orbit

Godøytunellen? Ikke all verdens lang, men i alle fall 2 km med 10% fall, så et par minutter med konstant regen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ipadjove

Joda, flere undersjøiske bratte bakker her. Men de gir ikke 70 kW utenom akkurat når en bremser opp farten.

gigafactory

Zoe Q90 er vel omtrent like konservativ hvis en justerer for antall celler. Den har samme celler, men kun 2/3 av antallet til Ampera-e. Da både Renault og GM har gjort lignende tilpasninger av ladefart, så tror jeg det rett og slett er LG-cellene som setter begrensningen heller enn at bilprodusentene er så fryktelig konservative. Poenget er vel at batteripakken skal vare i bilens levetid? Veldig høy kapasitet går på bekostning av noe annet, there's no free lunch.

Lang og rotete film, men en ser at Q90 ikke krabber langt opp på 30-tallet peak kW. Dette avviket er for stort til å forklare det med lavere faktisk tilgjengelig DC ladeeffekt på et AC ladepunkt.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=475&v=GSp0bjyHySI

Regen i noen få sekunder blir ikke det samme og er i mine øyne ikke noe sannhetsvitne på at denne bilen "burde" ha høyere ladefart.

Gnilre

Nå i helgen har jeg ladet to ganger på en av 120kW laderne til AR. Hadde 40-50 % på batteriet. Ene gangen fikk jeg inn max 41kW og den andre gangen 37 kW. Over 57% på batteriet fører jo uansett til at ladingen begrenses til 37 kW. Dårlige resultater synes jeg. Noen som vet om det er bilen eller laderen som begrenser ytelsen ? Dette var på Grelland i Vestfold.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Orbit

Det er bilen som bestemmer/begrenser dette (så lenge laderen klarer mye mer, som i dette tilfellet)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gnilre

Sitat fra: Orbit på søndag 27. august 2017, klokken 15:46
Det er bilen som bestemmer/begrenser dette (så lenge laderen klarer mye mer, som i dette tilfellet)
Men litt merkelig at den begrenser ladingen til 37-41 kW når GK og Fortum ville klart 44 kW. Da er det enten at batteriet i bilen er for varmt etter 15 minutter i 110 på motorveien - lite sannsynlig, eller så er det noe med laderen; at den kommuniserer dårlig med AE eller at laderen er skrudd ned til 41 kW for å spare effektavgift.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA