Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil til kr 200 000

Startet av Citro1, søndag 13. august 2017, klokken 12:00

« forrige - neste »

Citro1

Vurderer å bytte ut vår c-zero i en bil med lenger rekkevidde og bedre vinterkomfort. I tillegg til daglig lokal kjøring skal det være greit å kjøre den enkelte turer til hytta strekningen Oslo-Seljord, dvs kun helst en lading på veien. Lading på Kongsberg (9 mil) passer fint, så da med den ihverfall komme seg dit (også vinter helst).

Har sett på 2015/2016 Kia Soul (fin bil med lang garanti) og ev 2 års leasing av ny utgående Leaf 30kw (ikke så fin bil :P, men da kan en se an elbilmarkedet om 2 år), men egentlig har jeg mest lyst på en brukt BMW i3.

Er det noen med praktisk erfaring med rekkevidde på disse bilene hvordan dette vil fungere? Vil det fungere å kjøre denne strekningen med i3?

Selv om vi har hatt elbil i 3 år har vi aldri hurtigladet, da det ikke har vært aktuel for oss å ta c-zero på langtur. Noen som har erfaring med kjøring og hurtiglading på denne strekningen?
BMW i3 60ah

Counterpointer

Har hatt Soul. Det er en veldig bra bil som klarer dette med glans også på vinter.

i3 så bør du vel ha 94ah utgaven som driver den over 200 k

Strøm Tycoon

#2
Kia Soul er vel det åpenbare valget, god margin på batteriet til å klare dette året rundt.

Selv pendler jeg 88km hver vei daglig på motorvei, og det var vel -20 før det ble skikkelig prekært med i3en. Men det holdt det også. Har pendlet distansen med vår forrige Soul, den hadde sånn gi-og-ta, ca. 4mil lengre restrekkevidde enn i3en, året rundt.

EDIT: Nå sjekket jeg totaldistansen, og ja, Knut har rett, det bare Soul som klarer dette året rundt i og med at du ikke får toppladet i/på Kongsberg.

svingen

Kjørte hagan>dalen som er ca 25 mil,ladet 7 min i seljord og kom fint frem. Med i3 fantastisk bil. Kongsberg var det ladekø. Har selv en ion hvir jeg er veldig lei ladekø/lading kjørt til dalen med den flere ganger. Anbefaler vente til 6 september mulig du får 40kwh batteriet til rundt 240 tusen?  Det gjør jeg :) kan du kjøre hele veien og når batteriet er litt redusert om noen år åpner den tunnelen mellom notodden og seljord sparer du igjen mange kw
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

JorgenM

9 mil på vinteren burde ikke være noe problem selv med 60Ah-versjonen av i3. Testet min i 25 minusgrader og fikk da mellom 9 og 10 mil, det var da helt uten forvarming og i Comfort mode. Med forvarming tipper jeg 10-11 mil (med mindre du kjører i 90+ km/t)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Citro1

Takk for tilbakemeldinger!

Fornuften tilsier en Soul. Skal prøve å få sett på og prøvd noen biler de nærmeste ukene.
BMW i3 60ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA