Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf har ødelagt alle elektriske komponeneter på strømnettet?

Startet av hsverre, lørdag 12. august 2017, klokken 10:29

« forrige - neste »

hsverre

Hei.
Vi har en Leaf og i går var jeg en tur på hytta. Satte som vanlig i laderen i hytteveggen før jeg låste meg inn. Da jeg kom inn så jeg at termostaten til varmekablene stod å blinket av og på, etter hvert smalt det i ledlysene under skapene på kjøkkenet og det veltet røyk ut av armaturene. Hm, tenkte jeg og tok sikringen på strømkursen, forbannet, og strømanlegget er ikke mer enn maks et år gammelt. Deretter begynte jeg å skru på andre strømkilder som lyset på badet, virket ikke. Etter hvert finner jeg ut at nesten alle elektriske apparater er brent.

Jeg tar hovedsikringen. Og benytter en løs ledlampe i stuen for å feilsøke, slår på en og en kurs og eliminerer apparater med å kople ut alle og sette dem inn en etter en. Holder på en stund slik og finner ikke ut av det, strømmen lever sitt helt eget liv. Ledlampen jeg tester med lyser normalt for så å plutselig lyse veldig sterkt, for så å bli normal igjen og kommer frem til at det må være for høy spenning i hytta.

Etter hvert finner jeg ut at det må være bilen som skaper trøbbel. Når den er koplet ut fungerer alle de komponentene som ikke er brent, som de skal. Åpenbart at bile må ha sendt høye spenningskurver i retur inn i el-nettet på hytta.

Jeg har ladet bilen på hurtiglader men nå tør jeg ikke kople bilen til noe sted, med hjemmelading. Når jeg tenker tilbake så har alle ledlysene hjemme blitt veldig sterke et millisekund og jeg har bare tenkt at det må ha vært forstyrrelser i det eksterne strømnettet. Dette har ikke skjedd ofte, kanskje noen ganger i mnd. Nå tenker jeg at det må ha vært elbilen som skapte disse forstyrrelsene. Og at strømnettet hjemme er vesentlig større enn på hytta slik at spenneingspulsene fra elbilen har blitt fordelt på langt flere elkomponenter enn på hytta, slik at de ikke har tatt skade av det.

Jeg skal ta kontakt med Nissan på mandag men lurer veldig på hva dette kan være for noe. Virker jo ikke bra. Noen som har hørt om eller opplevd dette?

elektrolux

Utrolig historie.

Tankene går til lynnedslag har tatt utstyret på hytta, men det forklarer jo ikke alle symptomene du beskriver.

Bilen selv kan ikke levere strøm motsatt vei. Fysisk umulig.

Hold oss oppdatert.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. august 2017, klokken 11:44
Utrolig historie.

Tankene går til lynnedslag har tatt utstyret på hytta, men det forklarer jo ikke alle symptomene du beskriver.

Bilen selv kan ikke levere strøm motsatt vei. Fysisk umulig.

Hold oss oppdatert.

Det kan den vel, det er jo hele begrunnelsen bak kravet om jordfeilbryter type B. Altså at det ved feil kan komme skadelige DC-spenninger ut på strømnettet. Kan vi nå ha sett den første feilen relatert til det? For jeg antar trådstarter ikke har jordfeilbryter type B på strømuttaket han bruker på hytta...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hsverre

Det er akkurat slike svar jeg er redd jeg kommer til å få fra Nissan, slik at jeg ender i en runddans uten ende. Tviler på at det er noe feil i hytta. B sikring har noe med hvor trege sikringen er? Jeg husker at det står både B og C jordfeilautomater i skapet, hvilken som går hvor husker jeg ikke nå. Er det ikke da veldig rart at ting går i stykker når bilen står til lading, alle problemene forsvinner når jeg tar ut bilen. Pluss at vi har hatt spenningstrøbbelet hjemme jeg ikke har forstått meg på.
Hvor skal komponentene få så høy spenning fra at de brenner? Har dimmer og ledspotter i stue og loft. Bilen stod til lading da jeg skrudde på lyset i stua, så dimmeren der er nå brent. Jeg prøvde spottene på loftet etter at bilen var koplet ut, da brant ikke dimmeren.
Har et gammelt bilde fra da det ble montert, kursen til utestikket er kurs nr to, ser ut til å være en 16C automat.
[

hsverre

Og om jeg får til svar fra Nissan at de ikke finner noe feil. Og jeg kommer opp til hytta, etter å ha byttet ut alle komponentene og alle ryker igjen? Litt kjedelig å gå å legge seg uten å være helt trygg på at ting ikke tar fyr.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. august 2017, klokken 12:00
Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. august 2017, klokken 11:44
Utrolig historie.

Tankene går til lynnedslag har tatt utstyret på hytta, men det forklarer jo ikke alle symptomene du beskriver.

Bilen selv kan ikke levere strøm motsatt vei. Fysisk umulig.

Hold oss oppdatert.

Det kan den vel, det er jo hele begrunnelsen bak kravet om jordfeilbryter type B. Altså at det ved feil kan komme skadelige DC-spenninger ut på strømnettet. Kan vi nå ha sett den første feilen relatert til det? For jeg antar trådstarter ikke har jordfeilbryter type B på strømuttaket han bruker på hytta...

B vernet er der for å ikke mettes av likestrømskomponenter som følge av switchmode likeretteren sin funksjon.

Forklar gjerne hvordan du ser for deg DC komponenter motsatt vei gjennom en lader.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. august 2017, klokken 13:43
Forklar gjerne hvordan du ser for deg DC komponenter motsatt vei gjennom en lader.

En lader er en boks med elektronikk der det er koblet nettstrøm i ene enden og batteri i andre enden. Det er vel ikke umulig å tenke seg en feil der en kortslutning kobler batteristrømmen til strømnettet? For eksempel?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hsverre på lørdag 12. august 2017, klokken 12:29
Det er akkurat slike svar jeg er redd jeg kommer til å få fra Nissan, slik at jeg ender i en runddans uten ende. Tviler på at det er noe feil i hytta. B sikring har noe med hvor trege sikringen er? Jeg husker at det står både B og C jordfeilautomater i skapet, hvilken som går hvor husker jeg ikke nå.

Nei, det har ingenting med det å gjøre. Jordfeilbryter type B er en spesiell jordfeilbryter som også slår ut på glatt likestrøm. Disse har vært påbudt montert på alle nye ladekurser for elbil etter 1.1.2015.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elbil-66

Jeg tror ikke det er noe feil med bilen.
Hvis du har TN system i hytta så kan det være noe feil på N-leder.
Hvis du har brudd i den, kan du i verste fall få opp til 400VAC i noen stikkontakter og lavere spenning på andre. Hvis det er tilfelle er dette farlig og jeg ville snarest mulig fått tak i elektriker får feilsøking. Og koble ut alle sikringene.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. august 2017, klokken 14:18
Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. august 2017, klokken 13:43
Forklar gjerne hvordan du ser for deg DC komponenter motsatt vei gjennom en lader.

En lader er en boks med elektronikk der det er koblet nettstrøm i ene enden og batteri i andre enden. Det er vel ikke umulig å tenke seg en feil der en kortslutning kobler batteristrømmen til strømnettet? For eksempel?

Meget teoretisk mulighet.

En lader består av utallige komponenter som i så fall skal kortsluttes for å lage en bane for likestrømmen motsatt vei. Samtidig skal kretsen som kommuniserer med ladestasjonen ha normal funksjon slik at rele åpner for tilgang til byggets strømnett.

Der er intelligent liv på jorden, så ingenting er umulig, og antakelig er muligheten for at dette skal skje litt større enn muligheten for at liv skal oppstå, men tipper det er en annen forklaring på dette problemet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. august 2017, klokken 14:53
En lader består av utallige komponenter som i så fall skal kortsluttes for å lage en bane for likestrømmen motsatt vei. Samtidig skal kretsen som kommuniserer med ladestasjonen ha normal funksjon slik at rele åpner for tilgang til byggets strømnett.

Kontaktor kan sveises fast i lukket stilling, f.eks ved lynnedslag. Har selv sett kontaktor som sto "på" hele tiden selv om spolen var spenningsløs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jche

Tror ikke det er bilen sin feil. Tror heller PEN eller N-leder har mistet forbindelsen et sted. Kobler man fra pen-leder er alle spenninger normale helt til du setter på belastning, da blir spenningene helt feil. Typisk at dette har skjedd mens du var borte, og blitt verre når du plugga i bilen.

Rav4_EV

Enig med siste innlegg. Slike feil får du ikke bilen til å lage utover at den er en stor last som selvfølgelig vil bringe en nøytralleder ut av senter om den har en svak tilkobling. Da kan man lett få 400V gjennom annet utstyr.

Mener man det er bilen er nok Åndenes makt på TvNorge en mer interessant vei å gå enn Nissan.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

brako79

///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA