Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er B-klasse (Tesla) så ineffektiv vs e-golf? (VW)?

Startet av Ulle, mandag 09. oktober 2017, klokken 00:33

« forrige - neste »

Ulle

En ting jeg har stusset på er hvorfor b-klassen til mercedes har så dårlig rekkevidde til tross for det store batteriet?

Sammenligner man forbrukstall for 1.6l bensin/diesel for b-klasse og golf ser man at b-klassen har rundt 10-11% merforbruk. Sammenligner man derimot b250e (28 kwh) og e-golf av samme årgang (21.8 kwh) som begge skal klare 200km ser man at mercedesen trenger 28% større batteri for samme rekkevidde; altså 28% merforbruk.

Teknologien til mercedes var fra Tesla, men såvidt jeg kan se (her er det riktignok ingen modeller å sammenligne direkte med) har Tesla alltid vært energieffektive; 2013 s 60kwh ble ratet til 208 miles EPA. Sammenligner man med nyere modell S hvor nedc-tall er tilgjengelige skal det ligge ca 21% høyere, dvs ca 400km nedc for en model s 60. Dermed skulle model s bare trenge 30 kwh for å klare 200km nedc, dvs kun 7% mer enn b-klasse til tross for at bilen er vesentlig større (om noe lavere), 4-500kg tyngre  og har dobbelt så stor effekt.

Fikk mercedes kjøpe foreldet teknologi fra Tesla som ble avsatt med et relativt stort batteri?
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

geear

Kjenner ikke verken Cd eller vekt på B-klasse, men forskjellene vil alltid bli større med eldrift enn med fossildrift, fordi elmotoren har mye høyere effektivitetsgrad. Fossilmotorene er så ineffektive at prosenten som brukes til fremdrift er mye lavere.

Ulle

Sitat fra: gr på mandag 09. oktober 2017, klokken 10:14
Kjenner ikke verken Cd eller vekt på B-klasse, men forskjellene vil alltid bli større med eldrift enn med fossildrift, fordi elmotoren har mye høyere effektivitetsgrad. Fossilmotorene er så ineffektive at prosenten som brukes til fremdrift er mye lavere.

Takk for bra svar! Det har ikke slått meg før, men det må selvfølgelig være grunnen. En bensinmotor har ca 35% beste viekningsgrad, mens en typisk elnotor vel har 90-95% beste virkningsgrad. Det stemmer godt med at forbruksforskjellen økte med faktor 2.5.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Robert Sund

Virkningsgraden på en bensinmotor går ned til null ved null effektuttak. Som ved tomgang. Og ved å "ruse" motoren for å holde riktig turtall til ikke å gi fremdrift eller bremse (under kjøring, i gir). Mye av forbruket er da "pumpingstap" da gass-spjeldet er nesten lukket og det er nesten vakum når stemplet går ned; men eksos takten må gjøres mot en hel atmosfæres trykk, som tilsvarer ti meters vannsøyle.

Mye av resten er friksjon. Stempler med stempelringer skal skrape opp og ned, og det er mye annen leamikk som også må drives rundt.

Tapet i girkassen er nøye forbundet med turtallet på tannhjulene og langt mindre påvirket av moment inn og ut. Det gir også høyere prosentvis tap med lavt effektuttak. Alle tannhjulene er i inngrep samtidig (utenom revers) (og girskiftet foregår ved å velge låsing av kun ett tannhjul til akselen det sitter på av gangen)


Man får heller ikke den besparelsen man kunne forvente av tørre veier og medvind på en bensinbil av samme grunn.


Det er derfor ikke at den høye effektiviteten til elmotorene er bedre enn maks effektivitet til en bensinmotor som utgjør denne forskjellen.


(Bensinmotoren har faktisk negativ effektivitet når man bremser på motoren.)

/geek

geear

Sitat fra: Ulle på mandag 09. oktober 2017, klokken 23:41
Sitat fra: gr på mandag 09. oktober 2017, klokken 10:14
Kjenner ikke verken Cd eller vekt på B-klasse, men forskjellene vil alltid bli større med eldrift enn med fossildrift, fordi elmotoren har mye høyere effektivitetsgrad. Fossilmotorene er så ineffektive at prosenten som brukes til fremdrift er mye lavere.

Takk for bra svar! Det har ikke slått meg før, men det må selvfølgelig være grunnen. En bensinmotor har ca 35% beste viekningsgrad, mens en typisk elnotor vel har 90-95% beste virkningsgrad. Det stemmer godt med at forbruksforskjellen økte med faktor 2.5.
Nettopp, derfor er det også et mye mindre problem å hive på et sykkelstativ, en takboks, en skaphenger etc. med fossilmotor enn elektrisk - eller rett og slett ha grunnleggende dårlig aerodynamikk på fartøyet. Ikke fordi en bruker mindre energi, men fordi en kaster bort så mye at en ikke merker så mye til merforbruket.  ;D

Det sier også noe om hvor mye energi som _egentlig_ ligger i en 80 liters tank med fossilt brennstoff kontra en 100kWh batteripakke i en Tesla. Synd vi ikke får utnyttet det bedre!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA