Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

USA-flytur og -ferie avlyst pga Tesla-kjøp. Blir bilen da klimanøytral?

Startet av automat, lørdag 12. august 2017, klokken 00:58

« forrige - neste »

Bondeknøl

Men problemet er jo at de pengene Tesla tjener på deg går da til de ansatte på på fabrikken, som igjen får bedre økonomi, som igjen brukes på ferieturer med fly. Da går jo hele vinningen opp i spinningen! Den hadde du ikke tenkt på!
Jeg anbefaler deg å drite i hele Teslaen og reise på ferie med god samvittighet!

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 12. august 2017, klokken 20:16
Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 19:11
For å komplisere bildet så er det jo grunn til å tro at flyet går selv om trådstarter ikke blir med og hva har man da spart miljøet? 8) 8)

Så da behøver man ikke gjøre noen ting? For det hjelper ikke uansett? Nå blir det i hvertfall ikke jeg som blir ansvarlig for utslippet fra det flysetet. Og hvis tilstrekkelig mange dropper unødvendige flyreiser, så vil antall avganger bli redusert.

Joda. Joda. Ja, enig i det. Og hvis alle slutter å fly så får vel nesten ingen råd til å kjøpe en Tesla og fabrikken går konkurs og vi opplever 30-årene en gang til, kansje enda værre. Så det beste er å både kjøpe en Tesla og å fly slik at økonomien blomstrer og alle lever lykkelig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øystein16

Sitat fra: automat på lørdag 12. august 2017, klokken 16:21
Sorry. Ingen biler i 300k-klassen dekker vårt behov til hovedbil. (Bla å trekke henger 20 mil til hytta). Vurderte å bytte ut trillingen i noe bedre. Men Tesla + Trilling er en bedre løsning enn f.eks. Amperea E + fossil.

Men det var ikke meningen å gjøre dette til en tråd rundt vårt bilbehov. Så jeg forslår å legge diskusjonen rundt alternative bilvalg død.
Korleis skal du få henta bilen din utsleppsnøytralt frå Stillehavskysten?

automat

Sitat fra: Øystein16 på søndag 13. august 2017, klokken 09:24

Korleis skal du få henta bilen din utsleppsnøytralt frå Stillehavskysten?

Droppe enda en flyreise? Men nå er vel båtfrakt ikke det mest klimafiendlige. Og skulle man forfulgt tankegangen din, så burde alle nordmenn kjøpt Volvo ( hvis ikke de blir produsert i Kina nå).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Strøm Tycoon

Sitat fra: automat på lørdag 12. august 2017, klokken 20:16
Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 19:11
For å komplisere bildet så er det jo grunn til å tro at flyet går selv om trådstarter ikke blir med og hva har man da spart miljøet? 8) 8)

Så da behøver man ikke gjøre noen ting? For det hjelper ikke uansett? Nå blir det i hvertfall ikke jeg som blir ansvarlig for utslippet fra det flysetet. Og hvis tilstrekkelig mange dropper unødvendige flyreiser, så vil antall avganger bli redusert.

Dere gjør egentlig det viktigste av alt, nemlig å endre adferd. Nå er det bare å kjøpe en kortrekkevidde elbil, så endrer dere kanskje adferd med tanke på biltransport også ;)

automat

Sitat fra: model3citizen på søndag 13. august 2017, klokken 09:44
Nå er det bare å kjøpe en kortrekkevidde elbil, så endrer dere kanskje adferd med tanke på biltransport også ;)
Jeg har ikke tenkt å selge trillingen vi har hatt i snart 3 år. Den er vel kortrekkevidde nok?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Knut Røe

Sitat fra: automat på søndag 13. august 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Øystein16 på søndag 13. august 2017, klokken 09:24

Korleis skal du få henta bilen din utsleppsnøytralt frå Stillehavskysten?

Droppe enda en flyreise? Men nå er vel båtfrakt ikke det mest klimafiendlige. Og skulle man forfulgt tankegangen din, så burde alle nordmenn kjøpt Volvo ( hvis ikke de blir produsert i Kina nå).
Det sies at verdens 10 største tankskip forurenser like mye som alle verdens biler.
Tankskip som går på tungolje forurenser EKSTREMT mye.

Bondeknøl

Problemet med kortrekkeviddebil er at en lader oftere og da kjøper en også ofte hamburgere mens en venter. De er laget av storfe som slipper ut skadelige stoffer for miljøet. Derfor er det ikke bra for miljøet ar vi lader langs veien.

jkirkebo

Sitat fra: tiger`n på søndag 13. august 2017, klokken 11:23
Sitat fra: automat på søndag 13. august 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Øystein16 på søndag 13. august 2017, klokken 09:24

Korleis skal du få henta bilen din utsleppsnøytralt frå Stillehavskysten?

Droppe enda en flyreise? Men nå er vel båtfrakt ikke det mest klimafiendlige. Og skulle man forfulgt tankegangen din, så burde alle nordmenn kjøpt Volvo ( hvis ikke de blir produsert i Kina nå).
Det sies at verdens 10 største tankskip forurenser like mye som alle verdens biler.
Tankskip som går på tungolje forurenser EKSTREMT mye.

Det gjelder SO2 (svoveldioksid) og til dels NOx. Har ikke noe med CO2 eller andre klimagasser å gjøre overhodet. SO2 og NOx er bedritne greier, men langt til havs gjør de LANGT mindre skade enn i sentrum av en by. Så denne sammenligningen er egentlig helt på bærtur og bare egnet til å ta vekk fokuset fra de reelle problemene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Knut Røe

Irrelevant er det ikke, men det er nok mindre passende for mange at det er akkurat sånn.
Sur nedbør er ikke noe å spøke med.

Bondeknøl

I tillegg så forurenser bilfrakteskipene mye mer når de frakter våre elbiler da de veier mye mer enn fossilbilene. De får også på flere elbiler enn fossilbiler da elbilene som oftest ikke har hengerfeste.

Amigakongen

@Bondeknøl
Nå er ikke dette noe stress lenger, da Mac'ern har vegetarburger. :P
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 13. august 2017, klokken 11:24
Problemet med kortrekkeviddebil er at en lader oftere og da kjøper en også ofte hamburgere mens en venter. De er laget av storfe som slipper ut skadelige stoffer for miljøet. Derfor er det ikke bra for miljøet ar vi lader langs veien.
2015 BMW I3 - 11800km

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 13. august 2017, klokken 12:30
I tillegg så forurenser bilfrakteskipene mye mer når de frakter våre elbiler da de veier mye mer enn fossilbilene. De får også på flere elbiler enn fossilbiler da elbilene som oftest ikke har hengerfeste.

Tenker du litt før du skriver? Elbiler er kortere enn fossilbiler fordi de ikke har hengerfeste skriver du. Dermed kan skipet frakte flere elbiler enn fossilbiler (skriver du). Dermed går CO2 utslipp per bil ned (for elbiler) og ikke opp som du synes å tro. For øvrig er disse bilskipenes kapasitet begrenset av volum og ikke vekt. De har jo så store overbygninger at de risikerer å blåse bort på havet!

Bondeknøl

Sitat fra: Amigakongen på søndag 13. august 2017, klokken 13:26
@Bondeknøl
Nå er ikke dette noe stress lenger, da Mac'ern har vegetarburger. :P
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 13. august 2017, klokken 11:24
Problemet med kortrekkeviddebil er at en lader oftere og da kjøper en også ofte hamburgere mens en venter. De er laget av storfe som slipper ut skadelige stoffer for miljøet. Derfor er det ikke bra for miljøet ar vi lader langs veien.

Bondeknøl

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 13. august 2017, klokken 14:14
Sitat fra: Bondeknøl på søndag 13. august 2017, klokken 12:30
I tillegg så forurenser bilfrakteskipene mye mer når de frakter våre elbiler da de veier mye mer enn fossilbilene. De får også på flere elbiler enn fossilbiler da elbilene som oftest ikke har hengerfeste.

Tenker du litt før du skriver? Elbiler er kortere enn fossilbiler fordi de ikke har hengerfeste skriver du. Dermed kan skipet frakte flere elbiler enn fossilbiler (skriver du). Dermed går CO2 utslipp per bil ned (for elbiler) og ikke opp som du synes å tro. For øvrig er disse bilskipenes kapasitet begrenset av volum og ikke vekt. De har jo så store overbygninger at de risikerer å blåse bort på havet!
Ja jeg tenker, men synes bare at det blir så sinnsykt nerdete her inne til tider.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA