Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

USA-flytur og -ferie avlyst pga Tesla-kjøp. Blir bilen da klimanøytral?

Startet av automat, lørdag 12. august 2017, klokken 00:58

« forrige - neste »

automat

Vi har bestemt oss for å kjøpe en Tesla mod X75D. Siden det påvirker økonomien vår en god del, har familien besluttet å avlyse en for oss kostbar USA-ferie, som vi hadde planlagt å gjøre neste år (og som vi har spart opp til). Ungene var faktisk med på denne beslutningen! (Kanskje de fortsatt var påvirket av flaksende bakdører etter prøvekjøringen?)

Interkontinentale flyreiser medfører jo betydelige co2-utslipp. Siden avlysningen av vår flytur er en direkte konsekvens av Tesla-kjøpet, slo tanken meg at co2-utslippet vi sparer, kan veies opp mot produksjonsutslippet til bilen vi kjøper, og kanskje t.o.m. nulle det ut? Jeg har derfor prøvd å regne litt på det:

Utslipp ved Interkontinental flyreise: 105,6g pr person-km. Siden utslippet er høyt oppe i atmosfæren, anbefaler endel at dette ganges med en faktor på 1,8. Jeg har regnet både med og uten denne faktoren.
I tillegg kommer indirekte utslipp på 48g pr person-km. (produksjon raffinering mm.)
Totalutslippet ligger altså mellom 153,6 g/km og 238 g/km
Kilde: http://www.transportmiljo.no/tema/nokkeltall/fly/

Endelig mål for ferien var ikke bestemt, men både Orlando og Los Angeles var aktuelle kandidater. Jeg har derfor regnet med fly-avstanden til disse byene, hentet fra http://www.travelmath.com/flights/

Oslo - Orlando 7420km en vei
Oslo - Los Angeles 8594km en vei

Vi er en famile på fem, og regnstykket blir da:
Orlando best case: 5x2x7420x0.1536 = 11397kg = 11,4tonn
Orlando worst case 5x2x7420x0.238 = 17659kg = 17,7tonn
Los Angeles best case 5x2x8594x0.1536 = 13200kg = 13,2tonn
Los Angeles worst case 5x2x8594x0.238 = 20453kg = 20,5tonn

En USA-tur for 5 personer gir altså et utslipp ekvivalent med mellom 11 og 20 tonn co2.

Spørsmålet da er hva som er produsjonsutslippet til en Tesla X75D. Jeg har sett uoffisielle tall på at mod S85 skal ha 18tonn, basert på et regnestykke der man har oppskalert TUV-tallene fra MB B-klasse. Er det noen som har noen bedre tall å komme med?

Det riktig her vil være å ta med produksjonsutslippet for hele bilen, ikke bare ekstrautslippet pga batteriet. Siden det aldri har vært noe tema å kjøpe noen ny fossilbil. Hadde det ikke vært for Tesla-kjøpet, så hadde vi levd fint med den gamle bilen i mange år til.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Counterpointer

Interessant måte å tenke på, og antagelig riktig.
Hvis du dropper noen biffmiddager også så er du sikkert i havn på riktig side i regnskapet

Beckern

Ville tippe kraftmixen i MegaFactory er langt bedre enn EU-mix lagt til grunn i MB B analysen.

arthur

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. august 2017, klokken 07:48
Interessant måte å tenke på, og antagelig riktig.
Hvis du dropper noen biffmiddager også så er du sikkert i havn på riktig side i regnskapet

Ja, blir jo hevdet at det utslippet gir mere skadelige miljøgasser enn verdens samlede forbruk av fossilt brensel til transport. Bare det å bytte ut noen middager med oksekjøtt med middager med kylling gjør en stor forskjell hvis vi alle tenkte slik.

Forøvrig kan jo nesten alt vi gjør forklares og/eller forsvares på en eller annen måte, om nødvendig med litt kreativ argumentasjon. ;D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 08:38

Forøvrig kan jo nesten alt vi gjør forklares og/eller forsvares på en eller annen måte, om nødvendig med litt kreativ argumentasjon. ;D
Det er nok riktig. Men hvis alle gjør så godt de kan så mye som mulig så er det bedre enn å gi blaffen.

Øystein16

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. august 2017, klokken 09:59
Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 08:38

Forøvrig kan jo nesten alt vi gjør forklares og/eller forsvares på en eller annen måte, om nødvendig med litt kreativ argumentasjon. ;D
Det er nok riktig. Men hvis alle gjør så godt de kan så mye som mulig så er det bedre enn å gi blaffen.
Ja. Og hvis ein utfordra ungane litt til, og foreslo eit alternativ med ein elbil til ca kr 300 000 - pluss at ein brukte kr 150 000 på feriar der ein reiste med tog og at kvar av ungane skulle få ein konto med kr 100 000 + framtidige renter til dekning av førarkort og elbil?

goggo

Hehe. Dette var jo egentlig en morsom tråd, men det blir dessverre helt feil.
Man reduserer vel ikke sitt karbonutslipp ved å "avlyse" de flyturene man hadde tenkt å ta, men likevel ikke tar?

Men for all del; kjøp nå Teslaen og nyt livet med den. En X75D virker jo i Norge som en fornuftig bil for en familie på fem, både ut fra et miljøperspektiv og antagelig økonomisk.

Noen som vet om det finnes en god karbon fotavtrykk kalkulator som er tilpasset elbilister forresten? Kunne jo vært artig å lage en tråd der vi entusiaster på forumet rapporterer inn vårt faktiske fotavtrykk "på ære og samvittighet" :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

arthur

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. august 2017, klokken 09:59
Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 08:38

Forøvrig kan jo nesten alt vi gjør forklares og/eller forsvares på en eller annen måte, om nødvendig med litt kreativ argumentasjon. ;D
Det er nok riktig. Men hvis alle gjør så godt de kan så mye som mulig så er det bedre enn å gi blaffen.

Ja, helt enig  med deg i det. Om dette er et eksempel på "så godt vi kan så mye som mulig" er jeg dog ikke nødvendigvis helt enig med deg i.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 12:27
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 12. august 2017, klokken 09:59
Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 08:38

Forøvrig kan jo nesten alt vi gjør forklares og/eller forsvares på en eller annen måte, om nødvendig med litt kreativ argumentasjon. ;D
Det er nok riktig. Men hvis alle gjør så godt de kan så mye som mulig så er det bedre enn å gi blaffen.

Ja, helt enig  med deg i det. Om dette er et eksempel på "så godt vi kan så mye som mulig" er jeg dog ikke nødvendigvis helt enig med deg i.
Men vi er vel enige om at det ikke er å gi blaffen?

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 12. august 2017, klokken 10:51

Ja. Og hvis ein utfordra ungane litt til, og foreslo eit alternativ med ein elbil til ca kr 300 000 - pluss at ein brukte kr 150 000 på feriar der ein reiste med tog og at kvar av ungane skulle få ein konto med kr 100 000 + framtidige renter til dekning av førarkort og elbil?

Sorry. Ingen biler i 300k-klassen dekker vårt behov til hovedbil. (Bla å trekke henger 20 mil til hytta). Vurderte å bytte ut trillingen i noe bedre. Men Tesla + Trilling er en bedre løsning enn f.eks. Amperea E + fossil.


Men det var ikke meningen å gjøre dette til en tråd rundt vårt bilbehov. Så jeg forslår å legge diskusjonen rundt alternative bilvalg død.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: goggo på lørdag 12. august 2017, klokken 10:53
Hehe. Dette var jo egentlig en morsom tråd, men det blir dessverre helt feil.
Man reduserer vel ikke sitt karbonutslipp ved å "avlyse" de flyturene man hadde tenkt å ta, men likevel ikke tar?


Hvis klimautslippene skal bli noe annet enn det man bare overlater til myndighetene, så må man jo synliggjøre karbonavtrykket av de valgene folk tar. Og det kan kan jo handle like mye om det man velger å ikke gjøre, som det man velger å gjøre.

Å avstå fra unødvendige flyreiser er klimamessig en lavthengende frukt.

Forøvrig: Når jeg startet tråden tenkte jeg mer på dette som ammunisjon i diskusjoner, når man får slengt etter seg; "ah Tesla'en din er så miljøfiendtlig å produsere".
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

For å komplisere bildet så er det jo grunn til å tro at flyet går selv om trådstarter ikke blir med og hva har man da spart miljøet? 8) 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

spirrevipp

Sitat fra: goggo på lørdag 12. august 2017, klokken 10:53
Hehe. Dette var jo egentlig en morsom tråd, men det blir dessverre helt feil.
Man reduserer vel ikke sitt karbonutslipp ved å "avlyse" de flyturene man hadde tenkt å ta, men likevel ikke tar?

Blir vel litt som når kona skal bruke de pengene hun "sparte" på å kjøpe ting hun ikke trengte på salg.  8) :-X
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 12. august 2017, klokken 19:11
For å komplisere bildet så er det jo grunn til å tro at flyet går selv om trådstarter ikke blir med og hva har man da spart miljøet? 8) 8)

Så da behøver man ikke gjøre noen ting? For det hjelper ikke uansett? Nå blir det i hvertfall ikke jeg som blir ansvarlig for utslippet fra det flysetet. Og hvis tilstrekkelig mange dropper unødvendige flyreiser, så vil antall avganger bli redusert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA