Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DC-lader for bolig

Startet av astadkp, fredag 11. august 2017, klokken 15:33

« forrige - neste »

astadkp

Hei!

Vet noen om det fins DC-ladere for vanlige hus, altså innenfor det en 32A sikring kan klare?
Ser for meg en 10 kW eller lignende.


Elmo

Sitat fra: astadkp på fredag 11. august 2017, klokken 15:33
innenfor det en 32A sikring kan klare?   10 kW eller lignende

?? 3fase da - eller ???    32A*230V = (bare) 7,3kW
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

eivhelle

Med mindre man bor langt unna nærmeste hurtiglader, skal det mye til for at det skal lønne seg å kjøpe sin egen.

Om man betaler 20000 og sammenligner ser på spart kostnad sammenlignet med prisene til Grønn Kontakt og Fortum, kan du lade minst 6000kWh (som holder til 30-40000km) med snitthastighet rundt 35kW før du har tjent inn investeringen. Og hvis du i tillegg etter hvert må betale høyere nettleie ved høy peak effekt kan regnestykket fort bli enda dårligere.

Så jeg ser ikke for meg at dette blir noe stort marked for privatkunder.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Det handler nok lite om økonomi, men dc-lader fjerner alle behov for stor ac-lader, og den ene jeg har funnet støtter også 230V 3-fas, ergo nyttig også for oss stakkarer med IT-nett.

Kjekt å kunne lade med 10-20kW på gamle e-Golf feks.

eivhelle

#5
Sitat fra: gr på lørdag 12. august 2017, klokken 19:38
Det handler nok lite om økonomi, men dc-lader fjerner alle behov for stor ac-lader, og den ene jeg har funnet støtter også 230V 3-fas, ergo nyttig også for oss stakkarer med IT-nett.

Kjekt å kunne lade med 10-20kW på gamle e-Golf feks.
Jeg skjønner det praktiske aspektet fra et lade synspunkt, men hvor relevant er dette egentlig for et privat hjem.

Jeg har selv 50A 3 fase IT nett inn til min bolig. Da kan jeg totalt trekke i underkant av 20kW fra anlegget før hovedsikringen går. Og jeg kan ikke godt slå av alle andre forbrukere i hjemmet for å kunne lade med 20kW.

Om jeg skulle ha behov for å ta en uventet tur slik at hjemmeladeren på 3kW ikke er rask nok, har jeg bare 5-10 minutter å kjøre til nærmeste hurtiglader hvor jeg kan lade e-golfen med 40kW .
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Behovene er forskjellige, og til en pris rundt 20k er det interessant.

Underkant av 20kW på 3x50 IT? Blir det ikke 100Ax230V=23kW med optimal fordeling?

Har fått beskjed om at jeg kan få 3x50A, men nå med både Tesla, e-Golf og utleieleilighet begynner jeg å bli skeptisk.

Knut Røe

Det blir slik: 230 volt x kvadratroten av 3 (1.73) x 50 ampere
For å få total effekt ved likt belastet faseledere.
Dette blir omtrent 20 kilowatt som det korrekt ble sagt lenger opp.

Trekkoppbil

#8
Man har ikke nødvendigvis behov for så høy ladehastighet hjemme hvor man kan lade over natta, og enkelte er fornøyd helt ned i 10A.
Men det kan være visse fordeler med 10kw:

  • Et spørsmål er om batterier blir daukjørt av saktelading.
  • Hvis man kommer hjem med tomt batteri, så spørs det om det er skånsomt og praktisk å lade det opp kjappt
  • Hvis man har behov for å lade opp under middagen, kan 10kw være passe for å komme videre.
  • Å hurtiglade langs veien er tidkrevende og upålitelig. Risiko er kø og tekniske utfall. Hurtiglading fungerer ikke på sprengkaldt batteri, og om sommeren kan batteriet bli overoppheta, og det sies at hurtiglading over halvfullt batteri kan være uheldig.
  • Med 10kw kan man lade kjappt opp før avreise om morgenen, så batteriet ikke behøver å stå med høy lading over lang tid.
  • I tordensesongen vil man gjerne ikke gå fra lading over flere time.
  • 10kw ekstern likeretter kan passe hvis man har behov for å lade enfase-bil på 3 faser.
Jeg synes det er vanskelig å finne opplysninger om hva som er optimal ladehastighet. Antakelig er lithiumceller ganske fleksible.
Når jeg prøver å google etter optimal ladehastighet, så er det ett sted som antyder 0.5C-0.8C, og andre steder har jeg lest at man oppgir over 0.2C. Det kan variere med mange forhold. Med sprengkaldt batteri, er det enkelte som anbefaler ekstremt sakte lading.

På arbeidsplasser kan 10kw være nyttig, hvis man skal ha kjøreturer i løpet av dagen, så man rekker å lade opp til å komme hjem igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA