Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min drømmehurtiglader skulle sett ut slik som dette, med stor infoskjerm

Startet av stefse, søndag 06. august 2017, klokken 00:44

« forrige - neste »

stefse

Infoskjermen skulle bla. gitt anbefaling om avkoblingstidspunkt, som hadde gått i minus og begynt å telle oppover når tidspunktet var passert. Gjerne i rød skrift. :P

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

fredag

Sitat fra: stefse på søndag 06. august 2017, klokken 00:44
Infoskjermen skulle bla. gitt anbefaling om avkoblingstidspunkt, som hadde gått i minus og begynt å telle oppover når tidspunktet var passert. Gjerne i rød skrift. :P

Har ikke bilen din en app som forteller deg dette, og gir deg en melding når du har ladet opp batteriet så fullt som du ville?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Løve

Jeg vil også kunne bestille pølse i brød på den skjermen, spylervæske og plass i dokøen!

goggo

Sitat fra: Løve på søndag 06. august 2017, klokken 08:05
Jeg vil også kunne bestille pølse i brød på den skjermen, spylervæske og plass i dokøen!
+1 :)

Men egentlig ønsker jeg meg bare en "Tesla lade løsning"  også for Chademo og CCS biler...  Bare plugg inn ladekabelen uten å ha noen RFID eller SMS eller APP eller noen ting for å identifisere/lade. Bilen kan identifisere seg i handshake signalet med laderen, mere trengs ikke.
Hvis jeg trenger info så bør det være på bilens skjermer eller på bilens APP.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Sitat fra: stefse på søndag 06. august 2017, klokken 00:44
Infoskjermen skulle bla. gitt anbefaling om avkoblingstidspunkt, som hadde gått i minus og begynt å telle oppover når tidspunktet var passert. Gjerne i rød skrift. :P
Skjønner poenget ditt
Du ønsker at alle, også de uten kunnskap eller forståelse, skal lade mest hensiktsmessig.

Kanskje det ville hjulpet noe. Hadde hvertfall vært interessant å sett hva folk holder på med, for det er mye rart.

hanche

Jeg liker laderne til Arctic Roads. De viser fortløpende oppdatert ladespenning og –strøm. Hadde vært kjekt om bilen kunne fortelle meg det, men det gjør den ikke.

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

stefse

Nei, bilen forteller ikke noe om det, og bilen forteller meg heller ikke hva andre biler driver med. Jeg må gå bort til laderen å se, eller snakke med sjåfører av andre biler for å se om det er grunnlag for å vente, eller satse på å kjøre videre til en annen lader.
Står det en Opel Ampera der med 12% på batteriet så er det nærliggende å suse videre(om man kan)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. august 2017, klokken 09:11
Sitat fra: stefse på søndag 06. august 2017, klokken 00:44
Infoskjermen skulle bla. gitt anbefaling om avkoblingstidspunkt, som hadde gått i minus og begynt å telle oppover når tidspunktet var passert. Gjerne i rød skrift. :P
Skjønner poenget ditt
Du ønsker at alle, også de uten kunnskap eller forståelse, skal lade mest hensiktsmessig.

Kanskje det ville hjulpet noe. Hadde hvertfall vært interessant å sett hva folk holder på med, for det er mye rart.
Hvor går grensa for "mye rart"?
Jeg har fulladet e-Golfen min (68-99%) på hurtiglader for å i det hele tatt ha sjanse til å rekke frem dit jeg skulle og ikke bli stående strømlens og uten mobildekning på 1000 meters høyde. Sikkert rart om man ikke visste årsaken. Sånn er livet med lite batteri og lange strekk uten en eneste lademulighet (uansett fart).

stefse

Sitat fra: gr på søndag 06. august 2017, klokken 21:41
Sitat fra: knut.aulie på søndag 06. august 2017, klokken 09:11
Sitat fra: stefse på søndag 06. august 2017, klokken 00:44
Infoskjermen skulle bla. gitt anbefaling om avkoblingstidspunkt, som hadde gått i minus og begynt å telle oppover når tidspunktet var passert. Gjerne i rød skrift. :P
Skjønner poenget ditt
Du ønsker at alle, også de uten kunnskap eller forståelse, skal lade mest hensiktsmessig.

Kanskje det ville hjulpet noe. Hadde hvertfall vært interessant å sett hva folk holder på med, for det er mye rart.
Hvor går grensa for "mye rart"?
Jeg har fulladet e-Golfen min (68-99%) på hurtiglader for å i det hele tatt ha sjanse til å rekke frem dit jeg skulle og ikke bli stående strømlens og uten mobildekning på 1000 meters høyde. Sikkert rart om man ikke visste årsaken. Sånn er livet med lite batteri og lange strekk uten en eneste lademulighet (uansett fart).
Det tok vel neppe mer enn 30 min og er vel innafor slik sett, men det kunne jo hendt at nestemann i køen kom for å ta en prat når ladingen gikk over 95% og du fortsatt stod der. Hvis jeg hadde ankommet og sett at noen var på SOC over 80% hadde jeg nok valgt å vente uansett om vedkommende skulle insistere på å lade til 100%. Dessuten er det litt interessant for ditt vedkommende å se ladehastigheten, kanskje en mye billigere AC lader kunne tatt de siste 5-10% nesten likefort. Som regel er det også AC ladere ved siden av DC laderne og disse koster mye mindre pr tidsenhet å bruke.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: gr på søndag 06. august 2017, klokken 21:41
Hvor går grensa for "mye rart"?
Det er ikke lett å si. Hvis sjåføren er i nærheten er det jo bare å spørre.

Men med rart, har jeg opplevd;

folk som plugger inn på over 90% for å "få full tank"

Folk som ikke plugger ut etter 100%

Folk som ikke trenger å lade, for de bor i nærheten

Folk som plugger inn for å parkere, men ikke aktiviserer lader

Btw; mener selvfølgelig at folk skal få lade det de trenger, inkl deg

Electrix

Jeg ønsker meg en enklere løsning med hurtiglader som er åpen og starter lading med en gang man plugger i, og en Autopass betalingsløsning der man blir belastet for tiden man står foran hurtigladeren, både biler som lader eller som er ferdig, og også eksosbiler som parkerer der.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA