Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Saxo 98 kan pludselig ikke accelerere

Startet av Morten Frydendahl Jespersen, fredag 11. august 2017, klokken 15:31

« forrige - neste »

Morten Frydendahl Jespersen

Hej

Jeg er så lykkelig at have fået fat i en Saxo i næsten perfekt stand efter nogle års søgen.

Bilen er ombygget til 10 stk. AGM batterier med 1 C-Tec lader på hvert batteri.
Bilen har begrænset rækkevidde, man har kørt perfekt indtil i går.

Kørte uden problemer (opladed batterier). Pludselig kunne bilen ikke accelerer mere, ved tryk på pedalen giver bilen et ryk og går i fejl. Stop og fejllampe lyste, og alle blinklys blinkede.

Når jeg drejer nøglen til stilling 1 ser helt normalt ud spænding på batterier er normale.

Når jeg drejer nøglen til stilling 2, er alt også normalt. Hvis jeg træder på pedalen kører bilen fremad 1 sekund stopper og kontrollamperne Fejl og Stop lyser og efter nogle sekunder kører spændingen på drivbatterierne op og ne mellem 90 og 130 volt og strømforbruget veksler mellem 0 amp. og normal.

Hvad kan det være ?

Håber inderlig nogle kan hjælpe

Jeg var lige så glad, har haft bilen 2 måneder.

Morten

elektrolux

Ville sjekket hva som skjer med spenningen når du trør på fartspedalen.

For meg høres det ut som den kollapser
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg ville først og fremst sjekket børstene. Bare for å være sikker på at ikke de er utbrukt og er iferd med å ødelegge både motor og motorkontroller.

Men det er vel egentlig mere sannsynlig at problemer ligger i en dårlig strømskinne eller sikringsholder ett sted.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Morten Frydendahl Jespersen

Hej igen

Rart at høre at jeg kan få lidt hjælp, jeg rigtig glad for bilen.

Spændingen ligger på 135 Volt og hvis jeg trykker meget lidt på pedalen kan jeg køre 2 km/t et par sekunder.

Efter dette stopper bilen med et ryk (slår fra) hvorefter spændingen falder til ca. 90 Volt og svinger op og ned mellem 90 og 130 Volt. Amperemeteret viser at der ikke bliver trukket nogen større strøm.

Fejlen får kontrollampe for "elektrisk fejl" til at lyse og ved ekstra forsøg blinker alle 6 blinklys og stop/bremse lys lyser konstant.

Der er kun solgt 70 af disse biler i Danmark og ingen hjælp at få. Derfor har Peugeot/Citroen importøren har ikke lyst ril at hjælpe.

Skal jeg tage batterikasserne ned og kontrollere batterierne ?

Hvor sidder sikringerne, jeg kan kun se den i motorrummet ?

Mvh. Morten





elektrolux

Feilen kan være noe så banalt som at en av dine 12V ladere ikke fungerer, og dermed har en 12V blokk reversert.

Sjekk derfor spenning på samtlige blokker, og helst med en skikkelig last slik de bruker for å simulere startmotoren på en fossilbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#5
Ikke godt å si hvordan batteriene sitter i en ombygget bil men jeg antar man har gjenbrukt orginale batterikasser og sikringer.
Mye bra info på http://elbilwiki.no/index.php/PSA
og på Elbilforum, bla her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16228.msg253363.html#msg253363

PS: min Saxo er bruktimportert fra Danmark i 2005  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Morten Frydendahl Jespersen

Hej

Tusind tak, det var et batteri der døde ved belastning.

Mvh. Morten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA