Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB radio som mister forbindelse

Startet av SweetThang, fredag 11. august 2017, klokken 12:35

« forrige - neste »

ReneM

Da har min bil verdt inn på service. De har byttet DAB antenne og radio fungerer utmerket nå. 0 ganger tapt signal på en strekning der jeg vanligvis opplever masse hakk i platen.

Årsaken var kortslutning i antenne.

Observasjon: hold  menu knappen og trykk deretter på DAT (står sikkert for digital antenna). Tidligere viste den: ant:AUS nå viser den ant:EIN.

Strålende fornøyd :)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

nortrahof

Først og fremst - bra at du er fornøyd med DAB-mottaket! Det er ingen tekniske årsaker til at DAB er dårligere enn i andre biler - heller bedre enn biler med "glassantenne".

Dersom feilen var (som du sier) i antennen, hvorfor har VAG byttet radioen også????
Lite trolig at feilen ligger på to steder og samtidig!

Det er greit at de bytter defekte og OK deler på garanti uten betaling - men dersom de bytter mer enn det som er defekt etter garanti når man må betale for det, så er jeg bekymret! - En original DAB-radio koster vel minst 6-8 lapper!
En uvane som flere verksteder har lagt seg til - og som til sist går ut over kundene.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

ReneM

Sitat fra: nortrahof på torsdag 21. september 2017, klokken 11:14
Først og fremst - bra at du er fornøyd med DAB-mottaket! Det er ingen tekniske årsaker til at DAB er dårligere enn i andre biler - heller bedre enn biler med "glassantenne".

Dersom feilen var (som du sier) i antennen, hvorfor har VAG byttet radioen også????
Lite trolig at feilen ligger på to steder og samtidig!

Det er greit at de bytter defekte og OK deler på garanti uten betaling - men dersom de bytter mer enn det som er defekt etter garanti når man må betale for det, så er jeg bekymret! - En original DAB-radio koster vel minst 6-8 lapper!
En uvane som flere verksteder har lagt seg til - og som til sist går ut over kundene.

Kanskje min Norske skriveferdigheter er ikke helt OK (er jo Nederlandsk) men de har altså byttet kun Antenne. Kun den som viste feil. Mente at radio er OK, ikke at de har byttet den i tillegg. ;)
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Elmo

Sitat fra: ReneM på onsdag 20. september 2017, klokken 16:39
De har byttet DAB antenne og radio fungerer utmerket nå.
Vel det er vel egentlig ikke noe veldig feil med Norsken din ReneM. Jeg missforstod ikke :)

Hvis du hadde skrevet "De har byttet DAB antenne og radioen fungerer utmerket nå." så hadde det ikke vært mulig å missforstå.

Men jeg ser også at det i farten er mulig så lese det som "De har byttet DAB antenne og radio, og det fungerer utmerket nå." som nortrahof gjorde,  ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

trykkertor

#19
Semantikken er som følger:

Originalt innlegg.
Sitat fra: ReneM på onsdag 20. september 2017, klokken 16:39
De har byttet DAB antenne og radio fungerer utmerket nå.

Kan tolkes med komma slik: (= kun byttet antenne).
Sitat fra: ReneM på onsdag 20. september 2017, klokken 16:39
De har byttet DAB antenne, og radio fungerer utmerket nå.

Eller komma slik: (byttet antenne og radio)
Sitat fra: ReneM på onsdag 20. september 2017, klokken 16:39
De har byttet DAB antenne og radio, fungerer utmerket nå.

Man kan ikke legge til endelsen en, eller legge til et ekstra og, og så påstå at det er formulert feil.
Sitat fra: Elmo på torsdag 21. september 2017, klokken 13:29
Hvis du hadde skrevet "De har byttet DAB antenne og radioen fungerer utmerket nå." så hadde det ikke vært mulig å missforstå.

Men jeg ser også at det i farten er mulig så lese det som "De har byttet DAB antenne og radio, og det fungerer utmerket nå." som nortrahof gjorde,  ;)

Men som originalt, så er "rett" tolkning at de byttet kun antennen og radio fungerer nå.
Sitat fra: ReneM på onsdag 20. september 2017, klokken 16:39
De har byttet DAB antenne og radio fungerer utmerket nå.

nortrahof

Jeg oppfattet det som et det manglet et komma mellom "byttet DAB-antenne og bilradio, fungerer utmerket nå". - Beklager!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Sitat fra: trykkertor på torsdag 21. september 2017, klokken 17:55
Man kan ikke legge til endelsen en, eller legge til et ekstra og, og så påstå at det er formulert feil.

?? ?? ??  Jeg sa da vitterlig at det IKKE var noe feil med Norsken hans ??? (mente iallefall å si det).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

trykkertor

Vi driter i den diskusjonen. Aller er med.
Det som "provoserte" meg litt var at TV2 Hjelper Deg kjørte en DAB-dekningstest i går.
Både med integrert i bil, og adapter+vindusantenne.
Flere steder oppdaget de elendig dekning på strekninger. Da de tok dette opp med leverandøren, var svaret.
"Dekningen er ok, det er nok utstyret det er noe med"
Selv om de hadde prøvd flere radioer og antenner, så var likevel svaret at problemet lå hos bruker/utstyr og ikke i nettverket.
Dette blir litt pompøst å påstå, da en ikke alltid har mulighet for å teste DAB-dekning i bil, på gitte steder.
Hadde forventet at så lenge en har en relativt ny bil med integrert DAB, så får en også inn DAB på de områdene hvor det er bygget ut.

Synes faktisk DAB er mer irriterende enn gamle FM. De få stedene det dropper ut for meg på vei til jobb, er ofte AKKURAT da jeg synes de skal si noe viktig i en debatt eller innslag.
DAB kutter jo lyden helt, vs fm som noen ganger fortsatt var "hørbar" og en fikk med seg informasjonen, men kanskje under litt mer støy.

Det samme var det på 90 tallet da vi fikk digital parabol.
Det het så fint at digital var "enten har du bilde, eller ikke bilde". Men da det viste seg å være masse klipping, og bortfall av lyd og bilde. Opplevdes det som mye mer irriterende enn kanaler som hadde litt "støy/flimmer/snø" men en fikk med seg det essensielle.

Håper virkelig booster styrken på DAB-signalene etter hvert, og lapper igjen huller med flere antenner.

nortrahof

Sitat fra: trykkertor på fredag 22. september 2017, klokken 13:34
...
Det som "provoserte" meg litt var at TV2 Hjelper Deg kjørte en DAB-dekningstest i går.
Både med integrert i bil, og adapter+vindusantenne.
Flere steder oppdaget de elendig dekning på strekninger. Da de tok dette opp med leverandøren, var svaret.
"Dekningen er ok, det er nok utstyret det er noe med"
Selv om de hadde prøvd flere radioer og antenner, så var likevel svaret at problemet lå hos bruker/utstyr og ikke i nettverket.
Dette blir litt pompøst å påstå, da en ikke alltid har mulighet for å teste DAB-dekning i bil, på gitte steder.
Hadde forventet at så lenge en har en relativt ny bil med integrert DAB, så får en også inn DAB på de områdene hvor det er bygget ut.

Synes faktisk DAB er mer irriterende enn gamle FM. De få stedene det dropper ut for meg på vei til jobb, er ofte AKKURAT da jeg synes de skal si noe viktig i en debatt eller innslag.
DAB kutter jo lyden helt, vs fm som noen ganger fortsatt var "hørbar" og en fikk med seg informasjonen, men kanskje under litt mer støy.
....
Håper virkelig booster styrken på DAB-signalene etter hvert, og lapper igjen huller med flere antenner.

Så vidt jeg vet, klarer DAB å "rekonstruere" en viss del av feilbits under mottakingen uten at det går ut over kvaliteten. Dersom for mange bits "forsvinner" eller blir forvrengt må først mottakeren synkronisere seg på senderen, før den klarer å gjengi noe som helst. Det tar tid!
Jo mer man komprimerer bitstrømmen, desto lengre tid tar det for å få "synk" - eller man kan bruke kompresjonen til å encode sendingen og derved klare mer utfall av bits. Dette krever en annen standard enn DAB+. DAB+ er en en MPEG 4 -komprimering (mens DAB var tidligere MPEG 2) for å få plass til flere kanaler/stasjoner. Dette gjør at DAB+ ofte faller lettere ut enn DAB.

DAB+ dekodere/mottakere er det få produsenter av. Når man tenker nærmere etter, så er det ikke så merkelig. DAB+ er en "liten" standard i verden og få produsenter finner dette interessant å satse på. De radioer jeg hittil har sjekket (har åpnet 5-6 stykker) har alle en dekoder fra Frontier Silicone av type KINO 3 eller 4. Da Frontier Silicone også lager komplette radiomoduler er det faktisk samme sak (og følsomhet) i billige radioer til NOK 200 som i en avansert radio til NOK 6000. Det forbauset meg at det ikke var flere løsninger og produsenter!!
Da Frontier Silicone synes å være markedsleder, skulle det ikke være særlig forskjell på de forskjellige radiotypene/merkene for DAB+, kun antenneløsningen er forskjellig. Ergo kan man forvente at alle DAB+mottakere er like dårlig. Det står og faller på DAB+antennen!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

@nortrahof. Ser ut som du har litt peiling på DAB+
Har du noen teori om hvorfor DAB+ radio som fungerer godt tilnærmet over alt faller ut i tunneller ?? Ingen skurring, bare faller ut (helt tyst) i 3-4 sekunder og så tilbake som om ingenting hadde vært borte.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

Sitat fra: Elmo på lørdag 23. september 2017, klokken 21:53
@nortrahof. Ser ut som du har litt peiling på DAB+
Har du noen teori om hvorfor DAB+ radio som fungerer godt tilnærmet over alt faller ut i tunneller ?? Ingen skurring, bare faller ut (helt tyst) i 3-4 sekunder og så tilbake som om ingenting hadde vært borte.

Da går jeg ut fra at du mener lange tuneller der DAB+ er utbygget - og virker inne i tunellen?

Etter det jeg har funnet ut :
Dersom tunellen er knyttet til en annen region der DAB-radioen er tunet til, vil dette skje. Da "forsvinner" DAB+signalet på grunn av at den andre regionen sender på annen frekvens og radioen må søke etter samme stasjon i en "ny region". Etter en varierende buffringsperiode (avhengig av radiotype/merke) kommer lyden igjen. Har radioen 2 tunere, kan dette skje uten brudd. Her kan det skille mellom radiomerkene. Noen radioer forblir helt tause dersom senderen ikke inneholder regionalprogrammet (som man har innstilt på) mens andre "tillater" andre programmer fra "hovedsenderen". Dette er det radioprodusentens SW som styrer.
Dette er i Norge spesielt for NRK P1 og P1+ som også sender ut regionsendinger der hver region har egne frekvenser.
Lytter man til en lokaltilknyttet sender mens "tunellradioen" sender på en annen frekvens vil dette skje. Dette behøver ikke å skje hver gang man passerer tunellen - avhengig om at radioen har endret frekvens på forhånd.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

#26
Sitat fra: nortrahof på søndag 24. september 2017, klokken 12:20
Da går jeg ut fra at du mener lange tuneller der DAB+ er utbygget - og virker inne i tunellen?
Jeg tenker på hovedtunnellene i Oslo. Granfoss, Smestad, Tåsen og Opera.
Radioen min bryter 2-3 ganger i Granfoss, 0-1 gang i Smestad og 1-2 ganger i Tåsen. Opera kjører jeg ikke så ofte, men det bryter et par ganger der og. Og det gjelder både P1 og P4 (hører ikke så ofte på andre i bilen).
Har også kjørt til Bergen, og i de lange tunnellene der brøt det ikke.

Teorien om forskjellig frekvens utenfor og inni er vel ikke så dum, men da burde det vel ikke brudt mere enn en gang i hver tunnell, og heller utenfor igjen ? 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

Jeg vet ikke om disse tunellene er ferdig oppdatert for DAB+?

Oslo er et "grenseland" der frekvensblokk 13E (Hed/Op) og 12C (Oslo/Østf./Akershus) overlapper hverandre, spesielt nordre del av Oslo https://radio.no/dekning/
Dersom tunellene ikke er oppgradert og tunnelmunningen har åpning mot forskjellige "blokker", kan dette skje?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Alle unntatt Opera har jo vært stengt for generell oppgradering siste året så jeg vil anta (håpe) at de er oppgradert med DAB+ i den forbindelse.
Jeg hører P1-Østlandssendingen på 12C og P4 på 12D. Eksakt samme før og etter brudd.  Bruddene føles akkurat som når man bytter kanal.

Jeg kjørte begge veier i Hamangtunellen i Sandvika som er bare ca 300meter. Hadde på P1 ene veien og P4 andre veien. Begge brøt midt inni :o >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lars C. Krogenæs

Det bygges ny E16 tunell etter Sandvika, så det blir ikke DAB dekning i Hamangtunellen, da den skal stenges.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA