Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB radio som mister forbindelse

Startet av SweetThang, fredag 11. august 2017, klokken 12:35

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 25. september 2017, klokken 19:21
Det bygges ny E16 tunell etter Sandvika, så det blir ikke DAB dekning i Hamangtunellen, da den skal stenges.
Det forklarer jo noe - der. Men det var eksakt samme oppførsel som jeg opplever i tidligere nevnte tuneller - som "alle" påstår at HAR dekning.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lars C. Krogenæs

Installerte ny Pioneer DAB-radio med ny ekstern aktiv antenne på taket på fossilbilen i går. Kjørte i dag gjennom Hamangtunnelen hvor jeg alltid mister DAB signalet i Leafen. Med fossilbilen greide jeg nå å kjøre gjennom hele tunnelen uten å miste signalet :-) Det hadde jeg aldri trodd, da tunnelen ikke har blitt oppgradert med egen antenne. Her har det alltid blitt brudd i signalet selv på P1 på FM.

Men det viser jo at dersom bilen har god antenne og god bilradio, vil det være mulig å få signal selv på de mest "håpløse" steder.

Antennen er forøvrig
https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/takantenne/2118.01
Som er den beste antennen Bilradiospesialisten selger etter det jeg fant ut. Det hadde jo vært interessant å se om en oppgradering av E-ups antenne hadde endret på mottaket...

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

nortrahof

E-UPen har en temmelig spesiell antenne. Den består av ikke mindre enn 4 separate antenner:
GPS
Mobiltelefon (CarNet)
FM/AM
DAB+

Tror det skal være vanskelig å finne en erstatning?!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

#33
Jeg hadde eUp'n på 3års service igår, og da klaget jeg på problemene jeg har hatt med DAB-radioen hele tiden.
De skjekket "alt" og påstod at det ikke var noe feil. Men de sa at de kunne resette den til fabrikkinnstillinger hvis jeg ønsket det. Det har jeg gjort selv et par ganger, men jeg sa ja takk allikevel.

Men til tross for "ingen feil" så funker den nå helt fint :+1:

EDIT: Vel . . . SÅ veldig mye bedre er det ikke allikvel >:(   Den bryter fremdeles enkelte ganger i Granfosstunnellen og Tåsentunnellen, men ikke alltid, og sjelden mere enn en gang pr tunnell.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nortrahof

Jeg har aldri sett spesifikasjon fra Statens Veivesen om hvilket antennesystem de bruker for oppgraderte tuneller?
Bruker de "leaky coax", så er dette suverent mye bedre enn en yagi eller pisk, særlig om tunellen har en sving på seg."Leaky coax" kan man legge sammen med kabler til tunellbelysning og skulle for DAB-frekvenser ha god fordeling av signalstyrke over flere hundre meter.

- Ellers tror jeg ikke "en reset" av radioen har noen betydning for følsomheten - for noen DAB+radioer. Det er som oftest Frontier Silicone som har laget både inngangskrets og DAB+dekoder. En "oppgradering" av SW til dekoderkretsen er nærmest utilgjengelig for andre enn fabrikken. For å påvirke følsomheten er nok valg antenne og antenneforsterker det som har størst betydning? E-UP ser i så måte å ha en "fornuftig løsning" fra fabrikk.
Reduseres mottakskvaliteten etter en tid, kan vann i antennen (og antenneforsterkeren) være årsaken?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

tolapet

Jeg mister "DABBEN" i de fleste tuneller, en eller flere ganger, i 2 - 3 sekunder.Var innom Møller Nesttun, de kjørte en runde uten å observere noe??  De sa at det var radioen som var treg i å skifte mellom de forskjellige stasjoner i tunellen?????, javel, det er jo noe jeg ikke kan motbevise. Så det måtte  jeg bare leve med...så må jeg vel det....

nortrahof

Sitat fra: tolapet på torsdag 14. desember 2017, klokken 23:53
Jeg mister "DABBEN" i de fleste tuneller, en eller flere ganger, i 2 - 3 sekunder.Var innom Møller Nesttun, de kjørte en runde uten å observere noe??  De sa at det var radioen som var treg i å skifte mellom de forskjellige stasjoner i tunellen?????, javel, det er jo noe jeg ikke kan motbevise. Så det måtte  jeg bare leve med...så må jeg vel det....

Hvilken stasjon hører du på?

Så vidt jeg vet, sendes DAB i Norge ut i 2 "Riksblokker".
Den ene Riksblokken med kommersielle kanaler har vel samme frekvens hele tiden mens NRK i den andre blokken har delt opp landet i 8 regioner og 37 lokalregioner der naboregionen krever re-tuning av mottaker. Dersom du ferdes i grensesjiktet mellom lokalregioner, kan det være at selve senderen i tunellen henter signal fra en annen lokalregion? Da kan dette skje.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Amatøren

#37
Det er prisen for at NRK deler opp i slike blokker.

Hadde de gjort slik jeg mener at de reklamerte for og som ble brukt til å selge inn DAB til politikere og folket var at kanalene ble sendt på samme frekvens over hele landet og man dermed kunne velge om man ville høre på lokal distriktsending f.eks NRK Nordland eller NRK Østfold vår man var i Nordland. Alle distriktssendingene skulle sendes over hele landet så var man på ferie i annen del av lander enn den man bor i skulle man følge med på lokalnyhetene på hjemstedet.

Det er flere radioer tydeligvis som ikke klarer å holde seg på for eksempel NRK P1 (selv når det ikke er lokalsendinger på gang) når man kjører mellom regioner. Det klarte FM radioene jeg har og har hatt (som følge av RDS systemet mener jeg det var).

Det blir stadige irriterende utfall når man bor i en region og arbeider i en annen......... 

Sorry DAB+ (blir heller DAB-)    :-1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

tolapet

Jeg prøvde med flere stasjoner, P1, P1+, P4, etc, og alle faller tidevis ut, dessverre.

SweetThang

Snakket med leverandør om dette igjen. Det er samme feil på alle tidligere up modellene. De hadde samme feil på sine utlånsbiler. De var ikke interesser i å rette opp i dette. Veldig dårlig.
Fornøyd e-up eier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA