Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DAB radio som mister forbindelse

Startet av SweetThang, fredag 11. august 2017, klokken 12:35

« forrige - neste »

SweetThang

Hei.

DAB radioen i bilen min mister frobindelse veldig ofte. Spesielt i tuneller, men også andre tilfeldige plasser. Tok dette opp med forhandler da bilen skulle inn på service. Tilbakemelding jeg fikk var at de opplevde dette problemet på flere up'er uten å kunne tilby en løsning på problemet. Jeg syns ikke dette er bra nok tilbakemelding. En bil som selges med DAB radio skal jo ha en fungerende DAB radio, selv om bilen "bare" koster 215 000 kr. Jeg har på følelsen av at dette skyldes billige/dårlige radiokomponenter.

Er det noen fler som opplever dette?
Fornøyd e-up eier.

ReneM

Sitat fra: SweetThang på fredag 11. august 2017, klokken 12:35
Hei.

DAB radioen i bilen min mister frobindelse veldig ofte. Spesielt i tuneller, men også andre tilfeldige plasser. Tok dette opp med forhandler da bilen skulle inn på service. Tilbakemelding jeg fikk var at de opplevde dette problemet på flere up'er uten å kunne tilby en løsning på problemet. Jeg syns ikke dette er bra nok tilbakemelding. En bil som selges med DAB radio skal jo ha en fungerende DAB radio, selv om det "bare" koster 215 000 kr. Jeg har på følelsen av at dette skyldes billige/dårlige radiokomponenter.

Er det noen fler som opplever dette?

Har akkurat det samme problem. Helt ubrukelig. Spent hva de sier når bilen går inn for service i september. Har reklamert på dette så de skal ta en titt på det.

VCDS gir forøvrig en feilmelding: short to ground på DAB antenne. Sår regner med at det er en jordingsfeil/brudd i kabel.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Elmo

Ja jeg opplever dette daglig i tunellene i Oslo området.
Jeg trodde lenge at det var DAB dekningen i tunellene som var problemet og at oppgraderingene av Smestad-, Granfoss- og Tåsen- skulle fikse problemene, men det har ikke blitt nevneverdig forskjell så det er nok i bilen problemet ligger.

Så må angrer jeg litt på at jeg ikke klaget til Møller om dette for lenge siden.
Jeg hadde en følelse/teori en stund om at høyere volum gav mindre problemer, men det tror jeg ikke så mye på lenger.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Skynet

Sitat fra: SweetThang på fredag 11. august 2017, klokken 12:35
Hei.

DAB radioen i bilen min mister frobindelse veldig ofte. Spesielt i tuneller, men også andre tilfeldige plasser. Tok dette opp med forhandler da bilen skulle inn på service. Tilbakemelding jeg fikk var at de opplevde dette problemet på flere up'er uten å kunne tilby en løsning på problemet. Jeg syns ikke dette er bra nok tilbakemelding. En bil som selges med DAB radio skal jo ha en fungerende DAB radio, selv om bilen "bare" koster 215 000 kr. Jeg har på følelsen av at dette skyldes billige/dårlige radiokomponenter.

Er det noen fler som opplever dette?

Hei. Hvordan e-up modell har du? Den nye faceliften eller dem "gamle"?

Elmo

Sitat fra: Skynet på fredag 11. august 2017, klokken 18:53
Hvordan e-up modell har du? Den nye faceliften eller dem "gamle"?

Du spurte ikke meg men min er fra høsten 2014. Dvs enkelte bittesmå "facelifts" i forhold til alle første modell.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

SweetThang

Jeg har samme som Elmo, ikke facelift, men med de små oppdateringene. Høsten 2014.
Fornøyd e-up eier.

cmniels

Samme her, utfall titt og ofte (min modell også høst 2014)

jankph

Modell juli 2015. Utfall titt og ofte, ja. helst i tunnel, men også i åpent lende uten åpenbar grunn.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Mortstokk

Samme problemer med min sommer 2015 modell.

Disponerer også en Touran 2012 varebil. Her opplever jeg sjelden dab brudd og får også inn trafikkmeldinger hele tiden(liker denne funksjonen som har spart meg for mye tid). Så det er ingen tvil om at problemet ligger i bilen/radioen/antenna.

Merker at "haifinnen" på uppen er veldig løs i forhold til på Touranen og Sharanen min, så mistenker at den ikke er skrudd fast ordentlig. Kan det ha noe med dårlig signal å gjøre mon tro?

snhansen

Jeg har DAB som faller ut titt og ofte i min eUp 2016 modell, uten at jeg har tenkt over det før jeg ettermonterte Dab i min andre bil... Så det er noe med signalmottaket på Upen som skurrer litt. Jeg trodde at det var dårlig dekning som var problemet, siden man leser mye negativt rundt dab og dekning nå som vi nærmer oss full nedstegning av FM nettet.
Har sjekket litt rundt dette men hvorfor DAB har så "dårlig" dekning, og i de fleste tilfeller er det for dårlig antenne som er årsaken. Så det kan jo være det som er problemet med Upen
E-up 2016-18
Leaf 2018-19
Tesla model 3 LR

nortrahof

Nå har jeg riktignok ikke sjekket på E-UPen - men de fleste mottaker/decoderchip for DAB+ er laget av Frontier Silicon (FS) og er faktisk av samme type (KINO3 eller 4). Det gjelder radioer til NOK 200 til NOK 6000! FS bruker å lage et eget pluggbart print med antenneforsterker i radioene. Det skal således være liten forskjell på følsomheten i de ulike radioene. Det som kan skille er om antennekontakten mater ut 12V eller ikke.
DAB-antennen på E-UP er gunstig plassert og inneholder en antenneforsterker. Det er minst 2 plugger (FAKRA) av SMB-type på veien til mottaker som kan feile - eller selve antenneforsterkeren kan ha defekt. Mating av 12V til antenneforsterkeren skjer via coaxialkabelen fra mottaker - ellers må man ha separat mating til antenneforsterkeren. E-UP har mating via coax men de fleste OEM-enhetene har det ikke.

Ved stadige utfall av original radio ville jeg ha "lånt" en demobil hos forhandler og kjørt samme veien for å se om den også faller ut på de samme stedene.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Elmo

Jeg spurte på www.radio.no om hva det er med måten dekningen er bygget i tunnellene i Oslo som gjør at eUp'n ALLTID bryter 2-3 ganger á 4-5 sekunder, men (nesten) aldri utenfor disse tunnellene.

Her er svaret jeg fikk (uthevingen har jeg lagt på):
Sitat fra: Publikumsservice, radio.no
Det er statens vegvesen som står for DAB+ og feilsøking i tunneler.
Så en mulighet er å kontakte dem.
Vi har ikke fått noen andre henvendelser om problemer i de tunnelene du nevner.
Så det kan være noe med innstillingene på radioen i din bil.
Så da er det vel - kanskje - bare for flere å spørre/klage ??

Jeg skal "heve" dette tema til generelt forum
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ReneM

Sitat fra: Elmo på tirsdag 12. september 2017, klokken 09:30
Jeg spurte på www.radio.no om hva det er med måten dekningen er bygget i tunnellene i Oslo som gjør at eUp'n ALLTID bryter 2-3 ganger á 4-5 sekunder, men (nesten) aldri utenfor disse tunnellene.

Her er svaret jeg fikk (uthevingen har jeg lagt på):
Sitat fra: Publikumsservice, radio.no
Det er statens vegvesen som står for DAB+ og feilsøking i tunneler.
Så en mulighet er å kontakte dem.
Vi har ikke fått noen andre henvendelser om problemer i de tunnelene du nevner.
Så det kan være noe med innstillingene på radioen i din bil.
Så da er det vel - kanskje - bare for flere å spørre/klage ??

Jeg skal "heve" dette tema til generelt forum

Jeg mistenker fortsatt radio/antenne. Jeg har problemet uansett hvor jeg kjører.

Diagnosesoftware gir også en feil på DAB antenne.

Merkelig nok har jeg fortsatt signal når forbindelse går i stykker. Så jeg mistenker at det er en software feil. Du kan selv sjekke om du har signal når du mister forbindelse. Hold om menu knappen til du kommer til diagnose.

Slik ser det ut på min når jeg mister signal:



2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Elmo

#13
Idag, for første gang ever, så opplevde jeg ingen brudd i noen av tunnellene fra Fornebu til Nydalen :o Kanskje et hrjalp å klage ??

EDIT:  men nei, på hjemveien var det samme driten
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

trykkertor

Noen observasjoner jeg har gjort vedrørende DAB.
I min egen 2013-bensinbil ettermonterte jeg dabadapter med vindus antenne.
Dette gjorde jeg om sen vinter 2017. Topp signal hele veien til jobb med unntak av et lite stykke på ca 50 meter. Da våren og sommeren kom, ble vegetasjonen langs min rute så tett at jeg nå mister signalet langt flere steder. En til to svinger mister jeg signalet i, samt 50m strekket er nå kanskje 150-200 meter.

I forbindelse med service av bilen har jeg hatt 2 lånebiler med DAB fra fabrikk.
Ene var en 2017 modell, og den hadde ca like god dekning som min egen bil med vindusantenne.
Den andre bilen var en tidlig 2014 modell. DAB-dekningen i den bilen var så råtten at den var ubrukelig.
Vil påstå at 50% av strekningen til jobb er uten dekning.

Nå kan jeg ikke forklare endring av forholdene i tunneler, men langs veiene vil nok sommervegetasjon ha noe å si, og vi får bedre dekning utover høsten.
Men så dårlig som DAB-dekningen 2014 modellen hadde (Peugeot 208), var ulevelig, og jeg kunne aldri hatt den radioen/antenne i mitt daglige virke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA