Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2018 model - Kva viser displayet når den er fulladet

Startet av Janus, fredag 11. august 2017, klokken 07:08

« forrige - neste »

_OE_

Sitat fra: Usikker på mandag 21. august 2017, klokken 16:23
Hva slags snittforbruk pr. 100km vises på dachbordet ?   på min kjøring hvor det meste går i 90km viser den 14,5
Kjører mest småturer.... Skal sjekke neste gang jeg skal kjøre

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


_OE_

Sitat fra: EV666KM på mandag 21. august 2017, klokken 17:18
Sitat fra: Usikker på mandag 21. august 2017, klokken 16:23
Hva slags snittforbruk pr. 100km vises på dachbordet ?   på min kjøring hvor det meste går i 90km viser den 14,5
Kjører mest småturer.... Skal sjekke neste gang jeg skal kjøre

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Sjekket i dag... Gj.snitt 13.3 kW... Siden jeg kjøpte bilen kjørt ca 2000km

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Stavanger

#17
Jeg er litt forvirret. I vognkortet står det motoreffekt 26,4 kW, mens batteriet på min 2018 modell angivelig har 30 kWh kapasitet. Dette er muligens ikke det samme? Hadde 202 km i displayet i går morges etter fullading. Min bil er importert fra Tyskland, og jeg er faktisk usikker på om det er en 2018 modell. Den har hvite felger (ikke grå) og ikke midtarmelene bak, men LED lys i dører. Ser ut til at min modell ikke er lik den norske? Selgeren har solgt meg en bil som skal være "prikk lik" den Exclusive modellen de selger i Norge. Håper iallfall den har batterivarmer og varmepumpe. Betegnelsen i vognkortet er Kia Soul PSEV. I Tyskland ser det ut til å være litt andre modellnavn, finner noe som heter Plug og en annen modell som heter Play. I chassisnr er 10 karakter en "J" som tyder på 2108 modell. Noen som har noen erfaringer?

Usikker

Har du skinnseter / Varme i bakseter ?...   kan være at du har en Classic
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Stavanger

Hei, har skinnseter, varme i baksetet, ventilasjon i fremsetet.... mangler bare midtkonsoll bak såvidt jeg kan se. Og årets gråe felger, jeg har hvite.

Usikker

Høres litt rart ut... vet jo at det flere som importerer disse, Norge ikke står først i køen på å få tak på de
Min er også importert igjennom BOS, vet ikke hvor de tar de fra men har lest på andre tråder her i forumet at Tyskland er stedet.
Mulig Kia har flere konfigurasjoner for forskjellige land og at din var beregnet på et annet..
Mulig du kan finne ut mer ved i sjekke f.eks. Kia's sider i Sverige og Danmark for å se hva slags konfigurasjon de har på bilen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Sitat fra: Stavanger på mandag 18. september 2017, klokken 19:06
Jeg er litt forvirret. I vognkortet står det motoreffekt 26,4 kW, mens batteriet på min 2018 modell angivelig har 30 kWh kapasitet. Dette er muligens ikke det samme?
Nei, det er ikke det samme. Langt derifra! Motoreffekten forteller deg hvor mye futt det er i motoren. Jo større effekt, jo mer akselerasjon til bruk i forbikjøringer og slikt. Batterikapasiteten er mer analogt med størrelsen på tanken på en bensinbil.

Sammenhengen mellom tallene: Dersom du ikke hadde noe energitap mellom batteri og motor, kunne du kjøre motoren på full effekt i en drøy time (30/26,4 time, for å være presis). I praksis er det noe tap, så du får mindre tid. Men på den annen side kjører du svært sjelden på full effekt, så du får adskillig mer enn en times kjøring ut av et fullt batteri.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Se at min nå gir meg kortere kjørelengde på "Estimat" måleren...  17,5mil når jeg starter opp men "tankmåleren" bruker fortsatt bare 3 til 4 streker på tur / retur jobben
Snittmåleren ligger på 14,7, regner med at dette skyldes at det nå er mørkt om morran og at det er lys/varme bruken som slår inn på estimatet men litt pussig at tankmåleren viser det samme forbruket på ca. 6,5 mil i stort sett +/- 90km

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Sjekk heller gjenværende prosent på batteriet. Du kan lese av den på flere måter, for eksempel i midtkonsollet (trykk EV-knappen). Eller bare husk å lese av når du skrur av bilen. Da vises gjenværende prosent en kort stund i instrumentpanelet. Dette gir mer presisjon enn å telle streker.

Ellers begynner det kanskje å bli kjøligere der du bor? Det har mye å si for hva du får ut av batteriet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Usikker

Litt forvirrende at man må forholde seg til 3 forskjellige verdier på batteriet  ;)  men ja, skjelden over +10 om morran nå og mørkt så da øker jo strømforbruket
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

hanche

Mja, egentlig bare to verdier. Jeg antar at antall streker i det du kaller «tankmåleren» og prosent på batteriet har en direkte sammenheng med hverandre. Prosentene gir bare mer presisjon, og er dessuten lettere å huske eller skrive ned. Antall kilometer er en annen sak: Det er det som omtales som gjettometeret, altså bilen gjetter hvor mange kilometer du kan kjøre før batteriet er tomt. Det er basert på kjørehistorikk og temperatur i tillegg til faktisk ladestatus, og kan altså ikke benyttes som en indikasjon på ladestatus alene. For eksempel, etter en del kjøring på motorvei så viser gjettometeret færre kilometer for samme ladestatus, fordi bilen gjetter at du har tenkt å fortsette å kjøre i stor hastighet. Jeg synes gjettometeret fungerer overraskende bra, men det er lett å lure når jeg skifter mellom forskjellige kjøremønstre, som for eksempel motorvei og bykjøring.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

AW

Jeg hentet min 2015 modell i går og i dag tidlig viste den 128 km ved 8 grader ved fullt batteri. Jeg føler dette er litt lite, men det er kanskje normalt? Er det kun siste tur den baserer tallene på, eller et snitt basert på historikk?
Kia Soul EV 2015 Exclusive

hanche

Det er basert på lengre tids historikk, så langt jeg vet, men jeg er redd Kia er alene om å vite detaljene.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

AW

Sitat fra: hanche på torsdag 05. oktober 2017, klokken 07:55
Det er basert på lengre tids historikk, så langt jeg vet, men jeg er redd Kia er alene om å vite detaljene.

Kan den også nullstilles? Jeg har slettet historikken og furbrukstelleren.
Kia Soul EV 2015 Exclusive

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA