Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viktig informasjon om KAMPANJERENTA! 0.25%

Startet av ModelXoslo, torsdag 10. august 2017, klokken 15:17

« forrige - neste »

ModelXoslo

Hei.

Dette er veldig dårlig opplyst fra tesla sin side, men jeg har vært i kontakt med de i dag etter at jeg ga bort referral til en kompis som bestilte i dag.

Det er IKKE gyldig som bestilling av kampanjerenta ved å gå inn på nettsiden til tesla før 23.59 og legge inn en bestilling. Man MÅ gjøre dette tidligere på dagen og enten dra til tesla eller å prate med de på telefon for å innvilge lånet før det stenger i dag!!

Bare til info da jeg er den typiske personen som kunne ventet og til slutt slått til før midnatt.

Håper alle får med seg dette og ikke sitter med en ekkel smak i munnen i morgen tidlig.
X75D bestilt - Sent august - September levering

mthoring

Ser at det fortsatt blir reklamert for 0,25% rente i dag...
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

robban123

Ifølge selgeren min garanterte DNB renta i 3 år før den ble indeksregulert

HolyDiver

Sitat fra: robban123 på fredag 11. august 2017, klokken 18:02
Ifølge selgeren min garanterte DNB renta i 3 år før den ble indeksregulert

Jeg skal prøve å ordlegge meg så diplomatisk som mulig, men hva selgeren måtte si eller mene om dette har eksakt null betydning for avtaleteksten du har signert på hvis du har tatt opp dette lånet. I denne avtaleteksten står lånegiver fritt til å justere renten utfra hovedsakelig 2 vilkår:

1) bankens inntjening
2) forringelsen av verdi på panteobjektet

Spesielt 2 er problematisk. Når bilen taper seg i verdi, så løper også lånegiver en høyere risiko og kommer til å sikre seg mot dette ved å heve renten. Tilbudet er bra det, men å tro at DnB kommer til å låne deg penger gratis i 10 eller 3 år er nok å tøye strikken svært langt.

ludwig_holberg

Samtidig kommer finansavtaleloven inn med krav til saklig grunn ved renteendring. Dersom begrunnelsen er forringelse av pantobjektet, kan man som mottrekk foreta en ekstra innbetaling på lånet. Bankens begrunnelse for å sette opp renten bortfaller i så fall. "Bankens inntjening" kan neppe tolkes som adgang til å sette opp renten for å tjene mer penger; poenget må være at kostnadssiden til banken har økt, slik at de er avhengig av bedre rente for å ha samme profitt på lånet som opprinnelig.

Øggen

Men va det ikkje tesla som "sponsa" en del på dette lånet?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

ludwig_holberg

Garantert Tesla som står for sponsen, og man må i utgangspunktet kunne legge til grunn at det er tilstrekkelig sponsa av Tesla til at banken har en alminnelig god inntjening ila den planlagte nedbetalingstiden. Hvis ikke er det åpenbart noe DNB burde opplyse låntakeren om ifm avtaleinngåelsen.

Øggen

Ingenting e signert enda, så hadde vært typisk om "avtalen" blir endra til kontrakts underskrivelse i november når bilen kjem.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

ModelXoslo

Pratet med DNB i dag, hun spurte noen rundt seg, og de har fått beskjed om at kampanjen i hvertfall skal vare ut august.. Markedsføring på grensa til ulovlig fra tesla?
X75D bestilt - Sent august - September levering

krister461


krl

Utdrag fra Forskrift om urimelig handelspraksis:

Følgende former for handelspraksis anses under alle omstendigheter som urimelige:

Villedende handelspraksis

[...]

7.   Feilaktig å hevde at en ytelse vil være tilgjengelig i et svært begrenset tidsrom, eller at den vil være tilgjengelig bare på bestemte vilkår i et svært begrenset tidsrom, for å framkalle en umiddelbar beslutning og frata forbrukerne tilstrekkelig mulighet eller tid til å gjøre et informert valg.

[...]

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-01-565

krister461

Jo, den er bortimot treffende. Men, tror kanskje ikke at ukesvis med kampanjerente treffer betegnelsen "svært begrenset tidsrom"?

Amoss

Sitat fra: krister461 på mandag 14. august 2017, klokken 18:13
Jo, den er bortimot treffende. Men, tror kanskje ikke at ukesvis med kampanjerente treffer betegnelsen "svært begrenset tidsrom"?

... og om det kun er ut august så er det fortsatt ett begrenset (om ikke ett "svært begrenset") tidsrom. Tror de kan kunne hevde at kampanjen var så vellykket at de valgte å utvide den med noen uker til?

... men skal ikke påstå noe helt sikkert da.
Model S 85D

krl

Det kommer an på når kunden kommer inn i butikken. Hvis det er snakk om "du har to timer på deg", og kampanjen deretter ikke stoppes allikevel, så er det i alle fall ikke helt bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA