Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tordenvær

Startet av JSound, torsdag 10. august 2017, klokken 08:54

« forrige - neste »

JSound

Mens jeg er bortreist på jobb, starter et inferno av lyn og torden. 3 stk 230v kurser i huset hadde fått smelt av sikringen da jeg kommer hjem. I garagen står bilen med ladekabel i. Det var meldt regnvær på YR, men ikke tordenvær.
Hvor farlig var dette for bilen?
Eller er det elektronikken i ladekabelen som ryker først?
PHEV S edition 2017

leafnor

Sett film fra Leaf med lader i hvor simulert lyn slår ned i bilen. Skjer ingen ting.
Tenker og at det gjelder PHEV, og tenker videre, det burde vært masse type skremselspropaganda mot EL-biler med argument at de ryker pga lyn. Ikke sett nevnt nevnt lyn som årsak til feil nevnt en eneste gang, uten at jeg skal være noe barometer.
Forøvrig, om ikke noe annet gikk heden i huset av det som sto tilkoblet, så er nok bilen like god som noe annet elektrisk tilkoblet nettet.
Dog trenger man ikke la den være koblet opp om en vet det blir tordenvær.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Gofa

Lynet slo ned 10m fra naboens hus forrige lørdag. Vår Outlander sto til lading i garasjen. Den startet og viste fullt batteri , men da det var brukt opp ville den ikke ta imot lading fra el.nett. Regenerering og lading med motor gikk greit. Er på verksted nå.Er spent på utfallet. Det står i instruksjonboken at man ikke skal lade i tordenvær, men det kommer ofte brått på. Det ble forøvrig mange elektriske skader på modem og el.anlegg i alle husene omkring-heftig energi!
Tvers over veien var det en e-golf som "tok kvelden" og ville ikke starte-den stod ikke til lading. eieren hadde ikke fått reparert den noen dager senere. Han sa de plundret på Møller med å finne feilen.
Konklusjon: Lynnedslag i nærheten kan skade all elektronikk, og tilkobling til el.nettet er ikke å anbefale da. Selv uten tilkobling kan all elektronikk få trøbbel --elbileller ikke tror nå jeg.

Bjornlon

Lynnedslag skaper en eletromagnetisk puls EMP. Denne består av en kort "burst" av energi på alle frekvenser og kan skade elektronikk på noe avstand. Denne oppstår uavhengig av om noe er koblet til nett eller ikke.

Det andre som skjer er at strøm som beveger seg i en leder kan indusere strøm i en nærliggende leder. Så et lynnedslag kan skape en strøm i ladekabelen som står plugget i.

Ingen av disse effektene rammer bilen direkte, men er rent fysiske effekter som oppstår på avstand. Begge kan skade følsom elektronikk, men induksjon er mer effektiv. Så det er en god ide å plugge ut i tordenvær, men ikke fordi lynet rammer direkte. Induksjon er farligere.
Rød C-Zero 2012
Jaguar I-Pace EV320 2021 Firenze rød

Kim-

står vel i instruksjonsboken at ved tordenvær skal kabel kobles ut. Det samme gjelder storm og kraftig regn (i følge instruksjonsboken). Tror neppe det blir noe problem, men de skriver det kanskje for å fraskrive seg ansvar?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

elekTrond

@Bjornlon: Ahh, innlegget ditt minte meg om god, gammaldags snl.no/krysstale. PSTN (analog telefon) går på 48V, og siden et signal kan smitte så godt over mellom isolerte ledere at du kan høre hva "naboen" sier - og så ganger opp dette med en million Volt ...  :o

@Gofa: Såvidt jeg vet er automobiler på gummihjul fortsatt å regne for og som et snl.no/faradaybur. Med forbehold om en EMP bølge som Bjornlon nevner på, burde en frittstående (el)bil være relativt beskyttet. Dog lar jeg meg mer enn gjerne korrigere.

I følge no.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur er:
[...] En personbil er et ufullstendig faradaysk bur, men i tilfelle av et tordenvær på en reise er bilen den beste beskyttelsen en kan ha. [...] Strengt tatt gjelder et Faradayisk bur kun for elektriske felt, ikke for magnetfelter. Alt etter burmetallets magnetiske egenskaper kan magnetfelter komme inn i buret. Metaller som leder magnetisme, skjermer for magnetfelter. [...]

Hvilket interessant tema! Har fundert endel på dette sjøl. Eneste jeg kan si er at vi har gjort oss veldig sårbare overfor naturkrefter, så vel som folk med atomkofferter, lydkanoner og alskens annet snadder vi har funnet opp.
Så, tre på deg offtopic-foliehatten og kjør (ontopic) debatt!  :angel:
'13 Mjau

JSound

Takker for svar.. Enig i at tordenvær kommer av og til uventet/uanmeldt. Tror jeg hadde flaks denne gangen - med 3 kurser i huset som røyk og Outlander på lading.....
PHEV S edition 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA