Skrevet av Emne: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC  (Lest 32486 ganger)

Tellus

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 617
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #90 på: fredag 04. mai 2018, klokken 21:10 »
WLTP vs EPA har ingen ting med snillhet å gjøre. I EPA er to av 5 sykluser 'utført' under ekstreme temperaturer. Tanken er sannsynligvis at EPA skal gi et realistisk gjennomsnitt. Frem til nå er ikke disse to testene blitt utført. Istedet har resultatet blitt estimert ved å multiplisere de tre syklusene som faktisk er testet med en faktor. Leste for en tid tilbake at det har blitt ferdigstilt et kuldekammer til bruk for formålet. Det kan bety at det etterhvert blir gjort tester under reell kulde. EPA tallene bør typisk være oppnåelig i Norge både vår og høst. Om sommeren bør de kunne slås.

WLTP kjøres ikke under ekstreme temperaturer. Det betyr bare at tallene som kommer ut er tall man kan forvente å nå om sommeren i Norge.

Vanskeligere enn dette er det ikke.

Det jeg virkelig kunne ønske meg var realistiske tester i kulden. Det er om vinteren vi har de største utfordringene i Norge. Slik det er i dag gir verken WLTP eller EPA noen som helst hjelp til å benchmarke biler mot hverandre. Ingen av testene tar f.eks. hensyn til størrelse på kupe, isoloasjon av kupe og batteri samt
effekten av eventuell varmepumpe.

Det testene gir oss er effekten av luftmotstand, rullemotstand, hvor effektivt drivverket og hvor stort batteriet er (netto).
Det er vel omtrent det hele.


Tesla

  • Gjest
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #91 på: fredag 18. mai 2018, klokken 21:41 »
Wellus :-) well said ! Ser vi for oss at EPA vil gi folk flest realistisk rekkevidde ? Bottom line, folks kjøremønster varierer, som det alltid har gjort, det samme vil reflekteres ifht "registrert" rekkevidde. Innen de neste 10 årene vil nye batteriteknologi endre alt, i slik grad at slike debatter blir uten særlig interesse. Elefanten i dette, når vil elbiler bli rimeligere i produksjon, noe som vil skje innen de neste 5 til 10 årene (avhengig av produsent), straks det sjer vil alle kjøre elbil !

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #92 på: lørdag 19. mai 2018, klokken 08:58 »
Hvis noen kan komme med et enda bedre måte og presentere realistiske, praktiske sammenliknbare verdier som også kan brukes til å omfatte vinterforbruk ved ulike temperaturer og topografiske forhold, så vær så snill og kom med de gode innspillene   :+1: ;)

Ekstra krevende for et sammenlikningsgrunnlag for vinterforbruk er for eksempel Ola som bor i innlandet og har vintrer hvor temperaturen ofte kryper ned mot -20 og for eksempel varmepumpe ikke vil gi noe bidrag i forhold til Kari som bor ved kysten på Vestlandet med snittemperatur på +5 om vinteren og veldig positivt bidrag fra varmepumpe. Ola opplever også at batteriet har redusert kapasitet på det kaldeste, mens Kari knapt merker noen reduksjon pga mild vinter.

Inntil videre er tester som Elbilforeningen utførte i samarbeide med TU sist vinter kombinert med egne erfaringer fra de som bruker elbil om vinteren være det som man må kalibrere mot de resultater fra de ulike målemetodene.
« Siste redigering: onsdag 13. juni 2018, klokken 23:08 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Kona/M3/Niro/IP/eT til en hyggelig pris med minst M3 SR reell rekkevidde

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #93 på: torsdag 24. mai 2018, klokken 23:56 »
Ser at også TEK.no endelig bruker noe annet enn NEDC for å vise til rekkvidde i sin artikkel "Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene"

https://www.tek.no/artikler/disse-elbilene-gir-mest-rekkevidde-for-pengene/436710

Liknende sammenlikning kom her på Elbilforum allerede i august  i fjor https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34844.msg599957#msg599957, men jeg applauderer selvfølgelig alle medier og publikasjoner som velger å presentere EPA evt WLTP tall i stedet for den urealistiske NEDC.

Ser at noen aviser dessverre sverger til å bare henvise NEDC selv for nye, kommende elbiler som egentlig presenterer WLTP i sine pressemeldinger.

Ellers er det ingen tvil om at forhandlere av fossilbiler synes NEDC er "snillere" enn den noe mer realistiske WLTP; tros alt er bilavgifter for fossilbiler basert på tallene fra denne type målinger og dette kan selvfølgelig slå ut på pris når mer reell forbruksverdier også gir høyere utslippsverdier som igjen påvirker avgiftene slik de er i dag. https://www.tv2.no/broom/9862114/.



Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Kona/M3/Niro/IP/eT til en hyggelig pris med minst M3 SR reell rekkevidde

elekTrond

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 676
  • Personlig tekst
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #94 på: fredag 25. mai 2018, klokken 01:38 »
@Finnøy & Co: Vet dere hvem som eier tek.no nå? I kommentarfeltet til "testen" av pelletsgrill (med 230V tilkobling) spør en oppgitt leser om tek.no har blitt heelt dinside.no. (tek.no tester jo vaffeljern og alt anna nå ...) Da opplyser en eller annen at det er *dun dun DUUUN* VG.no som står til rors på tek.no-skuta for tiden.  :o Om jeg ikke husker helt ordfeil.  :police:
'13 Mjau

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #95 på: fredag 25. mai 2018, klokken 17:47 »
@Finnøy & Co: Vet dere hvem som eier tek.no nå? I kommentarfeltet til "testen" av pelletsgrill (med 230V tilkobling) spør en oppgitt leser om tek.no har blitt heelt dinside.no. (tek.no tester jo vaffeljern og alt anna nå ...) Da opplyser en eller annen at det er *dun dun DUUUN* VG.no som står til rors på tek.no-skuta for tiden.  :o Om jeg ikke husker helt ordfeil.  :police:
https://www.tu.no/artikler/tu-selger-tek-no-til-vg/382628
Ser ut som det et VG.no (Schibsted) som nå eier TEK.no
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Kona/M3/Niro/IP/eT til en hyggelig pris med minst M3 SR reell rekkevidde

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3223
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #96 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 22:16 »
Hvordan kan X75 være billigere pr km rekkevidde enn S75 når den er dyrere og har kortere rekkevidde?
Model X 100D 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #97 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 22:37 »
Hvordan kan X75 være billigere pr km rekkevidde enn S75 når den er dyrere og har kortere rekkevidde?
Tusen takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Høres ut som jeg har byttet om data på disse to ;) sjekker opp mår jeg er tilbake på PC.
Edit: Slettet opprinnelig post som du kommenterte og la til ny med korrekte data; kan dessverre ikke redigere poster med bilder før forumet igjen tillater denne type funksjonalitet.
« Siste redigering: onsdag 13. juni 2018, klokken 23:05 av Finnøy (Arne Johan Larsen) »
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Kona/M3/Niro/IP/eT til en hyggelig pris med minst M3 SR reell rekkevidde

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #98 på: onsdag 13. juni 2018, klokken 23:03 »
Etter at prisene på Hyundai Kona electric er blitt offentligjort er det ingen tvil om at Kona el inntar førsteplassen med "mest rekkevidde for pengene" blant elbilene.

Mens de fleste konkurrente opererer med grunnmodeller som er litt enklere utstyrt, har Kona electric inkludert veldig mye utstyr i basisprisen noe som gjør at man får veldig mye elbil for pengene i tillegg til veldig god rekkevidde..

Viser graf basert på EPA, men Kona electric kommer best ut uansett om man ser på NEDC, WLTP eller EPA.
Alle priser er offisielle startpriser inkl vrakpant, kampanjepriser blir ignorert.

Rekkevidde pr kr

Oversikt over modeller, rekkevidde og prisgrunnlag ligger her:
Rekkevidde pr kr


Edit: Siden bilder ikke kan redigeres på forumet er opprinnelig post slettet og erstattet med denne etter at turfsurf oppdaget feil i data.
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Kona/M3/Niro/IP/eT til en hyggelig pris med minst M3 SR reell rekkevidde

pofeet

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 5
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #99 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 12:04 »
Veldig bra statisitkk. Kia Niro kommer vel til å komme inn på topp 3(?) lista litt senere i år.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1278
  • Elbilentusiast
    • Vis profil
Sv: Realistisk tabell over rekkevidder - WLTP/EPA i stedet for NEDC
« Svar #100 på: torsdag 14. juni 2018, klokken 22:48 »
Veldig bra statisitkk. Kia Niro kommer vel til å komme inn på topp 3(?) lista litt senere i år.
Ingen tvil om at Niro EV burde ha gode forutsetninger for å komme inn på topp 3  ;)
Styremedlem Rogaland elbilforening

Venter på det som faktisk kan leveres først av Kona/M3/Niro/IP/eT til en hyggelig pris med minst M3 SR reell rekkevidde