Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Komforttelefon" vs "Premium telefonforberedelse"

Startet av Hystad, onsdag 09. august 2017, klokken 22:45

« forrige - neste »

Hystad

Jeg er på nippet til å bestille en ny e-Golf og sliter med å forstå de to ekstrautstyrsvalgene for telefon/nettverk. Snakket med en VW selger tidligere idag, ble ikke 100% overbevist om at jeg forstod det likevel. Håper noen her kan hjelpe meg å forstå.

"Premium telefonforberedelse med ekstern antenne, forutsetter telefon med rSAP profil"
Min forståelse: Det installeres en en GSM-enhet i bilen uten sim-kort og ei utvendig antenne for den. GSM-enheten bruker rSAP (eldgammel Nokia-protokoll) for å lese ut min telefons SIM-kortdata, *hvis* telefonen min støtter rSAP (som min Samsung A5 2017 ikke gjør).
* Verken krever eller støtter sim-kort i hanskerommet. [Redigert 28/1-18: FEIL, såvidt jeg forstår nå gir Premium telefonforberedelse simkort-spor i hanskerommet der du kan sette inn tvilling/datasim]
* Gjør ikke at navi kommer på nett   [Redigert 28/1-18: FEIL, se punktet over]
* Gir ikke wifi i bilen   [Redigert 28/1-18: FEIL, se punktene over]
* Helt unyttig for meg  [Redigert 28/1-18: FEIL, hadde nok valgt dette nå hvis jeg skulle velge om igjen.]

"Komforttelefon med induktiv lading, 2xUSB og WLAN"
Min forståelse (mest spørsmål...): Oppbevaringsrommet ved siden av rattet får ei ladeplate i bunnen og en ekstra USB-port.
* Hva betyr WLAN i denne sammenhengen?
* Gir dette meg den sim-kortplassen i hanskerommet jeg har sett på noen bilder av nyere VW biler?
* Gjør dette at navi ++ er på nett uten at jeg må sette opp hotspot med telefonen (med datasim)?
* Settes det opp et wifi-nettverk (hotspot) i bilen som barna kan bruke (med datasim)?

Takk for all innsikt!


SteinarSun

Jeg hadde BT premium i min forrige e-golf, og den brukte rsap, og "tok over" mobilen.
Da får du wifi i bilen (belastes på mobilen som er koblet til), og i utgangspunktet bedre mobildekning enn ved løs mobil pga antennen på taket. Min gamle Samsung A7 hadde rsap, så det er rart om din nyere ikke har dette.
Ser ikke helt poenget med premiumvalget, du får egentlig de samme funksjonene via bt på pakken med trådløs ladning.  Standard oppsett fungerer også bra ,men da må du sette på mobildeling på telefonen hver gang du skal ut på tur, men fremdeles har du mulighet for å dele nett med passasjerer og ha google maps på navigasjonen.
Så lenge du er koblet til med BT får du også sms på skjermen i bilen.
Jeg ville ikke kjøpt noen av pakkene, men heller brukt pengene på annet utstyr.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Erlingni

#2
Jeg har iPhone uten rSap, og har akkurat bestilt e-golf med Premium telefonforberedelse.
Her er min forståelse av dette. Jeg har en 2015 Audi A3 e-tron i dag med tilsvarende løsning.

Slik det er i Audi'en, gir dette meg Google Earth, Audi Connect (tilsvarende Car-Net Guide & Inform) og WLAN hotspot (internettdeling) i bilen ved hjelp av et SIM kort (vanlig dataSIM) i hanskerommet. DataSIM må du skaffe selv, jeg bruker bare en "tvilling" på hovedabonementet mitt (tilsvarende den du bruker i iPad etc.)
Det finnes også en utvendig antenne, hvilket gir bedre dekning. Løsningen støtter dessuten 4G/LTE.
Car-Net e-Remote (fjernsyring via app) fungerer helt uavhengig av dette, og har visstnok et eget SIM ett eller annet sted i bilen installert fra fabrikk.
Selve iPhonen kobles til via standard Bluetooth helt uavhengig av overnevnte, og det fungerer også glimrende.

Ifølge min selger gir IKKE komforttelefon noe av det overnevnte, og de to kan heller ikke kombineres. Du får ikke noen SIM løsning i bilen her. Jeg valgte derfor bort komforttelefon. 1x USB har du uansett, og flere kan du få ved behov via 12v sigarettenner uttakene. Jeg har heller ikke behov for induktiv lader. Her trenger du telefon eller router for å få overnevnte tjenester på nett. Så for meg er komforttelefon fullstendig unyttig. Jeg skjønner det som at wifi i denne sammenhengen bare betyr at du kan koble bilen på nett via ekstern kilde (også unyttig).

Personlig synes jeg løsningen der du er avhengig av enten en mobilrouter eller internettdeling via telefonen for å få Car-Net Guide & Inform og Google Earth er "jalla" og litt steinalder i 2018 (når jeg får utlevert bilen). Til og med støvsugeren min hjemme er på nett! Men det er min mening ;)

Min selger på Møller støttet min tolking som over, på forskjellen mellom disse to løsningene.

Edit; Dersom du ikke kan benytte rSap (som meg), betyr det bare at du må ha et eget dataSIM i bilen, det slipper du med rSap. Uansett bare en fordel dersom dere er flere som kjører bilen.

Trond.m

Jeg bestilte komforttelefon fordi det i følge brosjyren skulle gi bedre mottaksforhold og lavere stråling i bilen. Jeg forstår ikke det og kontaktet derfor kundeservice for å få det bekreftet.

""På biler med Comfort grensesnitt skjer dette via bilens utvendige antenne. Dette reduserer strålingen inne i bilen. En ekstra antenneforsterker gir bedre mottakskvalitet. Enheter som oppfyller Qi-standarden, kan dessuten lades trådløst"

Det fikk jeg skriftlig bekreftet var korrekt 1.6.2017.

Egentlig tror jeg det er feil, for det ligger vel ikke ekstern antenne i pakken. Hvordan kan strålingen da bli lavere stråling og mottaksforholdene bedre ?
Har QI standarden noen kobling til mottakeren..trodde det bare definerer standard for trådløs lading ?


Mobileum

Slik sier VW:

The Comfort mobile phone preparation offers a host of extras that make hands-free telephony even easier to use. Charging the phone is also incredibly easy: the phone simply needs to be placed in the relevant stowage compartment and connected up to the integrated USB interface. The connection to the external aerial helps ensure excellent reception. The system can be controlled using the multifunction display, the multifunction steering wheel or the navigation system.


The Premium mobile phone preparation meets even the most discerning convenience requirements. Thanks to the Bluetooth rSAP connection – requires a compatible mobile phone – it can directly access the SIM card wirelessly. Alternatively, the Premium mobile phone preparation features a SIM card slot, which provides wireless convenience without the need for a "Bluetooth rSAP"-compatible mobile phone. To ensure optimum reception, the phone is connected directly to the external aerial via the vehicle's own GSM module with UMTS Highlights of the premium telephony also include the integrated Wi-Fi functions. Thus the Wi-Fi hotspot, for instance, provides internet access for up to seven devices.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Trond.m

Sitat fra: Mobileum på torsdag 10. august 2017, klokken 15:46
Slik sier VW:

The Comfort mobile phone preparation offers a host of extras that make hands-free telephony even easier to use. Charging the phone is also incredibly easy: the phone simply needs to be placed in the relevant stowage compartment and connected up to the integrated USB interface. The connection to the external aerial helps ensure excellent reception. The system can be controlled using the multifunction display, the multifunction steering wheel or the navigation system.
Dette kan vel ikke stemme ? Der står det jo ikke noe om trådløs lading via QI standarden. Kan dette være fra en eldre brosjyre, og bare produktnavnet er det samme ?

Mobileum

Mulig det, men det står iallfall at den kobler til antenne når man bruker USB. Det regner jeg med også gjelder for Qi-lading. Såfremt det ikke finnes induktiv overgang fra telefon til antenne, noe jeg betviler sterkt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Trond.m

#7
Sitat fra: Mobileum på torsdag 10. august 2017, klokken 16:41
Mulig det, men det står iallfall at den kobler til antenne når man bruker USB. Det regner jeg med også gjelder for Qi-lading. Såfremt det ikke finnes induktiv overgang fra telefon til antenne, noe jeg betviler sterkt.
Har ikke hørt at USB kontakten i mobiltelefoner støtter ekstern antenne ? Og eventuelt hvilke telefoner som gjør det ?  Dette er fortsatt uklart, men jeg får teste det når jeg får bilen om noen uker. Hvis det ikke gir bedre signal og mindre stråling, så sender jeg Møller kundeservice en regning på 3100 kr  ;)

Denne videoen tyder vel på at det ikke er sannsynlig med ekstern antenne tilkoblet via USB inngangen til telefonen.

https://youtu.be/_9pDB1kGmLY

Mobileum

Tror du har rett. Jeg forandret idag fra "Komfort" til "Premium" på min nye Golf som "skal" produseres i uke 47. Har idag en en e-Golf 300 km (intro) som ikke har noen av delene. Funker over Bluetooth (selvsagt), og også App-connect (Car-play og Android Auto).
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Trond.m

Sitat fra: Mobileum på torsdag 10. august 2017, klokken 17:25
Tror du har rett. Jeg forandret idag fra "Komfort" til "Premium" på min nye Golf som "skal" produseres i uke 47. Har idag en en e-Golf 300 km (intro) som ikke har noen av delene. Funker over Bluetooth (selvsagt), og også App-connect (Car-play og Android Auto).
Ja da får du vel innebygget mobiltelefoni med ekstern antenne. Blir interessant å se om jeg får glede av min konfort-telefoni pakke. Det er et misvisende navn hvis det i praksis bare er trådløs lading og ekstra USB (som jeg ikke trenger)  ;)

MrCradock

Jeg har ikke telefon med rSAP-profil eller mulighet for induktiv lading. Jeg kan fint dele Internett med telefonen. Er det noen vits for meg å bestille noen av disse to telefonpakkene da?
2020 Tesla Model 3 Performance
2020 VW e-up! Range
x - 2019 VW e-up! High
x - 2018 VW e-Golf mk7.5

Hystad

Sitat fra: SteinarSun på onsdag 09. august 2017, klokken 23:11
Min gamle Samsung A7 hadde rsap, så det er rart om din nyere ikke har dette.
.
.
Jeg ville ikke kjøpt noen av pakkene, men heller brukt pengene på annet utstyr.

Samsung A5 2016 hadde rSAP, men det er tatt bort på A5 2017. Er vel rimelig sære greier, jeg hadde aldri hørt om det før jeg leste om det på e-Golfen...

Jeg er enig med deg etter å ha lest de gode innleggene her, dropper begge pakkene og går for en løs 4g dings baki som setter opp en wifi hotspot i bilen for ungene og navigasjonssystemet når strømmen kommer på. Blir ett artig prosjekt. :-)

VW-selgeren min drev og testet denne 4g donglen når jeg var innom i går: https://www.amazon.co.uk/Volkswagen-000-051-409-Entertainment/dp/B00PK52SAU
(uten suksess mens jeg var der, dog...)

Mobileum

#12
Har en slik i min e-Golf. Fungerer absolutt OK. Huawei har flere slike. Pass på at du velger en med "Auto on/off" og LTE. De starter opp på rundt 4-5 sekunder etter at de får strøm. Husk å fjerne-PIN-koden, og bruk den med Data-SIM.Koster 4-500.- på eBay. Her er en med LTE. http://www.gearbest.com/network-cards/pp_669343.html?currency=NOK&vip=1041009&gclid=Cj0KCQjwiLDMBRDFARIsACNmiX9khwr1VOXcVPS7nDA4VAcdG88R34mcBJR0cozVGVECdzWoHB9OUL8aAsnkEALw_wcB
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

zementh

Sitat fra: Mobileum på torsdag 10. august 2017, klokken 23:45
Har en slik i min e-Golf. Fungerer absolutt OK. Huawei har flere slike. Pass på at du velger en med "Auto on/off" og LTE. De starter opp på rundt 4-5 sekunder etter at de får strøm. Husk å fjerne-PIN-koden, og bruk den med Data-SIM.Koster 4-500.- på eBay. Her er en med LTE. http://www.gearbest.com/network-cards/pp_669343.html?currency=NOK&vip=1041009&gclid=Cj0KCQjwiLDMBRDFARIsACNmiX9khwr1VOXcVPS7nDA4VAcdG88R34mcBJR0cozVGVECdzWoHB9OUL8aAsnkEALw_wcB

Bestiller du på Aliexpress, får du den også for godt under momsgrensa. Denne har til og med Telenorlogo av en eller annen merkelig grunn. https://www.aliexpress.com/item/Unlock-Huawei-E8372-LTE-USB-4G-USB-WiFi-Modem-car-wifi/32819973644.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.JMgLYD

Roy e-Nordmann

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/mobilt-bredband/routere/huawei-carfi-e8377-4g-ruter-for-bilen-p61603

Denne er perfekt for behovet. Plugg den inn i 12V i bagasjerom så slipper du en USB pinne i rommet foran, som tar opp USB kontakten, kanskje til og med er for lang til å få igjen lokket.
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA