Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trekkvogn?

Startet av Trekkoppbil, onsdag 09. august 2017, klokken 19:16

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Er det noen som har fått svar på om Kona kan dra lass?
Sier forhandlerene noe om det?

https://www.carid.com/2018-hyundai-kona-trailer-hitches/

Myrvang

Usikker mtp elbilen. Sikkert ikke.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Rolf Gjerdsjø

Jeg har sett at noen forhandlere har påstått at den kommer med hengerfeste for el, men ingenting er bekreftet. Ganske sikkert at det blir tilgjengelig for bensinbilene, så Kona i seg selv vil iallefall være forberedt på det.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

telcontar

Fikk dette opplyst som opsjon da jeg skrev under kontrakt. Regner med at selger ikke går ut med slike ting med mindre de vet at dette vil bli tilgjengelig.

HCO

Sitat fra: telcontar på fredag 11. august 2017, klokken 07:47
Regner med at selger ikke går ut med slike ting med mindre de vet at dette vil bli tilgjengelig.
Det tror jeg ikke du skal regne med.

Når det er sagt, dersom Hyundai klarer å komme med en liten EL-SUV med grei rekkevidde og som både kan ha takboks og tilhenger tror jeg de har en vinner.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Myrvang

Svaret jeg fikk av BNH var: "at det ikke er mulig å lage elbiler med hengerfeste, at Tesla har klart det er ganske utrolig Men den har et batteri på hvert hjul, så mulig de har en annen type lufting enn det som er vanlig".

Sier ikke mer...
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Myrvang på lørdag 12. august 2017, klokken 19:46
Svaret jeg fikk av BNH var: "at det ikke er mulig å lage elbiler med hengerfeste, at Tesla har klart det er ganske utrolig Men den har et batteri på hvert hjul, så mulig de har en annen type lufting enn det som er vanlig".

Sier ikke mer...
Sukk, han kom vel ikke samtidig med påstander om at elbiler heller ikke kan brukes om vinteren?

Når det er sagt, tror at ICE utgaven får lav hengervekt uansett og sannsynligvis ikke en bil de legger ned kruttet i mhp særnorske ønsker om hengerfeste.

Amoss

Sitat fra: Myrvang på lørdag 12. august 2017, klokken 19:46
Svaret jeg fikk av BNH var: "at det ikke er mulig å lage elbiler med hengerfeste, at Tesla har klart det er ganske utrolig Men den har et batteri på hvert hjul, så mulig de har en annen type lufting enn det som er vanlig".

Sier ikke mer...

Nå vet ikke jeg hvem eller hva BNH er, men vedkommende bør sette seg mer inn i hva vedkommende svarer på.

"det ikke er mulig å lage elbiler med hengerfeste" - dette har jo Tesla grundig motbevist, som vedkommende selv er inne på.

"Men den har et batteri på hvert hjul" - wow!  Har hørt om folk som vurderer en *motor* pr hjul, men ett batteri? Hvilke fordeler skulle det kunne gi?  Vel, Tesla Model X - som altså har hengerfeste - har i likhet med Model S kun ett batteri. Faktisk det samme batteriet som Model S.

"mulig de har en annen type lufting enn det som er vanlig" - Så vedkommende mener det er lufting(?) av batteriet som gjør det umulig å trekke tilhenger? Vel, i så fall er det kanskje på tide å revurdere hva som er "vanlig" så man kan gjøre det "umulige"?  Mer sannsynlig er det kjølingen som utgjør forskjellen, og da er det på tide at også andre produsenter revurderer hvordan batteri og motor kjøles på sine elbiler dersom det er dette som hindrer deres biler i å kunne brukes som en vanlig bil.
Model S 85D

Oddaa

Sitat fra: Amoss på søndag 13. august 2017, klokken 14:16
Sitat fra: Myrvang på lørdag 12. august 2017, klokken 19:46
Svaret jeg fikk av BNH var: "at det ikke er mulig å lage elbiler med hengerfeste, at Tesla har klart det er ganske utrolig Men den har et batteri på hvert hjul, så mulig de har en annen type lufting enn det som er vanlig".

Sier ikke mer...

Nå vet ikke jeg hvem eller hva BNH er, men vedkommende bør sette seg mer inn i hva vedkommende svarer på.

"det ikke er mulig å lage elbiler med hengerfeste" - dette har jo Tesla grundig motbevist, som vedkommende selv er inne på.

"Men den har et batteri på hvert hjul" - wow!  Har hørt om folk som vurderer en *motor* pr hjul, men ett batteri? Hvilke fordeler skulle det kunne gi?  Vel, Tesla Model X - som altså har hengerfeste - har i likhet med Model S kun ett batteri. Faktisk det samme batteriet som Model S.

"mulig de har en annen type lufting enn det som er vanlig" - Så vedkommende mener det er lufting(?) av batteriet som gjør det umulig å trekke tilhenger? Vel, i så fall er det kanskje på tide å revurdere hva som er "vanlig" så man kan gjøre det "umulige"?  Mer sannsynlig er det kjølingen som utgjør forskjellen, og da er det på tide at også andre produsenter revurderer hvordan batteri og motor kjøles på sine elbiler dersom det er dette som hindrer deres biler i å kunne brukes som en vanlig bil.
Med ett batteri pr hjul blir luftingen automatisk mye bedre og en kan trekke henger uten noen problemer ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Amoss

Sitat fra: Oddaa på søndag 13. august 2017, klokken 14:34
Med ett batteri pr hjul blir luftingen automatisk mye bedre og en kan trekke henger uten noen problemer ;-)

Hehe, kan nesten virke slik ja ;)

Hadde vært artig å vite hva for en "utlufting" det var tenkt på her?  Lufte bort giftige/brannfarlige gasser fra batterier som lades/utlades? Eller er det "luftkjøling" det tenkes på her? For ja, med kun luftkjøling på batteriene og/eller motor kan jeg lett ser for meg at trekking kan bli ett problem - uavhengig av hvor og hvor mange separate batterier bilen har :)
Model S 85D

Myrvang

BNH er Birger N Haug.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Amoss

Sitat fra: Myrvang på søndag 13. august 2017, klokken 19:02
BNH er Birger N Haug.

Takk :) 

Håper det da er snakk om "en tilfeldig selger" (eller heller sommervikaren for resepsjonisten ;) ) hos Birger N Haug, ikke Birger N Haug offisielt?
Model S 85D

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Amoss på søndag 13. august 2017, klokken 22:27

Håper det da er snakk om "en tilfeldig selger" (eller heller sommervikaren for resepsjonisten ;) ) hos Birger N Haug, ikke Birger N Haug offisielt?

Det høres sommervikar ut, BNH er ellers ganske proffe. Men åpenbart med et og annet unntak!  :)
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Crown

Men det høres da genialt ut å ha batteri i hjulene, hvis man ser bort i fra utfordringer med vekten? Skal man ha ny batteripakke er det bare å skifte hjul.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amoss

Sitat fra: Crown på mandag 14. august 2017, klokken 22:23
Men det høres da genialt ut å ha batteri i hjulene, hvis man ser bort i fra utfordringer med vekten? Skal man ha ny batteripakke er det bare å skifte hjul.

Ja, også kan man kanskje bestille en større batteripakke for vinterhjulene enn på sommerhjulene? ;)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA