Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteristørrelser

Startet av Myrvang, onsdag 09. august 2017, klokken 15:21

« forrige - neste »

Myrvang

Fikk i dag høre av forhandler at der blir 2 valg av batteri, 43 og 60 kwh.

Ikke noe jeg bekrefter, men blir veldig spennende om det stemmer. Liten SUV med 500 km rekkevidde til € 33.000. Kanskje 350.000,- med vinterdekk.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#1
I så fall mener du 500 km NEDC=tullerekkevidde

Ser i amerikanske meldinger en forventing på ca 380 km EPA som er på linje med Bolt/AmperaE (for 60kWh)
Skal også lanseres i India i ren elektrisk utgave, der snakker de om litt mer enn 250km reell rekkevidde og refererer nok til den minste batteripakken. Dette er på linje med Zoe 40 i mer reell daglig rekkevidde.

Carkub

Spennende. Hvordan tror dere bagasjerommet blir på denne?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

THE

Det som kanskje er mest spennende er leveringstid og produksjonskapasitet. Er litt skeptisk når jeg ser hva som rapporteres om levering av Ioniq.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Sitat fra: THE på onsdag 09. august 2017, klokken 16:40
Det som kanskje er mest spennende er leveringstid og produksjonskapasitet. Er litt skeptisk når jeg ser hva som rapporteres om levering av Ioniq.
Den deler jeg fullt ut.

Men det er vel grunn til å håpe at de forbedrer seg.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Carkub på onsdag 09. august 2017, klokken 16:15
Spennende. Hvordan tror dere bagasjerommet blir på denne?
Spesifikasjonene for ICE utgaven antar bagasjerom på ca 361liter; siden bilen er planlagt som både ICE og elbil fra bunnen av så er det sannsynig at dette stemmer også for electric. Ytre mål forøvrig som Bolt/Ampera-E.

Alexander27

Sitat fra: Finnøy på onsdag 09. august 2017, klokken 15:38
I så fall mener du 500 km NEDC=tullerekkevidde

Ser i amerikanske meldinger en forventing påta 380 km EPA som er på linje med Bolt/AmperaE (for 60kWh)
Skal også lanseres i India i ren elektrisk utgave, der snakker de om litt mer enn 250km reell rekkevidde og refererer nok til den minste batteripakken. Dette er på linje med Zoe 400 i mer reell daglig rekkevidde.

Hmmm, 43 kWh i den minste batteripakka vil vel ha en rekkevidde på mer enn 250 km. Reell rekkevidde på Ioniqen med 28 kW er ca 21 mil - og ingen problemer med 250 km om sommeren. Hvis Konaén blir like effektiv som Ioniqen sankker v mer om en reell rekkevidde på 320 ++ km.

brako79

Sitat fra: Alexander27 på fredag 11. august 2017, klokken 13:51
Sitat fra: Finnøy på onsdag 09. august 2017, klokken 15:38
I så fall mener du 500 km NEDC=tullerekkevidde

Ser i amerikanske meldinger en forventing påta 380 km EPA som er på linje med Bolt/AmperaE (for 60kWh)
Skal også lanseres i India i ren elektrisk utgave, der snakker de om litt mer enn 250km reell rekkevidde og refererer nok til den minste batteripakken. Dette er på linje med Zoe 400 i mer reell daglig rekkevidde.
Hmmm, 43 kWh i den minste batteripakka vil vel ha en rekkevidde på mer enn 250 km. Reell rekkevidde på Ioniqen med 28 kW er ca 21 mil - og ingen problemer med 250 km om sommeren. Hvis Konaén blir like effektiv som Ioniqen sankker v mer om en reell rekkevidde på 320 ++ km.
Tipper Kona brøyter mer luft enn Ioniq´en.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Gordon Retriever

Sitat fra: THE på onsdag 09. august 2017, klokken 16:40
Det som kanskje er mest spennende er leveringstid og produksjonskapasitet.

Det seneste jeg har sett er ca. 13 000 planlagte enheter pr. år.  Derav kan vi forvente at markeder som Sør-Korea og California forsyner seg med en betydelig andel, mens Norge får sin del av den europeiske kvoten.

THE

OK, så Tesla skal produsere like mange Model 3 på ei drøy uke som Hyundai skal produsere av Kona på et helt år. Tror jeg beholder reservasjonen på Model 3 litt til.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 14:24
Sitat fra: Alexander27 på fredag 11. august 2017, klokken 13:51
Hmmm, 43 kWh i den minste batteripakka vil vel ha en rekkevidde på mer enn 250 km. Reell rekkevidde på Ioniqen med 28 kW er ca 21 mil - og ingen problemer med 250 km om sommeren. Hvis Konaén blir like effektiv som Ioniqen sankker v mer om en reell rekkevidde på 320 ++ km.
Tipper Kona brøyter mer luft enn Ioniq´en.

I motsetning til NEDC "tullerekkevidder" er EPA og WLTP tall noe som er oppnåelige for alle som setter seg inn i bilen uten å kjøre spesielt økonomisk. Det er et faktum at Ioniq er veldig effektiv, og vi kan forvente at Kona er det samme, men større luftmotstand gjør innhugg i forbruk; det ser vi tydelig på for eksempel Tesla Model S vs X.

Dermed er det ikke urealistisk å forvente et reelt forbruk på Kona tilsvarende Zoe, Ampera-E og muligens neste generasjon Leaf med noenlunde samme batteripakke, så får i se hva fasiten blir på WLTP når de faktisk blir lansert :)

Har snekret sammen en oversikt basert på amerikanske EPA tall og rykter om WLTP og EPA tall på kommende elbiler som er her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

subliminal

Sitat fra: Finnøy på torsdag 10. august 2017, klokken 16:45
Sitat fra: Carkub på onsdag 09. august 2017, klokken 16:15
Spennende. Hvordan tror dere bagasjerommet blir på denne?
Spesifikasjonene for ICE utgaven antar bagasjerom på ca 361liter; siden bilen er planlagt som både ICE og elbil fra bunnen av så er det sannsynig at dette stemmer også for electric. Ytre mål forøvrig som Bolt/Ampera-E.

Hyundai elektrisk tapte ca 90 liter med bagasjerom sammenlignet med hybriden, blir sikkert noe lignende for Kona og Niro. Blir litt lite plass til slutt frykter jeg! (350 liter elektrisk, 443 hybrid)

Carkub

Sitat fra: subliminal på fredag 11. august 2017, klokken 23:41
Sitat fra: Finnøy på torsdag 10. august 2017, klokken 16:45
Sitat fra: Carkub på onsdag 09. august 2017, klokken 16:15
Spennende. Hvordan tror dere bagasjerommet blir på denne?
Spesifikasjonene for ICE utgaven antar bagasjerom på ca 361liter; siden bilen er planlagt som både ICE og elbil fra bunnen av så er det sannsynig at dette stemmer også for electric. Ytre mål forøvrig som Bolt/Ampera-E.

Hyundai elektrisk tapte ca 90 liter med bagasjerom sammenlignet med hybriden, blir sikkert noe lignende for Kona og Niro. Blir litt lite plass til slutt frykter jeg! (350 liter elektrisk, 443 hybrid)

Litt OT, men hva med Kia Niro? Tror dere elbilvarianten av denne blir en bil i "normalpris-segmentet" med akseptabelt bagasjerom?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Carkub på fredag 11. august 2017, klokken 23:44
Litt OT, men hva med Kia Niro? Tror dere elbilvarianten av denne blir en bil i "normalpris-segmentet" med akseptabelt bagasjerom?
Kia Niro har 66l større bagasjerom enn Kona/Stonic i utgangspunktet. Er ca 19cm lengre, men omtrent samme bredde og høyde. Blir nok ikke veldig mye dyrere.
Det som blir mer spennende med Kona/Stonic er om 4wd bli tilvalg, det siste får uansett ikke Niro.

Alexander27

Sitat fra: Finnøy på fredag 11. august 2017, klokken 20:45
Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 14:24
Sitat fra: Alexander27 på fredag 11. august 2017, klokken 13:51
Hmmm, 43 kWh i den minste batteripakka vil vel ha en rekkevidde på mer enn 250 km. Reell rekkevidde på Ioniqen med 28 kW er ca 21 mil - og ingen problemer med 250 km om sommeren. Hvis Konaén blir like effektiv som Ioniqen sankker v mer om en reell rekkevidde på 320 ++ km.
Tipper Kona brøyter mer luft enn Ioniq´en.

I motsetning til NEDC "tullerekkevidder" er EPA og WLTP tall noe som er oppnåelige for alle som setter seg inn i bilen uten å kjøre spesielt økonomisk. Det er et faktum at Ioniq er veldig effektiv, og vi kan forvente at Kona er det samme, men større luftmotstand gjør innhugg i forbruk; det ser vi tydelig på for eksempel Tesla Model S vs X.

Dermed er det ikke urealistisk å forvente et reelt forbruk på Kona tilsvarende Zoe, Ampera-E og muligens neste generasjon Leaf med noenlunde samme batteripakke, så får i se hva fasiten blir på WLTP når de faktisk blir lansert :)

Har snekret sammen en oversikt basert på amerikanske EPA tall og rykter om WLTP og EPA tall på kommende elbiler som er her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

Takk for fin tabell. WLTP tipper jeg ikke ligger langt unna EPA uansett. Hvis Kona kommer med 43 kW netto  (Ioniqen har 28 netto, 31 brutto)  antar - i hvert fall jeg - at 50 % mer batteri enn Ioniqen vil utgjøre mer enn de 65 km differanse du viser til i tabellen....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA