Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

...

Startet av ..., fredag 31. mars 2017, klokken 15:05

« forrige - neste »

hemi

Dimensjonsmessig er den skummelt lik bmw i3 både på bakkeklaring, bredde, høyde, akselavstand, på lengde er den marginale 10cm lenger....så da er vel i3 suv? :p


Trond.m

Denne artikkelin inneholder er virkelig overraskende nyheter  ::)

«Den minste batteripakken har en kapasitet på 39,2 kilowattimer, og blir antakeligvis den billigste. Neste steg er utgaven med 64,2 kilowattimers batteri og en rekkevidde på over 500 kilometer etter NEDC kjøresyklusen»

Og den vil heller ikke koste en million...eller en halv  ???

«Så det i alle fall ikke snakk om en million kroner for bilen, bekrefter Brusletto.

– Jeg kan vel også bekrefte at det ikke er en halv million heller, sier han»

Ulle

Hei,

Se nedenfor utklipp fra epost og tilbudsdetaljer jeg fikk fra Hyundai i dag. Aaby Auto skriver kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh og kr 380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde. Dette er prisestimater og endelige priser kommer i Februar 2018.

Det betyr at en Kona med det lille batteriet som vil gi NEDC på rundt 300km vil koste det samme som en fullspekket Bmw i3 med 300km NEDC. Basert på det som står i tråden her er bilen knapt nok større enn en i3, så det fremstår for meg som at de priser seg vel optimistisk for en Hyundai; antageligvis basert på en first mover-prising. Etter min mening burde prisen vært minst 50k lavere. Jeg er redd bruktmarkedet kommer til å bli tøft for denne om 3år (når tilbud og etterspørsel i elbilmarkedet forhåpentligvis stabiliserer seg noe mer)...

Epost med tilbudsbeskrivelse
Du har nå fått tildelt et kønummer.
Hvis du på et senere tidspunkt ønsker å legge inn en reservasjon/bestilling på KONA, har du med dette kønummeret sikret din plass for levering av bil. Kønummeret er på ingen måte bindende og du kan når som helst melde deg av denne listen. Levering av bil vil være avhengig av dine ønsker om utsyr og spesifikasjoner og fabrikkens produksjon.

Aaby Auto skriver også fortløpende kontrakter på Hyundai KONA Elektrisk pålydende kr350,000,-.= 39,2kwh

Kr380,000,- for 64,2kwh = 500+ kilometer elektrisk rekkevidde

Uavhengig av batteripakke vil bilens elmotor levere en effekt på hele 150 kW, eller 204 hestekrefter.

KONA blir blant annet tilgjengelig med et helt nytt Premium lydanlegg fra den anerkjente amerikanske Hi-Fi produsenten KRELL. Med åtte høyttalere inkludert Subwoofer og ekstern forsterker kan vi love fantastiske lydopplevelse

En annen nyhet er et avansert head-up display som kan vise alt fra hastighet og navigasjonsdetaljer, til hvilken sang du spiller av i Spotify. Bilens infotainmentsystem er nemlig også fullintegrert mot din smarttelefon via Apple CarPlay og Android Auto.
I tillegg.

I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.
Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter.

De som skriver kontrakt får høyest prioritet.

Batteripakker er 39,2kwh og 64,2kwh.
Bilpris er et estimat, og kan endres når bekreftet pris foreligger. Ca Februar.
Kjøper kan vederlagsfritt bryte denne kontrakten, inntil 2 måneder før levering.
Levering er usikker, men estimert til høsten 2018.

Bensin utgave ankommer Aaby Auto i November 2017.

Bilens lengde er 417cm.


Tilbudet

Tilbud på ny Hyundai KONA 64kwh
Vi takker for Deres forespørsel og gir Dem herved vårt tilbud:

Hyundai KONA 64kwh Electric Teknikkpakke SUV kr 352 400
Reg.omkostninger kr 8 900
Metallic Lakk kr 5 500
Vinterhjul 16" Alufelger kr 13 200
Sum totalt, nettopris kr 380 000

Årsavgift faktureres av skatteetaten.

Forbehold: Bilpris er et estimat. Eksakte priser kommer ca Februar 2018

Tilbudet er gyldig til: 13. oktober 2017

Håper tilbudet er av interesse.

Med vennlig hilsen
Aaby Auto AS

2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

casall

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men bilen ser da betydelig større ut en i3.. Står vel også at den har 360 liters bagasjerom?

Ulle

Sitat fra: tanumfr på fredag 06. oktober 2017, klokken 15:56
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men bilen ser da betydelig større ut en i3.. Står vel også at den har 360 liters bagasjerom?

Fra tråden skal den være omtrent lik bortsett fra 10cm økt lengde som forklarer hvorfor bagasjerommet er 360 og ikk 250l. Mao som en i3 eller golf om du vil.

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 22:59
Dimensjonsmessig er den skummelt lik bmw i3 både på bakkeklaring, bredde, høyde, akselavstand, på lengde er den marginale 10cm lenger....så da er vel i3 suv? :p
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Jakal

Ulle, helt enig i at Hyundai risikerer å prise seg ut av markedet med de tallene du har fått. Egentlig temmelig overraskende hvis dette blir fasiten, da Hyundai ikke akkurat er kjent som et premium-merke. Og ikke på linje med tidligere utttalelser om konkurransedyktige priser. Men vi får håpe på samme scenarie som på Ampera´en: Kontrakter ble skrevet med basis i max-pris på 330.000,-, fasiten ble 300.000,-. Men batterier er kostnadsdrivende og sammenligning med den større Ampera´en er kanskje ikke helt rettferdig siden det spekuleres i en subsidiering pr bil på USD 9000 (+70.000,-). Hvis imidlertid en småbil som Kona blir vesentlig dyrere enn Nissan Leaf med oppgradert batteri (sommer 2018 ?) er det noe som skurrer for meg.
Er det noe i SUV-konseptet som fordyrer bilen? Jeg leste en sammenligningstest for noen dager siden mellom Mazda 3 og den litt dyrere (?) Mazda cx3. Konklusjonen var klar: Det fantes få logiske argumenter for å kjøpe mini-SUV´en.
Ellers er jeg litt usikker på forskjellen mellom Kona og Ampera, siden sistnevnte også er en høy bil. Er SUV´en satt opp med høyere bakkeklaring for litt ulendt terreng, og tilsvarende dårligere motorvei-egenskaper?

DCool

Som jeg skrev på en annen tråd i går, så bør prisen for Kona ligge på Leaf og Ampera nivå. Toppspekket ampera kostet vel ca 333K, og blir 15k dyrere fra 2018 uten vinterdekk. Da bør 64kwh Kona koste ca d samme, altså ca 350k uten vinterdekk. De er jo identisk størrelse, men hvor ampera nok har litt bedre plassutnyttelse og større bagasjerom, mens Kona har et dristigere design.

39kwh kona mener jeg bør ligge maks på samme pris som Leaf, men egentlig litt under. Leaf er vesentlig større med større bagasjerom, og for folk flest betyr det mer enn effekt og design. Så 39kwh Kona bør ikke koste mer enn 285k for en versjon tilsvarende Nissan launch edition, egentlig mindre etter min mening. Jeg er ikke interessert i å betale mer penger for en mindre bil...

Så jeg håper å de legger seg prismessig  høyt i forkant for å overraske positivt ift pris ved lansering. Hvis Kona går særlig over 350, blir model 3 også en konkurrent, og den er flere klasser over i størrelse selv om bagasjerommet er skuffende.
The Car of Tomorrow: An Assessment of Alternative Fuel Vehicle Technology and the use of Policy Instruments to Facilitate the Implementation

Jakal

DCool, enig i dine synspunkter, særlig når importøren påpeker konkurransedyktig pris. At det nevnes fra importør som positivt at bilen ikke vil koste en halv million "heller" i en sammenligning med Tesla X, greier jeg ikke ta helt alvorlig. Så da er jeg tilbake til en problemstilling i tidligere innlegg: Det påpekes at Kona er den første folke-SUV med lang rekkevidde. Men er det noe med SUV som forsvarer høyere pris enn sammenlignbare 5-dørs biler (Leaf, Ampera ...)? Høyere bakkeklaring etc; krever det høyere produksjonskostnader?
Jeg er jomfruelig med SUV-begrepet, og greier ikke helt å se den store fordelen med SUV-er (bortsett fra når man har hytte på fjellet med utfordrende veier, spørs om man da uansett velger el-bil...).

Aspiranten

Åhoi. Tenkte jeg skulle bytte ut konas 2011 Leaf etter seks års eierskap med en Kona, men ikke hvis de vil ha 350k for den. En mer riktig pris er vel sammen med lillebror Ioniq, det er Hyundai priser det med 240k.

Jakal
SUV har blitt veldig utvannet det siste tiåret. Du har Pajero, Landcruiser, og amerikanske SUV`er som for alvor er Sports Utility Vehicle. Også har du høyreiste kompaktbiler som egentlig ikke er noe av det SUV konseptet opprinnelig var.

Jeg har en Outlander som jeg tenker er nedre grense for et Sports Utility Vehicle.
Høyreist, 4x4, kraftig drakraft, god fremkommelighet, og høy sitteposisjon.

Jeg antar at Kona har en høyere sitteposisjon, men utover det er det ikke mye SUV som frister tror jeg. Man sitter ganske høyt i 2011 Leaf også og innsteg og utsteg er lett som en plett. Vi lånte en Ioniq på prøvekjøring og det er en bil man må tre seg ned i og løfte seg ut av.
Nissan Leaf

brako79

Sitat fra: Ulle på fredag 06. oktober 2017, klokken 16:00
Sitat fra: tanumfr på fredag 06. oktober 2017, klokken 15:56
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men bilen ser da betydelig større ut en i3.. Står vel også at den har 360 liters bagasjerom?

Fra tråden skal den være omtrent lik bortsett fra 10cm økt lengde som forklarer hvorfor bagasjerommet er 360 og ikk 250l. Mao som en i3 eller golf om du vil.

Sitat fra: hemi på tirsdag 03. oktober 2017, klokken 22:59
Dimensjonsmessig er den skummelt lik bmw i3 både på bakkeklaring, bredde, høyde, akselavstand, på lengde er den marginale 10cm lenger....så da er vel i3 suv? :p

BMW i3 Length 3,999mm (157.4 in)
e-Golf  Length 4,255 mm (167.5 in)
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Jakal

Aspiranten,
du bekrefter mitt inntrykk av SUV-begrepet som en litt utvannet motesak. Ja, den er høyere slik at man kan sette seg rett inn, men det er jo tilfelle også med Ampera´en (som ikke er en SUV). Jeg ser at Konas lengde og akselavstand er den samme som i Amperaen, men at Kona´en er lavere og faktisk bredere. Siden Amperaen er bygd opp som elbil med batteriene i bunnplaten, synes den likevel å vinne klart på innvendig plassen, særlig i baksetet. Ref denne kort-testen av Kona:
https://www.youtube.com/watch?v=sfKXrHAjchE
Innvendig virker Kona veldig tradisjonell, men har antagelig en opplevd interiør-kvalitet som er bedre enn i Amperaen. Hvis vi antar en batterivekt til Kona´en på 400 kg (ref Ampera), bør vi forvente noenlunde samme akselerasjon og kjøre-egenskaper. Men kanskje med litt dårligere motorvei-egenskaper pga høyere bakkeklaring (?).

Den voldsomme interessen for Ampera´en skyldes nok i hovedsak 3 faktorer: Pris, rekkevidde og praktisk plassutnyttelse. For at jeg skal gå for Kona (kønummer 300+) må nok Hyundai matche Opel på pris (NB! jeg er ca 190 cm høy). Et alternativ med minste batteri er ikke aktuelt, delvis fordi den kan bli tungsolgt om noen år.

Counterpointer

Sitat fra: Jakal på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:19
Innvendig virker Kona veldig tradisjonell, men har antagelig en opplevd interiør-kvalitet som er bedre enn i Amperaen.
Basert på den videoen og maaange timer i Ampera-E er ikke interiørkvaliteten bedre, den virker et godt stykke under. Trangt og mørkt også. Og med den lille skjermen stikkende opp......

Dette var skikkelig turnoff, håper el versjon ser mye bedre ut!

Zuexi

Kupéen i Ampera-e virker jo veldig mye mere romslig enn Kona, tiltross for et ganske så likt ytre.

Bagasjerommet ser ut til å bli mitt ankepunkt. Så direkte stusselig ut.

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å lage en elbil med litt større bagasjerom. Skoda klarer jo 530 liter på en Fabia, selv med et langt mer kompakt ytre mål.

Crown

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:58
Sitat fra: Jakal på tirsdag 10. oktober 2017, klokken 20:19
Innvendig virker Kona veldig tradisjonell, men har antagelig en opplevd interiør-kvalitet som er bedre enn i Amperaen.
Basert på den videoen og maaange timer i Ampera-E er ikke interiørkvaliteten bedre, den virker et godt stykke under. Trangt og mørkt også. Og med den lille skjermen stikkende opp......

Dette var skikkelig turnoff, håper el versjon ser mye bedre ut!

Vanskelig å se ut fra en video, og det må jo også kjennes på og oppleves, men førsteinntrykket er at interiøret er et hakk eller to ned fra Ioniq, og mye trangere. Eneste som hadde fått meg til å bytte da er 4WD, men når det ikke kommer heller er det bare å håpe at Ioniq gen. 2 kommer snart :-) Sånn skjerm som stikker opp har jo MB E-klasse også, så slik sett er det ikke noe spesielt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA