Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noe poeng å sitte på en reservasjon?

Startet av tut, onsdag 09. august 2017, klokken 08:40

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 11. august 2017, klokken 10:49
Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 10:45
Hvis Leaf kommer med 60kWh batteri så vil den varianten være tilgjengelig i Norge lenge før noen som helst Model 3.

Men nå er det ingen hemmelighet at Keaf kommer med kun 40 kWt i første omgang. Da faller resonnementet ditt sammen. Antakelig vil M3 og 60 kWt Leaf kunne leveres omtrent på samme tidspunkt i Norge.

Det tror jeg stemmer. Og da får vi nok se hvor mye vekt folk legger på SC-nettverket til Tesla. De som kjører mye langt og/eller er glad i høy ytelse vil nok velge Tesla mens de som sjelden kjører langt og er lite interessert i bil generelt velger Leaf. Men da gjerne 40kWh-varianten tror jeg, om det er brukbart med prisforskjell på de.

Om det skiller f.eks 75.000,- mellom 40kWh og 60kWh tror jeg 40kWh Leaf vil selge best, mens for Model 3 tipper jeg motsatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 10:45
Hvis Leaf kommer med 60kWh batteri så vil den varianten være tilgjengelig i Norge lenge før noen som helst Model 3. Hvis Tesla oppskalerer prikkritt så ser vi kanskje en Model 3 sent i 2018, men er det noen som tror at tesla klarer å skalere opp prikkfritt? Elon har jo allerede rigget for å feile ved å begynne å peke på underleverandørene som roten til å feile. Nei, jeg tror vi er nærmere Q2 i 2019 før vi ser noen Model 3 her i landet. Og da har Leaf solgt i bøtter og spann allerede.
Tesla trenger ikke skalere opp prikkfritt for å klare å levere biler i Norge i slutten av 2018. Grunnen til at de venter så lenge er jo ikke at de ikke har biler, men at de ønsker at flest mulig av kundene i USA skal kunne få utnyttet de fulle skattekredittene. Selv om Tesla skalerer opp tregt, så er disse trolig oppbrukte i Q2 2018. Da er det uansett ikke noe som står i veien for at Tesla starter leveransene i Europa og Asia i Q3 2018.

Det ideelle for Tesla er å levere flest mulig av de dyrere utgavene av Model 3. Si da at Tesla kun klarer å levere 250k Model 3 over de neste 12 månedene - da begynner trolig køen i USA av folk som vil ha de dyrere utgavene av Model 3 å bli ganske liten. Da gir det mening å begynne å levere de dyrere utgavene i Europa/Asia, og samtidig gradvis levere mest mulig av de rimeligere utgavene i USA og deretter Europa/Asia.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zbk

Sitter fortsatt på min halvtrege dag-5-reservasjon, men har flere ganger vært  på nippet til å kansellere den.

Har beholdt reservasjonen til nå i håp om at det kommer hengerfeste med mulighet for å trekke minst 750kg henger, helst 12-1500kg for å dekke opp enda et par bruksscenarier.

Er desverre redd for at det vil dra veldig ut i tid og har fint liten tro på at jeg vil få leveringsmulighet før et godt stykke ut i 2019.

Jeg tror også at bilen med største batteri++ muligens vil koste mer enn jeg ønsker å bruke.

Kort oppsummert vil nok første leveringklare bil med hengerfeste og >=750kg hengervekt være den jeg ender opp med, selv om jeg mener SC-nettverket er Teslas største genistrek.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

daktari

Siden mange ønsker sterkt elbil sammenligner vi biler som vi ellers ikke ville gjort. Det er få ice-kjøpere som leter i golfklassen (Leaf) som seriøst vurderer en Audi S4. ( Model 3 LR). Både pga størrelsen men mest pga.  pris.
Nå ser nye Leaf ut til å bli noe større enn Golf, og har vi flaks har den bagasjeplass nok til en familie. 3 Uker igjen!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Geir68

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 11. august 2017, klokken 10:59
Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 10:45
...de ønsker at flest mulig av kundene i USA skal kunne få utnyttet de fulle skattekredittene. Selv om Tesla skalerer opp tregt, så er disse trolig oppbrukte i Q2 2018. Da er det uansett ikke noe som står i veien for at Tesla starter leveransene i Europa og Asia i Q3 2018.

Nå er det to kvartaler med nedtrapping av skattekreditt etter at 200k grensen er nådd. Hvis det er nok amerikanske reservasjoner, så kan det tenkes Tesla prioriterer hjemmemarkedet i hele denne perioden også(Q3 & Q4).

kjolnerdomen

Jeg har første dags reservasjon på M3, har i tillegg en S fra før, og kommer til å beholde reservasjonen en stund til.

Men... jeg har planlagt å ha M3 som bil nr 2, og er da svært lite avhengig av SC nettverket, som forøvrig er hovedgrunnen til at jeg har en S. I tillegg er verken LR, AWD eller ytelse så viktig for meg på bil nr 2. Det viktigste er større batterikapasitet enn dagens alternativer.

Jeg vil tro det er flere som meg, og da er det plutselig en del andre potensielle kandidater som nå muligens vil komme en god stund før M3... For min del, og sannsynligvis for andre i min (eller lignende) situasjon, vil nok "første produsent til mølla" gjelde. Men hvor mange vi er av totalt reservasjonsantall, aner jeg ikke...

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Geir68 på fredag 11. august 2017, klokken 14:54Nå er det to kvartaler med nedtrapping av skattekreditt etter at 200k grensen er nådd. Hvis det er nok amerikanske reservasjoner, så kan det tenkes Tesla prioriterer hjemmemarkedet i hele denne perioden også(Q3 & Q4).
De når 200k trolig første halvdel av januar 2018. Da er de fulle skattekredittene ferdig utfaset ved slutten av Q2 2018.

Man kan så klart spekulere i at Tesla vil fortsette å prioritere USA inntil alle de halve skattekredittene (utfaset Q4 2018) eller kvarte skattekredittene (utfaset Q2 2019) er borte, men det blir ren spekulasjon. Alt tyder på at planen til Tesla er å starte med internasjonale leveranser med en gang de fulle skattekredittene er oppbrukte. Da kan man forvente at de første bilene til internasjonale kunder produseres siste uke i juni 2018. Og da kan de første bilene komme til Norge 4-8 uker senere, altså ca august 2018.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 11. august 2017, klokken 15:12
Man kan så klart spekulere i at Tesla vil fortsette å prioritere USA inntil alle de halve skattekredittene (utfaset Q4 2018) eller kvarte skattekredittene (utfaset Q2 2019) er borte, men det blir ren spekulasjon.

Det er helt rett at det enn så lenge bare blir spekulasjoner, holder likevel med Geir68 i at det er sannsynlig at de vil fortsette å prioritere hjemmemarkedet (noe) så lenge det er noe kreditt å hente ut for hjemmemarkedet. Men med det sagt så bør produksjonstakten i Q3 18 være høyt nok til at de også kan produsere for eksportmarkedet. Men da i en noe lavere takt enn mange kanskje tror/håper på? Det kan jo være greit å ha i bakhodet når enkelte skinnfeller fantaserer om 20k biler levert til lille Norge på en drøy måned  :laugh:

... eller er jeg helt enig i resten av innlegget ditt.
Model S 85D

Løve

Amerikanere som reserverer i dag får jo leveringsdato slutten av 2018, så det er lite som tyder på at verden utenfor USA vil se noen Model 3 før etter det.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 15:55Amerikanere som reserverer i dag får jo leveringsdato slutten av 2018, så det er lite som tyder på at verden utenfor USA vil se noen Model 3 før etter det.
Folk som har bestilt rett etter lansering får estimert levering i slutten av 2018 (inkludert meg): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34882.0.html

Hvorfor skal vi tro på estimatet for folk i USA mer enn estimatet for folk i Norge?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 11. august 2017, klokken 15:58
Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 15:55Amerikanere som reserverer i dag får jo leveringsdato slutten av 2018, så det er lite som tyder på at verden utenfor USA vil se noen Model 3 før etter det.
Folk som har bestilt rett etter lansering får estimert levering i slutten av 2018 (inkludert meg): http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34882.0.html

Hvorfor skal vi tro på estimatet for folk i USA mer enn estimatet for folk i Norge?

Fordi tesla har vært overtydelige på at USA prioriteres først, og at alle andre markeder kommer etterpå. Venstrekjøringsmarkedet er for så vidt overlatt til Nissan. Når da Tesla setter amerikanere som reserverer nesten 1,5 år etter Europere med samme leveringstid så er det ingen grunn til å ha tillit til at ikke-amerikanere vil få noen som helst prioritet. Tesla har aldri ytret ett ord som tyder på noe annet enn at USA står først alltid når det kommer til Model 3.

Espen Hugaas Andersen

#41
Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 16:09Fordi tesla har vært overtydelige på at USA prioriteres først, og at alle andre markeder kommer etterpå. Venstrekjøringsmarkedet er for så vidt overlatt til Nissan. Når da Tesla setter amerikanere som reserverer nesten 1,5 år etter Europere med samme leveringstid så er det ingen grunn til å ha tillit til at ikke-amerikanere vil få noen som helst prioritet. Tesla har aldri ytret ett ord som tyder på noe annet enn at USA står først alltid når det kommer til Model 3.
Jeg tror ikke Tesla vil prioritere USA så høyt som du forutsetter. Alt Tesla ha gjort hittil tyder på at de vil gjøre det som er best for selskapet. I alle markeder. Da er det bedre å levere Model 3 med mye utstyr i Europa enn Model 3 med lite utstyr i USA. Om 12 måneder er den første bølgen tatt unna, og dette er det valget Tesla da vil stå ovenfor.

Men om du skulle ha rett, og leveransene utenfor USA ikke skulle komme i stor skala med det første, så er det i hvert fall viktig å klore seg fast i reservasjonen sin. Jo lavere Europa blir prioritert, jo større forskjell i leveringstid vil reservasjonsdato utgjøre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

skysurfer

Sitat fra: daktari på fredag 11. august 2017, klokken 13:09
Siden mange ønsker sterkt elbil sammenligner vi biler som vi ellers ikke ville gjort. Det er få ice-kjøpere som leter i golfklassen (Leaf) som seriøst vurderer en Audi S4. ( Model 3 LR). Både pga størrelsen men mest pga.  pris.
Nå ser nye Leaf ut til å bli noe større enn Golf, og har vi flaks har den bagasjeplass nok til en familie. 3 Uker igjen!

Leaf ER allerede større enn golf.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Counterpointer

Selvfølgelig kommer Tesla til å levere til de markedene som gir best avkastning.
De må også ta hensyn til kundene utenfor USA og kan ikke melke systemet der tomt før de leverer i andre markeder.
Dette sier seg strengt tatt selv.

DrNox

Hadde jeg bodd i usa og gikk glipp av $7500 i "avslag", så hadde jeg blitt skuffet..
Om Tesla så hadde levert biler til utlandet slik at jeg heller ikke hadde fått $3500 i "avslag", så hadde jeg blitt forbannet på Tesla!
Jeg tror USA blir prioritert "all the way" ellers så er det jo mange potensielle kunder som kanskje ikke en gang får $1750 i "avslag". Da hadde jeg som kunde kjøpt elbil av andre leverandører som kunne fremdeles gitt meg $7500 i "avslag".
Hovedgrunnen til at vi kjøpte E-golf er "avslag". Jeg er glad for at jeg har kunne valgt et grønt alternativ, men økonomien kommer først.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA