Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noe poeng å sitte på en reservasjon?

Startet av tut, onsdag 09. august 2017, klokken 08:40

« forrige - neste »

Apfelsaft

#15
Helt tullete å kansellere. Du sitter på en køplass, mister ikke depositumet og kan utsette konfigureringen om ønskelig.

Vi vet enda ikke hvordan tilbudet til konkurrentene blir. Vi vet ikke pris i Norge. Vi vet ikke kvalitet og pålitelighet (virker å bli bra) eller status om tilhengerfeste. Hvorfor kaste bort et alternativ slik at om et år så har du egentlig bare et valg? - å ta det du kan få tak i uten køplass...

Jeg ville heller ha sittet på flere spillekort enn å blitt tvunget til å ta av restene etter at alle andre har spist. Er som å komme til brødhylla på Kiwi på kvelden når det nesten ikke er noen ting igjen. Du blir tvunget til å kjøpe et brød du ikke vil ha, og ikke har de boller igjen heller. Men brød må du jo ha, så du tar det de har!
BMW i3 2016 fullutstyrt
Model 3-reservasjon

kW = effekt (ytelse fra motor)
kWh = energi (batterikapasitet)

Løve

Den køen er neppe lang i Norge. Tesla påstår de skal lage 20 000 biler i måneden? Dekker hele Norge på en en måned altså. Er ikke noe vits i å reservere nå i alle fall. Det handler kanskje om et par uker i forskjell i leveringstid.

ganton

Er vel et par andre land i verden enn Norge og USA å ta med i beregningen her og tipper etterspørselen stiger etterhvert som produksjonsteknikk øker. Risikerer å bli den evige sist i køen.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

steam

Sitat fra: Løve på torsdag 10. august 2017, klokken 15:42
Den køen er neppe lang i Norge. Tesla påstår de skal lage 20 000 biler i måneden? Dekker hele Norge på en en måned altså. Er ikke noe vits i å reservere nå i alle fall. Det handler kanskje om et par uker i forskjell i leveringstid.

Og for mange her inne er de ukene verdt det ;)
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Knut Røe

Sitat fra: steam på torsdag 10. august 2017, klokken 18:51
Sitat fra: Løve på torsdag 10. august 2017, klokken 15:42
Den køen er neppe lang i Norge. Tesla påstår de skal lage 20 000 biler i måneden? Dekker hele Norge på en en måned altså. Er ikke noe vits i å reservere nå i alle fall. Det handler kanskje om et par uker i forskjell i leveringstid.

Og for mange her inne er de ukene verdt det ;)
At de leverer 20 tusen biler på en måned her til lands er vel bortimot umulig.
Selv 2000 per måned ville vært bra. Da har du i 10 måneder med det tempoet.
Fra først til sist i køen blir fort ett år tror jeg.

steam

Sitat fra: tiger`n på torsdag 10. august 2017, klokken 18:52
Sitat fra: steam på torsdag 10. august 2017, klokken 18:51
Sitat fra: Løve på torsdag 10. august 2017, klokken 15:42
Den køen er neppe lang i Norge. Tesla påstår de skal lage 20 000 biler i måneden? Dekker hele Norge på en en måned altså. Er ikke noe vits i å reservere nå i alle fall. Det handler kanskje om et par uker i forskjell i leveringstid.

Og for mange her inne er de ukene verdt det ;)
At de leverer 20 tusen biler på en måned her til lands er vel bortimot umulig.
Selv 2000 per måned ville vært bra. Da har du i 10 måneder med det tempoet.
Fra først til sist i køen blir fort ett år tror jeg.

Enig, tror ikke vi får 20K på en måned nei. De må levere det sakte men sikkert for å sørge for at alle får en god opplevelse.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Løve

Sitat fra: tiger`n på torsdag 10. august 2017, klokken 18:52
Sitat fra: steam på torsdag 10. august 2017, klokken 18:51
Sitat fra: Løve på torsdag 10. august 2017, klokken 15:42
Den køen er neppe lang i Norge. Tesla påstår de skal lage 20 000 biler i måneden? Dekker hele Norge på en en måned altså. Er ikke noe vits i å reservere nå i alle fall. Det handler kanskje om et par uker i forskjell i leveringstid.

Og for mange her inne er de ukene verdt det ;)
At de leverer 20 tusen biler på en måned her til lands er vel bortimot umulig.
Selv 2000 per måned ville vært bra. Da har du i 10 måneder med det tempoet.
Fra først til sist i køen blir fort ett år tror jeg.

12 plasser å dele ut biler fra, 20 biler per dag i snitt per lokasjon gir rett over 80 dager å lever på. Gir 14 uker for å tømme køen.

Mc_Herreington

Sitat fra: Løve på torsdag 10. august 2017, klokken 19:11
Sitat fra: tiger`n på torsdag 10. august 2017, klokken 18:52
Sitat fra: steam på torsdag 10. august 2017, klokken 18:51
Sitat fra: Løve på torsdag 10. august 2017, klokken 15:42
Den køen er neppe lang i Norge. Tesla påstår de skal lage 20 000 biler i måneden? Dekker hele Norge på en en måned altså. Er ikke noe vits i å reservere nå i alle fall. Det handler kanskje om et par uker i forskjell i leveringstid.

Og for mange her inne er de ukene verdt det ;)
At de leverer 20 tusen biler på en måned her til lands er vel bortimot umulig.
Selv 2000 per måned ville vært bra. Da har du i 10 måneder med det tempoet.
Fra først til sist i køen blir fort ett år tror jeg.

12 plasser å dele ut biler fra, 20 biler per dag i snitt per lokasjon gir rett over 80 dager å lever på. Gir 14 uker for å tømme køen.

Med transport, klargjøring og utlevering ( både av S, X og 3 ) tror jeg 14 uker er rimelig optimistiskt på 20k biler :) I tillegg ønsker nok ikke Tesla å levere ut 20k pluss biler på 14 uker i lille Norge, da vil garantert serviceverkstedene bryte sammen pga. småfeil som gjerne er på nybiler. Forundrer meg om de leverer ut så mye som 20k biler i løpet av ett år.
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Øyvind.h

Hehe. Det meste Tesla har klart å sende ut døra i Norge på en gang er vel 13-1400 biler på en måned. Da var det fullstendig galskap.
Og å rigge organisasjonen for sinnssyke topper vil være lite smart. Mye bedre å dra det ut i tid. Folk kan skylde seg selv når de venter med å reservere.

Før leveringene starter, og ikke minst før de er ferdige med de som står på liste i dag, har køen garantert vokst.
Vi kan håpe de klarer dagens reservasjonsholdere i løpet av et år, men tror det kan være optimistisk mtp den globale etterspørselen.

Model 3 blir nok Norges mest solgte bil i 2019, 2020 og kanskje også i 2021 :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: tiger`n på torsdag 10. august 2017, klokken 18:52
Sitat fra: steam på torsdag 10. august 2017, klokken 18:51
Sitat fra: Løve på torsdag 10. august 2017, klokken 15:42
Den køen er neppe lang i Norge. Tesla påstår de skal lage 20 000 biler i måneden? Dekker hele Norge på en en måned altså. Er ikke noe vits i å reservere nå i alle fall. Det handler kanskje om et par uker i forskjell i leveringstid.

Og for mange her inne er de ukene verdt det ;)
At de leverer 20 tusen biler på en måned her til lands er vel bortimot umulig.
Selv 2000 per måned ville vært bra. Da har du i 10 måneder med det tempoet.
Fra først til sist i køen blir fort ett år tror jeg.
Her høres tiger 100 ganger mer troverdig ut en løve!

Løve

Hvis Tesla har tenkt å dra ut tiden i leveringstakt i tillegg til produksjonstakt så vil en betydelig andel av det som ville vært Model 3 salg bli Next Gen Leaf og Ioniq 2.0 (osv) salg. Da kan tesla regne med å miste over halvparten av salgene de ellers kunne ha gjort. Muligens enda mer er jo bare å sjekke Hyundai-delen av forumet her. Nok av folk som dropper Ioniq fordi leveringstiden er for lang nå. Får konkurrent til Tesla fart på sitt maskineri så vil det fort ligge en 15 modeller på selgerlisten fremfor Model 3.

Counterpointer

For å konkurrere reelt mot 3 må en konkurrent ha omtrent samme egenskaper (eller bedre) og omtrent lik pris.

Nå er det ingen! Til nød Ampera-E men det er en liten hatch. Leaf 60 kWh "kan" bli det, men den er i det blå og har samme problem som Ae.

Uansett vil ingen konkurrent ha superchargernettverk så 3 vil ha forsprang lenge.....

GOS

#27
Og vist nå Leaf kun kommer med 40 kwh (og 148 hk) som det ryktes så er det ikke mange som vurderer den kontra Model 3.

Så er det også rykter om at det kommer en 60 kwh variant senere......men da er jo alt model 3 levert.

Håper virkelig for Nissan sin del at de kommer med noe helt annet enn 40 kwh nå i høst.

PÅ. Og jeg har ingen tro på den som tror at Leaf skal klare 330 miles (hverken med den ene eller andre målemetoden) på ett 40 kwh batteri. Er vist noen som tror på slikt vas også. I såfall måtte Nissan virkelig ha skutt gullfuglen på effektiv drivlinje.

Tror løven må gå å gresse en annen plass.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Løve

Hvis Leaf kommer med 60kWh batteri så vil den varianten være tilgjengelig i Norge lenge før noen som helst Model 3. Hvis Tesla oppskalerer prikkritt så ser vi kanskje en Model 3 sent i 2018, men er det noen som tror at tesla klarer å skalere opp prikkfritt? Elon har jo allerede rigget for å feile ved å begynne å peke på underleverandørene som roten til å feile. Nei, jeg tror vi er nærmere Q2 i 2019 før vi ser noen Model 3 her i landet. Og da har Leaf solgt i bøtter og spann allerede.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Løve på fredag 11. august 2017, klokken 10:45
Hvis Leaf kommer med 60kWh batteri så vil den varianten være tilgjengelig i Norge lenge før noen som helst Model 3.

Men nå er det ingen hemmelighet at Keaf kommer med kun 40 kWt i første omgang. Da faller resonnementet ditt sammen. Antakelig vil M3 og 60 kWt Leaf kunne leveres omtrent på samme tidspunkt i Norge.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA