Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinduer til Renault Twizy - Selvlagd til totalpris: kr 220

Startet av jsher, tirsdag 08. august 2017, klokken 20:45

« forrige - neste »

jsher

Etter en sesong med "blytunge" pleksiglassvinduer i fjor kvittet jeg meg med de og har tenkt på en alternativ løsning.

I dag laget jeg ferdig PVC mykplastvinduer med borrelås. Etter et tips fra en kollega på jobben, så fant jeg ut at blant annet Kid Interiør selger transparent mykplast duk til utendørs brøk. Den koster 50 pr. løpemeter. Duken er 140 bred, det vil si at bredden passer lengden på vindu til Twizy. Jeg trengte da å kjøpe 2 løpemeter - pris: kr 100.

Neste ut var en passende kraftig borrelås. Det fant jeg på Biltema til kr 60,- (Artikkelnr: 47-434 )

NB! Først gjorde jeg rent med rødsprit og lot det tørke hvor jeg festet borrelås på bil og dør.

* I front festet jeg borrelåsen på innsiden av det originale pleksiglasset
* I kupeen festet jeg det i "knekken" langs plastdekslene (se bilder)
* På døra festet jeg det hvor den ytre "flatplasten" starter (best feste).

Så tok jeg borrelåsen som skal festes på mykplasten og la over borrelåsen jeg hadde festet til dør, karosseri og pleksiglass og klipte til så de matchet.

NB: For at det skal være lett å feste vinduet til døren tok jeg borrelås på begge sider av nedre del av av mykplastvinduet. Fremre del - ca 15 cm - klistrett jeg bare på "innsiden", slik at den låser bedre sammen med borrelåsen festet til pleksiglasset. Fra 18 cm og bakover er det borrelås på begge sider så nå kan vinduet festes like lett fra innsiden som fra utsiden.

Etter at jeg var ferdig tok jeg en tur i toppfart for å teste, og det holdt :-)

Så er det noen som ikke gidder å bruke 2-3 tusen på pleksivinduer, kan dette være et alternativ.

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

nemi1906

Spennende , tenkte på noe lignende selv frem til jeg får kjøpt meg vinduer .
Holder du fortsatt , eller har du demontert ?


Dr.Nelson


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA