Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med e-Up?

Startet av Mippen, tirsdag 08. august 2017, klokken 19:32

« forrige - neste »

Mippen

Noen med praktiske erfaringer med e-up i forhold til rekkevidde osv. sommer og vinter? Hvis det er noen vestlendinger her, går det for eksempel an å kjøre Bergen - Voss eller til Norheimsund uten å lade på veien?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Vinterkjøring = 100 km rekkevidde

Trekk fra 10 km for hver ny start grunnet effektivt men strømkrevende varmeapparat.

Sommer = 120 km rekkevidde

Heftig minihatch med Autoseilefunksjon, antikollisjonsystem, delt baksete, og varme i frontvindu og seter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Utstyr og sikkerhet er vel uslåelig i den innpakningen så den må absolutt vurderes.
Fremtiden er elektrisk.

Kanutten

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:41
Vinterkjøring = 100 km rekkevidde

Trekk fra 10 km for hver ny start grunnet effektivt men strømkrevende varmeapparat.

Sommer = 120 km rekkevidde

Heftig minihatch med Autoseilefunksjon, antikollisjonsystem, delt baksete, og varme i frontvindu og seter.

Det er mulig du får 100km ut av den om vinteren i Stavanger, men her i Oslo får vi ca 60km med vår eUP når det er skikkelig kaldt.

Å kalle den heftig er vel også en ganske kraftig overdrivelse  :) Den er liten og kul, men med skikkelig billige seter og interiør, sprek er den definitivt heller ikke.

Navl1

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:05
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:41
Vinterkjøring = 100 km rekkevidde

Trekk fra 10 km for hver ny start grunnet effektivt men strømkrevende varmeapparat.

Sommer = 120 km rekkevidde

Heftig minihatch med Autoseilefunksjon, antikollisjonsystem, delt baksete, og varme i frontvindu og seter.

Det er mulig du får 100km ut av den om vinteren i Stavanger, men her i Oslo får vi ca 60km med vår eUP når det er skikkelig kaldt.

Å kalle den heftig er vel også en ganske kraftig overdrivelse  :) Den er liten og kul, men med skikkelig billige seter og interiør, sprek er den definitivt heller ikke.

De 60 km du viser til her, er det med småkjøring mellom ladinger, eller i en tur der du kjører batteri fra fullt til tomt?
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Kanutten

Sitat fra: Navl1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:09
De 60 km du viser til her, er det med småkjøring mellom ladinger, eller i en tur der du kjører batteri fra fullt til tomt?

Som regel til og fra jobb - med andre ord 2 turer. Om den går så mye lenger i ett strekk er jeg faktisk litt usikker på.

Navl1

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:13

Som regel til og fra jobb - med andre ord 2 turer. Om den går så mye lenger i ett strekk er jeg faktisk litt usikker på.

Hva definerer du som skikkelig kaldt? Og hva vil du si er snittrekkevidde i vinterperiode (des-mar)?

Vurdere å kjøpe en slik for møtevirksomhet gjennom jobben, og ser på det som den mest aktuelle bilen. Rekkevidden er litt under pari, men den lader raskt på 16A kurser, og ser at den lader forholdsvis kjapt på hurtiglader for å få til 70-90 km ekstra. Pluss at den ser bra ut og.

Lite tilleggesspørsmål, når du legger ned baksetene, får du helt flatt gulv fra bagasjerom og frem til baksetene?
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Mippen

Skikkelig bra utstyrt er relativt, men det er ikke så mange små elbiler som har nødbrems for eksempel.
Fremtiden er elektrisk.

jankph

Sitat fra: Navl1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:19
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:13

Som regel til og fra jobb - med andre ord 2 turer. Om den går så mye lenger i ett strekk er jeg faktisk litt usikker på.

Hva definerer du som skikkelig kaldt? Og hva vil du si er snittrekkevidde i vinterperiode (des-mar)?

Vurdere å kjøpe en slik for møtevirksomhet gjennom jobben, og ser på det som den mest aktuelle bilen. Rekkevidden er litt under pari, men den lader raskt på 16A kurser, og ser at den lader forholdsvis kjapt på hurtiglader for å få til 70-90 km ekstra. Pluss at den ser bra ut og.

Lite tilleggesspørsmål, når du legger ned baksetene, får du helt flatt gulv fra bagasjerom og frem til baksetene?
Hvis du stiller avgangstiden i appen slik at bilen er fulladet og varm akkurat når du starter, og kan du parkere innendørs mest mulig så kan dy tyne ut litt ekstra, selv når det er kaldt. Setevarmer bruker mindre strøm enn kupevarmer. Og ja, gulvet blir helt flatt når du legger ned setene, samtidig som du fortsatt har litt bagasjerom under det justerbare bagasjeromsgulvet.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Mippen

Det er vel ikke semi hurtiglading på e-Up?
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Sitat fra: Mippen på tirsdag 08. august 2017, klokken 22:09
Det er vel ikke semi hurtiglading på e-Up?

Nei, men har noe sagt det her ??
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Skynet

#12
Sitat fra: Kanutten på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:05
"Å kalle den heftig er vel også en ganske kraftig overdrivelse  :) Den er liten og kul, men med skikkelig billige seter og interiør, sprek er den definitivt heller ikke."

Har du prøvd eller  sett den nye ?? Altså faceliften? Enig at den gamle modellen ser noe billig ut innvendig. Setene ser noe spinkle ut, men synes absolutt ikke at dem ser "billige" ut som du vil ha det til, jeg sitter også by the way, utrolig  godt i dem, selv etter mange timers kjøring.

Den nye faceliften er faktisk nydelig innvendig,  med blå ambinente belysning langs under dashbordet, som
lyser opp bilen pent innvendig om kvelden. (Slik som e-golfen har) Ekte skinnratt, ryggekamera, (ekstra utsyr) koster 1700 kr.

Den har en god lyd i anlegget som spiller godt fra seg i høyttalerene,
med god nok bass med klar og fin lyd. At du sier at bilen defintivt ikke er sprek?   samneligner du med tesla da eller ?
Eller andre elbiler som fort koster over 100 tusen mer? Leafen og zoe er da nærmest i pris til E-upen. Trillingene er ikke sammenlignbare (du får hva du betaler for )   E-upen er faktisk noe billigere en leaf og zoe.  (E-up koster fra 198.000 ) kampanje fram til 31 august.
Vinterhjul er med i prisen.
Testet e-upen med gps og tidtaker:

0-100 går på 11,354 sekunder
0- 50  går på 3,699 sekunder

Er det "definitivt ikke sprekt" ? som du sier ? 
Den har city nødbrems som standard, hvem elbil i den prisklassen har det? Ingen. Mer og nevne er : Elektrisk panoramatak. parkeringssensorer bak med parkeringasistanse. (Parkpilot)

Den har og cruise control som standard. Den har regnsensor, Climatronic to-soners klimaanlegg, Oppvarmet frontrute som du som regel finner på dyrere biler, men som tiden går begynner og komme på vanlige rimelige biler. Alt i alt en meget god bil til en veldig forrnuftig pris og  gjenomgående god kvalitet.


Skynet

#13
Du har maps+more gps som kobles via bluetooth og smarttelefon som vil vise deg gjenstånde rekkevidde, du har "tank måler" som vil gi deg en indikasjon på når du nærmer deg tom. Du har mulighet til og se gjenstående km rekkevidde i infofdisplayet,  basert på tidligire kjørestil,tempratur osv.

Hilsen (facelift)  e-up eier med ca  rekkevidde på 105 km  vinter,i 11 minus (litt motorveikjøring og resten landevei)

manifold

#14
For å koma tilbake til spørsmålet:
Eg har aldri køyrt e-up Bergen-Norheimsund eller Bergen-Voss, men eg har køyrt desse strekningane med andre bilar mange gonger og eg har køyrt mykje med e-up andre stader.

Bergen-Norheimsund er rundt 76 kilometer, med fartsgrense stort sett 70 eller lågare og ein del stigning. Det går fint med e-up både sommar og vinter. Bergen-Voss er 100 kilometer, som er problemfritt om sommaren. Med varmeapparat/aircon av går nok turen fint også om vinteren, om du forvarmar bilen, men då er du nok på grensa. Alternativt kan du ta 5-10 minutt på ein hurtigladar på Dale på dei aller kaldaste dagane.

Trikset om vinteren er å forvarma bilen, slik at du ikkje brukar av batterikapasiteten til oppvarming. Det kan gjerast frå car-net-appen.

Lange pausar undervegs brukar meir straum fordi bilen blir varma opp på nytt. Korte stopp har ingen betydning for rekkevidden.

Eg har brukt e-up til ein del langkøyring i sommar, med dagsetappar på 40-50 mil. Det går fint - bilen er grei å køyra og kjapp nok. Om sommaren pleier eg å ta ein ladestopp pr. ca. 100 kilometer, og då har eg ein del rekkevidde igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA