Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med e-Up?

Startet av Mippen, tirsdag 08. august 2017, klokken 19:32

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Skynet på onsdag 09. august 2017, klokken 03:49
Testet e-upen med gps og tidtaker:

0-100 går på 11,354 sekunder
0- 50  går på 3,699 sekunder

Er det "definitivt ikke sprekt" ? som du sier ?  Svada igjen.

Øh, jeg vet ikke hva slags referanser man har om man bruker ordet "sprekt" om 11,3 sekunder fra 0-100. Det er jo tregere enn vår gamle Touran diesel,m og den var definitivt ikke sprek på noen som helst måte....

Tesla-tall trenger man ikke ha, men man må da ihvertfall ned på 8-9 sekunder et sted før det begynner å nærme seg å kunne bruke ordet "sprekt". BMW i3 og Opel Ampera-E kvalifiserer nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. august 2017, klokken 11:36
Øh, jeg vet ikke hva slags referanser man har om man bruker ordet "sprekt" om 11,3 sekunder fra 0-100. Det er jo tregere enn vår gamle Touran diesel,m og den var definitivt ikke sprek på noen som helst måte....

Tesla-tall trenger man ikke ha, men man må da ihvertfall ned på 8-9 sekunder et sted før det begynner å nærme seg å kunne bruke ordet "sprekt". BMW i3 og Opel Ampera-E kvalifiserer nok.

Hvor mange er det som kjører 0-100?

Sprekt for meg er når bilen umiddelbart skyter fart når en rører fartspedalen. Det være seg en bil fra høyre som du burde stoppet for, en luke i trafikken du vil inn i, etc.

Til sammenligning er e-Up sprek for meg, mens Porsche 911 Turbo er treg. Hvem som er raskest til 100 er det ingen tvil om, men når Poschen må ta en tenkepause og bygge turbotrykk, har allerede e-Up'en slakket av på pådraget. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

#17
Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. august 2017, klokken 11:45
Hvor mange er det som kjører 0-100?

Sprekt for meg er når bilen umiddelbart skyter fart når en rører fartspedalen. Det være seg en bil fra høyre som du burde stoppet for, en luke i trafikken du vil inn i, etc.

Til sammenligning er e-Up sprek for meg, mens Porsche 911 Turbo er treg. Hvem som er raskest til 100 er det ingen tvil om, men når Poschen må ta en tenkepause og bygge turbotrykk, har allerede e-Up'en slakket av på pådraget.

I bytrafikk, ut av lyskryss osv. så er jeg enig sånn sett. Vil dog heller kalle det "pigg" eller "kvikk" enn "sprek", da siste for min del betyr at bilen også kan gjennomføre forbikjøringer på landevei på en kjapp måte eller komme raskt opp i motorveisfart på påkjøringsramper. Og der kommer nok både din e-UP og Leafen vår godt til kort. Merker det lett på påkjøringsrampene på E6 i Sarpsborg (begge sider av brua), de har veldig krappe kurver som gjør at du må vente lenge med å øke farten noe særlig. Må kjøre inn mye mer defensivt med Leafen enn med Teslaen, Teslaen gjør 60-110 på et blunk mens Leafen bruker en halv evighet. I tillegg hjelper det jo ikke at Leafen må holde mye lavere hastighet gjennom kurven ;)

Så jeg er enig i at 0-100 ikke betyr noe særlig. 60-110 eller 70--110 er nok bedre å måle på. Siden e-Up bruker nesten 8 sekunder på 50-100 kan jeg ikke på noen måte forsvare å kalle den "sprek" dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Skynet

Sitat fra: elektrolux på onsdag 09. august 2017, klokken 11:45
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. august 2017, klokken 11:36
Øh, jeg vet ikke hva slags referanser man har om man bruker ordet "sprekt" om 11,3 sekunder fra 0-100. Det er jo tregere enn vår gamle Touran diesel,m og den var definitivt ikke sprek på noen som helst måte....

Tesla-tall trenger man ikke ha, men man må da ihvertfall ned på 8-9 sekunder et sted før det begynner å nærme seg å kunne bruke ordet "sprekt". BMW i3 og Opel Ampera-E kvalifiserer nok.

Hvor mange er det som kjører 0-100?

Sprekt for meg er når bilen umiddelbart skyter fart når en rører fartspedalen. Det være seg en bil fra høyre som du burde stoppet for, en luke i trafikken du vil inn i, etc.

Til sammenligning er e-Up sprek for meg, mens Porsche 911 Turbo er treg. Hvem som er raskest til 100 er det ingen tvil om, men når Poschen må ta en tenkepause og bygge turbotrykk, har allerede e-Up'en slakket av på pådraget.

Veldig godt svart.
Jeg opplever også e-upen som en sprek bil. Den har vel 210 nm til råde fra første sekund.

Skynet

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. august 2017, klokken 12:05


Siden e-Up bruker nesten 8 sekunder på 50-100 kan jeg ikke på noen måte forsvare å kalle den "sprek" dessverre.
50 til 120 går på 13.094.



Navl1

Hoi!

Her har det vært temperatur mens jeg var borte, men godt å se at alle er venner igjen.  :+1:

Møtte min nabo i dag, i en e-up, så nå får jeg testet bilen grundig, og får gjort meg opp en mening.
For meg som ikke kan lade hjemme, men har over 20 offentlige gratisplasser i gangavstand, og 3 hurtiglader rundt hjørnet så er det bybilen som gir mest for pengene akkurat nå (for meg). Zoe utgår på grunn av teit ladeløsning.

Så nå får jeg bare vente på at den rette bilen (hvit må vite) til den rette prisen dukker opp på finn. Bare synd at flere ser det samme som meg  ;D 8)
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

manifold

#21
Dei fleste av oss er vel ikkje så interesserte i å måla 0-100 med tusendels nøyaktighet. E-up er ingen sportsbil. Men som alle elbilar er den rask ut av lyskryss, og den har også liten svingradius og er lett å parkera. Med andre ord ein super bybil.

På langtur har e-up tilstrekkeleg med krefter. Eg har køyrt både e-up og dieselbil med 150+ hk over div. fjellovergangar i sommar, og eg opplever at e-up er like frisk i fråsparket som dieselbilen.

Med andre ord: så lenge du køyrer lovleg, er e-up sprek nok også på langtur.


Kanutten

#22
Når det gjelder rekkevidden så registerer jeg at folk har ulike erfaringer, men jeg TROR eUP er en av bilene på markedet med kortest rekkevidde.

Mippen

Jeg kjører Tesla og er vant til biler som gjør 0-100 på mellom 3 og 4 sekunder. Selv jeg syns e-UP er sprek. Det er ikke en sportsbil, men elmotoren gjør gass responsen kontant og jeg er imponert over hvor kjapt de kommer seg ut av lyskrysset. Ser at en del biler med langt større motor sliter med å holde følge opp til 50-60 km/t, og jeg må selv trykke litt hardere på gassen enn vanlig for å riste de av meg, så det er ikke en død bil selv om farten dabber kraftig av over 50 km/t. Når det er sagt er det ikke farten jeg er ute etter. Da hadde jeg beholdt bilen min... Jeg er mer opptatt av rekkevidde. Nå er ikke eUp den med best rekkevidde, men så skal jeg bare ha den en liten stund til jeg får ny bil. Sommeren er den tiden jeg trenger bilen mest, og nå som ferien er over klarer jeg meg fint med kortere rekekvidde en stund. Kan for resten byttelåne bil også til jeg får ny bil, pluss vi har en fossil.
Fremtiden er elektrisk.

Skynet

Sitat fra: Mippen på onsdag 09. august 2017, klokken 20:14
Jeg kjører Tesla og er vant til biler som gjør 0-100 på mellom 3 og 4 sekunder. Selv jeg syns e-UP er sprek. Det er ikke en sportsbil, men elmotoren gjør gass responsen kontant og jeg er imponert over hvor kjapt de kommer seg ut av lyskrysset. Ser at en del biler med langt større motor sliter med å holde følge opp til 50-60 km/t, og jeg må selv trykke litt hardere på gassen enn vanlig for å riste de av meg, så det er ikke en død bil selv om farten dabber kraftig av over 50 km/t. Når det er sagt er det ikke farten jeg er ute etter. Da hadde jeg beholdt bilen min... Jeg er mer opptatt av rekkevidde. Nå er ikke eUp den med best rekkevidde, men så skal jeg bare ha den en liten stund til jeg får ny bil. Sommeren er den tiden jeg trenger bilen mest, og nå som ferien er over klarer jeg meg fint med kortere rekekvidde en stund. Kan for resten byttelåne bil også til jeg får ny bil, pluss vi har en fossil.

i know exactly what you mean! E-upen er ingen sinke i trafikken.. Den går bra.
Jeg har kjørt leaf,ioniq osv..,  synes e-upen er vel så sprek. Elbiler generelt sin store styrke er dreiemoment som kommer med engang. E-up har 210 nm til rådighet.  E-up er morro og kjøre! Samtidig som den er utrolig behagelig og bare cruise rundt med i normal hastighet.  Den er liten og snerten, tar seg lett frem i bykjernen. Her får man litt i pose og sekk:)


Skynet

#25
Ja at e-upen har mindre rekkevidde en mange andre elbiler faller naturlig, da dem ikke har gjort noe med batteripakken sin, siden dem lanserte den i 2013/2014.

Ja folk har ulike erfaringer ut i fra kjørestil,værtype,temperaturer, osv.....
Men sånn som min kjørerstil er har jeg typisk 13-14 mils rekkvidde om sommer/høst. Mer hvis jeg kjører uten aircondition i eco ++
Med  (bare det det elektriske panoramtaket åpent)



Om vinter har jeg alt mellom 8-12 mils rekkevidde, kommer ann som sagt på så mange faktorer, om jeg reiser med forvarmet bil, hvor lav temp er osv.

Kan også dra den helt ut og kjøre i eco++  Men fryse om vinter er ikke aktuelt

moderator 2

Hei

Da har jeg redigert endel innlegg.

"Cut the fat, and keep the beef".

Hvis noen føler seg overkjørt, beklager jeg det, men jeg tror vi nå er inne på et konstrukt spor igjen.

Lars
Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

DagfinnN

Bra - et forum uten admin ville nok raskt ha blitt til religionskrig i forhold til bil modeller. 
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Solan_G

Kan definnitivt anbefale E-Up'en. Den gir mye elbil for pengene hvis du ikke er veldig avhengig av rekkevidden. Min erfaring er at rekkevidden begynner å gå ned ved ca +7C og ender på ca 50 km de aller kaldeste dagene når bilen står ute. Den har kanskje ikke den aller beste rekkevidden, men den lader svært fort sammenlignet med andre biler jeg har prøvd. Har du 16A ellet type 2 tilgjengelig så er den fulladet på drøye tre timer.

Har en 2014 E-Up og en i3 300km. Ingen tvil om at i3 er kvikkere på forbikjøringer, men så har den også over dobbelt så mange hk. Tross det så foretrekker jeg faktisk å kjøre E-Up da den er mere rettingstabil og jeg sitter bedre i den.

Synd WV ikke har kommet med større/nyere batteripakke til E-Up. 50% hadde gjort underverker for en allerede trivelig bil.

Mippen

Noen oppfølgingsspørsmål angående e-up. Hvordan er det med garanti hvis man kjøper nytt eller brukt fra parallell importør? Er det mulig å justere ladestyrken på den? På min TMS kan jeg velge hvor mye strøm bilen skal trekke under lading. Greit hvis man ladere et sted med svak sikring.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA