Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 Long range med 80 kw batteri

Startet av Softblue, mandag 07. august 2017, klokken 00:40

« forrige - neste »

Softblue

Spoiler Alert + Mild Speculation] Tesla has created a monster!

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spoiler-alert-mild-speculation-tesla-has-created-a-monster.95652/

Det skriver seg vist fra en EPA certifiseringrapport:
https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L13.PDF

Side 8 av 12 i rapporten 351 volt x 222 Ampertimer =77,9 Kw
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

RuneW

Interessant! Lurer på om det er hold i dette...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ganton

#2
Er dette faktisk utførte labtester?  Ser ut til at det er brukt vifte for å simulere luftmotstand? 800km rekkevidde bykjøring og 730km landevei.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Counterpointer

Kan det være at Tesla har lagt opp til at short range "underpresterer" litt (siden den går kortere enn Bolt), mens long range skal blåse vekk alle konkurenter

ganton

#4
Tilsvarende rapport for Model X 75D https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L2XV3.PDF sier 511km / 334km.
Model S: https://www3.epa.gov/otaq/datafiles/CSI-HTSLV00.0L2S.PDF (666km for 100D ...)
Disse rapportene er tydeligvis offentlig tilgjengelige fra EPA, hadde vært interessant å kunne liste ut alle.

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ganton

#5
Alle sertifiserting testrapporter for/fra alle bilprodusenter er tilgjengelig søkbart bla herfra https://iaspub.epa.gov/otaqpub/pubsearch.jsp

Tror rapportene er kun labresultater fra bilfabrikantene, ser at BMW i3 94Ah er testet til 286km rekkevidde men offisiell EPA range er vel 183km.

Liten sammelikning oppstilt (tar ikke ansvar for evt. copy paste feil):








ManufacturerModelDateUDDS (km)Highway (km)VoltageSpecific energyEnergy capacityRecharge Event VoltageRecharge Event Energy  (kWh)
BMWi3 60Ah26.mar 2014204165360936022021.8
BMWi3 95Ah16.juni 20162842343601329423032
TeslaModel 3 (long range)5.juli 201779673135015023020889.4
TeslaModel S 100D20.des 201657362540017024520896.65
TeslaModel S 75D5.mars 201653655140017024520885.09
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

flux

Ut fra "Certification" dokumentet bruker Tesla model 3 ikke en induksjonsmotor:

"Motor/Generator Type 1: AC 3 PHASE PERMENANT MAGNET"




N00b

Det som er kult er hvor stort batteriet er og hvor effektiv bilen er.

For meg som har en 2013 S med 85 batteri som nå har utnyttbart på 75kwh blir dette en oppgradering som merkes.


ganton

Hvis man antar at EPA range ligger rundt 75% av labtest havner man på mellom 550 og 600km reell rekkevidde for M3 :), mer en 4x det jeg kjører rundt med idag. Dette blir et langt år å vente...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

THE

Med opp mot 400 km praktisk utnyttbar rekkevidde mellom lading på SC på langtur (10-80%) gir jo det en fleksibilitet som er like bra som med en diesel/bensinbil. Kan jo kjøre forbi både en og to SC uten å stoppe. Sannsynligvis vil det (nesten) aldri være nødvendig å vente på at bilen skal bli ferdig ladet da fører og passasjerer vil bruke lenger tid på sine nødvendige ærend som toalettbesøk og spising.

Om det er behov for stopp mellom SC pga av kroppslige behov hos passasjerer, så er det jo også flust av andre hurtigladestasjoner det er mulig å lade på. Så effektiv som Model 3 ser ut til å bli, så gir jo 15-20 minutter på ChaDeMo en god del km også (60-80 km pr 15 min?).

Jeg vurderte å kjøpe en X75 nå som prisene har gått ned, og med den gunstige renta, men sammenligninger med Model 3 både på pris, rekkevidde/forbruk og min personlige smak gjør at jeg heller venter et og et halvt år på en M3 long range.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vesel

Med 20-25 kWh forskjell mellom de to batteripakkene er kanskje ikke 70-80 000 kr så galt for en oppgradering. Til sammenligning koster det 200 000 kr mer for en S 100D enn en S 75D.

Raskere supercharger-lading gir den oppgraderte batteripakken også.

Tror jeg kommer til å gå for det store batteriet.  :)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Amoss

Sitat fra: Vesel på tirsdag 08. august 2017, klokken 10:58
Med 20-25 kWh forskjell mellom de to batteripakkene er kanskje ikke 70-80 000 kr så galt for en oppgradering.

Hadde i utgangspunktet forventet en mindre prisforskjell mellom stort og lite batteri, men da hadde jeg også forventet rundt 15kWh forskjell mellom dem. Slik det ser ut nå så er forskjellen ett sted mellom 25 og 29kWh¹, noe som lett kan forklare prisdifferansen.

¹ Når det gjelder det store batteriet ser det ut til at det har blitt en enighet om at det må være på ~80kWh totalt, og 76-77kWh tilgjengelig for bruk. Det lille batteriet er det litt mer usikkerhet rundt, men har sett utregninger som sier alt fra 49-53kWh tilgjengelig og 51-55kWh totalt. En Tesla ansatt skal visstnok også ha bekreftet at batteriet var på "så vidt over 50kWh" uten at det fremkom om han snakket om tilgjengelig eller totalt.

Dermed burde altså forskjellen ligge ett sted mellom 25 og 29kWh.
Model S 85D

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

steam

Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA