Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av 12v batteriet fra bilen

Startet av Usikker, søndag 06. august 2017, klokken 21:24

« forrige - neste »

_OE_

Den var dyr.. Hmmm

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Tenkte tanken på motstand men... da blir blir strømforbruket det sammen, tror heller ikke denne bilen har noen CANBus logging på disse lysene, ingen feilmeldinger noen plass på dette her.

En annen ting...
-hvis man blinker med nødblinken = Alt ok normal blinkehastighet
-hvis man blinker med 3-blinken dvs. en lett dytt på blinkhendel.. = Alt ok
-hvis man blinker ved å skyve blink hendel helt over så den slår seg av med ratt bevegelse = ikke ok

Kan tyde på at det er forskjellige enheter i bilen som styrer dette spesielt med nødblink og 3-blink men når man blinker på gamle måten så er det gammel måte å styre det på dvs. men et billig blinkrele
Har finni en 2016 verksted handbok til bilen så jeg skal sjekke elskjema og se om det er mulig å finne ut av dette eller om det bare er en "box" som styrer alt
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Blinklyset er vel ikke det som bruker mest energi... Er vel verre med nær/fjernlyset.. Tragisk at det ikke er LED

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Sant, har kikka litt på H7 LED men ikke lett å plassere i den lykta for da får man ikke på baklokket som sitter der for å gjøre lykta tett
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

elekTrond

#19
@Usikker: Hvis det er en 80A inverter i trillingen min, bør det nå sitte en god del større i din. :)

@EV666KM: Jeg tenkte det samme som deg den første tiden. Kjører fortsatt til langt ut i skumringa før jeg føler jeg "må" skru på nærlysa De som sluker hele 2x55W ell.no ... Nå som dét er sagt, spør jeg deg retorisk: Hvor mye bruker motoren din i timen? :police:

EDIT: Sette på (rett) adressat. (Jeg skrev to svar på to ulike ting, til/fra to ulike brukere. *kløne*)
'13 Mjau

Usikker

 :blank:  i timen....  kommer jo helt an på pedaltrykk eller mangle på sådan men strømforbruk generelt bekymrer meg ikke
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Sitat fra: elekTrond på mandag 04. september 2017, klokken 19:56
@Usikker: Hvis det er en 80A inverter i trillingen min, bør det nå sitte en god del større i din. :)

@EV666KM: Jeg tenkte det samme som deg den første tiden. Kjører fortsatt til langt ut i skumringa før jeg føler jeg "må" skru på nærlysa De som sluker hele 2x55W ell.no ... Nå som dét er sagt, spør jeg deg retorisk: Hvor mye bruker motoren din i timen? :police:

EDIT: Sette på (rett) adressat. (Jeg skrev to svar på to ulike ting, til/fra to ulike brukere. *kløne*)
Sant det bruker vel litt mer med motoren... Har ikke kjørt noe særlig i mørke... Så vi får se om lyset duger

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Hadde en lystur i går kveld et par timer, dårlig med gatelys, våt asfalt, regn... har bedre lys i lommelykta  >:(

Ikke fult så ille men lite imponerende, skal i allefall montere ekstralys på den... litt usikker på hva som kan gjøres med hovedlysa, det finnes noen sånne H7 pærer som gir bedre lys så jeg får se.
Sjekka for morroskyld spenning i 12V anlegge og det er 1,1 volt spenningstap i kabling til hovedlys, 14.2volt på batteriet, 13,1 målt bak på pæra (motor i gang)
Kan sikkert forbedre dette ved å sette inn rele med direkte kabel fra batteriet og bruke eksisterende kabling til å styre rele men må sjekke om det er noe overvåkning på lyskurs

Litt fristende å sette på noe sånt
https://www.ekstralys.no/rigid-sr-q-godkjent-led-fjernlys eller disse https://www.ekstralys.no/lazer-st-4-evo
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Høres ikke bra ut med dårlig lys... Er vel best å prøve å skifte pærer til bedre hvis det finnes... Extra lys er vel = fjernlys? Så det hjelper vel ikke i tettbebygde strøk... Uansett legg ut bilder hvis du monterer xtra lys...er vel ikke så mange feste muligheter... 13.1 V Høres jo ikke så dårlig ut... Spørs om ikke det lønner seg først å legge minus kabel direkte fra batteri... Går jo ann å måle spenninsforskjell mellom batteri minuspol og minus på pære

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Usikker

Bestilte disse https://www.ekstralys.no/rigid-sr-q-godkjent-led-fjernlys   og en skiltplate i alu. så den ikke ruster
Regner med at disse klarer seg uten støttestag, håper pakka kommer i løpet av uka... så blir det noe å gjøre i helga

Skal måle litt mer på dette med strøm og finne noen andre pærer til nærlys.. litt fristende å prøve LED men de har gjerne mye leamikk bak på seg og er ikke sikker på om det går inni lykta så den blir tett
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

_OE_

Ja nærlyset er jo viktig... Venter i spenning på hvordan bilen din blir utseende med xtra fjernlys

Sent from my SM-G930F using Tapatalk


Stig-Arne

Skal til å montere Lazer Tripel R std på min Soul til uka. Setter den på skiltplate. Spent på resultatet

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Usikker

#28
Jeg går fortsatt å venter på mine... lite seriøst å oppgi at varer finnes på lager når det innebærer at de må bestilles fra produsenten..
Håper de kommer denne uka..

(Edit: i tilfelle misforståelse: jeg shoppa ikke fra extralys.no  de hadde ikke på lager)
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Usikker

Sitat fra: EV666KM på lørdag 02. september 2017, klokken 23:32
Ble ryggelyset skiftet? Hadde vært greit med sterkere lys der

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Har bytta ryggelys også men det ble ikke så mye bedre da lykta i seg selv ikke har noe god reflektor og "kaste" effekt på lysstråler, mer bare for å vise andre at du rygger
Satte inn sånne pærer, og det er linsa i pæra som lager en lysstråle som treffer noen meter bak bilen. noe bedre men ikke bra hvis man rygger i mørket på uoversiktlige plasser
http://www.ebay.com/itm/2X-Canbus-Car-LED-Lamps-W16W-T15-4014-Chip-60SMD-CREE-Backup-Reverse-Light-Bulbs/182724994910?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Driver å leter på ebay etter noe som kan ettermonteres
Har bestilt noen sånne typer i forskjellig utførsel for å se hvordan de virker, de kan enkelt plasseres i støtfanger
http://www.ebay.com/itm/2X-9W-LED-DRL-Eagle-Eye-Car-Fog-Daytime-Reverse-Backup-Parking-Signal-Lamp-Light-/221515705804?epid=1055605660&hash=item33935d6dcc:g:qPQAAOSwz71ZQiAV&vxp=mtr
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA