Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Porsche e mission

Startet av BadCat, søndag 06. august 2017, klokken 21:20

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: downlow på onsdag 20. september 2017, klokken 00:10Ikke et vanskelig valg med andre ord. Helt klart Porsche! Synd jeg ikke har penger til så dyr bil, men koster ikke noe å drømme litt  :)
Så lenge det er en drøm så er det lett å gå for Porschen. Skal man faktisk kjøpe en slik bil, så er det litt lettere å gå for Teslaen. Teslaen er en stor romslig familiebil, mens Mission E er en sportsbil. Kjøper du Mission E så må du som regel påberegne å ha minst en bil i tillegg.

Model S/X + Mission E kan derimot være en interessant kombinasjon, for de som har råd. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Det kan forsåvidt bli interessant å sammenligne toppmodell Tesla Model 3 mot Porsche Mission E. Toppmodellen av Model 3 vil trolig være tilgjengelig i slutten av 2018, altså litt før Mission E. Rekkevidden bør være lignende, samme med ytelsene. Man får 5 seter i stedet for trolig 4. Prisen blir lavere - trolig noe sånt som 60-70k USD. Men samtidig vil trolig interiøret, fjæring, o.l. være hakket bedre i Porschen. Porschen vil være mer uvanlig/eksklusiv, noe enkelte liker. Model 3 vil trolig kunne få hengerfeste.

Ja, tror definitivt at dette kan bli en spennende sammenligning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Tror ikke det er noen grunn til å tro at Mission-E blir rimelig her i Norge.
Den vil nok falle inn i samme prisklasse som P modellene til Tesla.

El utgaven av Macan kan derimot bli en «rimelig» Porsche.

Prisingen av Audi E-tron og Jaguar i-Pace vil vise hvordan tyske (og engelske) premium merker posisjonerer seg i Norge.

Orbit

Messebilen har vært innom Norge for visning til ansatte hos forhandlerne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Knut Røe

Noen specs har trolig lekket: Startpris 75000 $
Tre varianter: 402, 536 og 670 bhp. Toppmodell 0-60 på 3.5s.
4 bøtteseter. Suicide doors. Totrinns gearboks!!! Wtf.
https://www.express.co.uk/life-style/cars/897746/Porsche-Mission-E-price-specs-release-date-Tesla-Model-S-rival

Amatøren

SitatIt is also rumoured to come with a two-speed transmission which is uncommon for an electric car, which are usably offered with a single speed.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Knut Røe


Amatøren

Vil de spare strøm?

Er ikke elmotorer mest effektive på lavt turtall?

Selvfølgelig fordyrende i produksjon og mer som kan gå i stykker.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Går nok på at topphastigheten er såpass høy, og turtallet på toppen ville bli 20-25000 RPM uten gir. Og det er vanskelig å lage en motor som er effektiv og har bra med krefter i begge ender av et så stort område. Rimac har gjort det samme (rull litt ned på siden for detaljer), med to gir på bakaksel (men uten gir på fremaksel hvor det er mindre krefter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

Jeg har lest at man vil ha totrinns girkasse for å få bedre regenerering. (Uten at jeg kan forklare hvorfor)

Knut Røe

Det går nok noe på en motors effektivitet, under 40 % er det dårlig. 50-100 % er greit, men beste er 60-80 % load.
https://physics.stackexchange.com/questions/46113/why-is-an-electric-motor-more-efficient-at-higher-loads


sylwester

Nå konkurrer jo denne bilen mot nye Roadster, ikke model S. Vi vet startprisen på den er $200' så det ser jo ut som om Porsche ligger på omtrent halvparten. Blir dette virkelig et vanskelig valg?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Knut Røe

En bil hvis utvendige størrelse ligger midt mellom Cayenne og Panamera, men med interiørplass ørlite over Panamera, skal konkurrere mot en 2-dørs coupe? De fleste ser nok på denne som en S konkurrent, både mtp størrelse, pris, effekt og teknologi. Et lite minus for 4 seter er det dog, sikkert en dealbreaker for noen.

Espen Hugaas Andersen

#28
Mission E har ingen direkte Tesla-ekvivalent. Det går derimot an å sammenligne den med Model S, Roadster og Model 3 på litt forskjellige grunnlag. Det blir fort litt slik når det er så elbilmodeller å velge blant.

Model S vs Mission E:

Model S er betraktelig større og romsligere, og fungerer fint som familiebil. Mission E har trolig bedre interiør og mer duppeditter.

Roadster vs Mission E:

Begge er orientert mot ytelse, men Roadsteren til større grad + høyere pris. Roadsteren har dårligere plass i baksetet og mindre bagasjeplass. Roadsteren har mye lengre rekkevidde. Mission E har trolig betydelig bedre komfort, interiør og mer duppeditter.

Model 3 P80D vs Mission E:

Ikke veldig ulik størrelse eller ytelse. Ca samme rekkevidde. Model 3 har ett ekstra sete og lavere pris. Mission E har trolig bedre interiør og mer duppeditter.

Generelt for Tesla vs Porsche:

Tesla har superladerne og mer silicon-valley-preg. Porsche har bedre rykte på kvalitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA