Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste like vell..!!??

Startet av Erl_end, søndag 06. august 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

bakskj

Dette står på side 133 i manualen til Model 3, bilen støtter FORELØPIG ikke tauing.. ikke ett nei der altså:




Hele manualen liggger her:
https://electrek.co/2017/11/24/tesla-model-3-owners-manual-leaks/
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

ludwig_holberg


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

DrNox

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 20. oktober 2017, klokken 15:57
Jeg for min del håper, og tror Model 3 kommer med hengerfeste opsjon når AWD og luft kommer. Jeg tror vel også at AWD er klart når bestillinger til Norge åpner.

Jeg tror også at Tesla kunne få god butikk på å selge hengerfeste til en litt høyere pris en hva de tok på X. Jeg tror de fleste som vil ha hf lett strekker seg til 20-25 lapper for å få det på. Burde vel være mulig å bare ha godkjenninger for HF med biler som er levert orginalt med HF? På den måten tvinger du alle til å ta et hengerfeste til stiv pris, da sikkert ingen vil brenne inne med den Model 3 en som ikke kan dra henger..

For min del er X uaktuelt pga størrelse, pris og de jalla dørene bak.
Strekke meg til 25k for et hengerfeste? HF : Holy Fcuk

Maximus

#64
Da kan det se ut til at amerikanerne får tilgang til et tredjepartshengerfeste:

https://torkliftcentral.com/x7373-2





Noen korte fakta fra siden/produsenten:

- Ca 900 kg maks hengervekt
- Ca 90 kg maks vertikalbelastning
- Oppfyller iflg produsenten kravene til den amerikanske SAE J684 standarden.
- Skjult når det ikke er i bruk
- Kan monteres uten å måtte bore nye festepunkter

Blir vel i første omgang ikke lett å få dette festet godkjent her i Norge, og forhåpentligvis kan Model 3 leveres med originalmontert feste når leveransene endelig starter her. Interessant i så måte at Torklift Central har klart å benytte seg av festepunkter som allerede befinner seg på bilen.

Fra tilsvarende tråd på TMC: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/what-about-the-tow-hitch.94917/page-6


georglu

Er den lov å montere i Norge så lenge man ikke bruker den til tilhenger (f.eks. til bagasje, ski, sykler o.l.) eller vegvesenet veldig firkanta? Noen som vet?

Kun vært interessert i importere et slikt fra USA hvis det ikke kommer orginalt hengerfeste og vegvesenet ikke setter seg på bakbena.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

HCO

Det firkant-røret var usedvanlig lite vakkert. Kanskje man må lage seg litt fossil-pynt til å tre på når hengerfestet ikke er i bruk?  :laugh:Du kan ikke vise dette vedlegget.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jche

Man kan montere hengerfeste på hva som helst uten å behøve å vise det til statens vegvesen eller få det inn i vognkort. Det er først når du hekter på en henger at det eventuelt blir ulovlig.

Maximus

Sitat fra: HCO på onsdag 04. april 2018, klokken 15:50
Det firkant-røret var usedvanlig lite vakkert. Kanskje man må lage seg litt fossil-pynt til å tre på når hengerfestet ikke er i bruk?  :laugh:


Huff, det der gav helt feil assosiasjon, fikk meg til å tenke på ungdomskompisens slitne Taunus med sideskjørt, sjalusi og fake effektanlegg ...

Ser heldigvis ut som om det firkantrøret er avtakbart, det er en gjennomgangsbolt i bakkant der (hvis nå bare bildet er representativt):


Du kan ikke vise dette vedlegget.



Rolf Gjerdsjø

I Norge er vi vel uansett avhengig av at Tesla som produsent godkjenner bilen for hengerfeste, men positivt uansett at det kommer tredjepartsløsninger. Spesielt elegant var det dog ikke.

Men er det noen andre standarder som brukes i US som gjør at det evt må «Europafiseres» før det kommer hit?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

kaiat

Torklift Central lager også hengerfeste til Leaf og det går vel noen Leafer med slikt feste her i Norge. Det kan uansett ikke brukes til trekking av tilhenger her i Norge uten at bilprodusenten har gitt sitt samtykke. I USA er ting litt annerledes. ;)

Erl_end

Kanskje det mest positive i dette er ar det er feste muligheter allerede som kan benyttes. Kan jo være at disse er laget av Tesla for bruk av originalt feste.
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

RuneW

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på onsdag 04. april 2018, klokken 21:40
Men er det noen andre standarder som brukes i US som gjør at det evt må «Europafiseres» før det kommer hit?

En ting man kanskje bør være oppmerksom på er at selve kula er noe større på amerikanske hengerfester. Jeg importerte og fikk montert et slikt feste på Leafen og merket at sykkelstativet var merkbart vanskeligere/tightere å få på (standard "saksestativ"). Og etter å ha brukt det på Leafen en stund, var det tilsvarende slappere/løsere når jeg prøvde det på andre biler etterpå.

Men er det ikke store forskjellen. Mulig at dette ikke engang merkes på vanlige henger-tilkoblinger.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Rent juridisk skal jeg ikke uttale meg knallhardt, men kan ikke forstå hva som skal være verre med et sykkelstativ på et dokumentert hengerfeste kontra å stroppe en sykkel fast på bakluka eller med sugekopper på taket.

Har amerikansk hengerfeste på vår e-Golf (fra Curt), og har aldri blitt stoppet med det: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34845.msg653237#msg653237

Ellers riktig at kulene i US er feil for Euro, siden US er 2" eller 1 7/8", mens vi bruker 50mm (på minustoleranse for kula sin del). Kula mi fikk en runde på båndsliperen, men det er en smal sak å ordne seg 50mm kule med 2" firkantfeste om man vil det. Får sikkert kjøpt ferdig, ellers så får man kjøpt firkantfeste med flat ende og bolthull, og kan montere f.eks. noe slikt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Tilhengerfestekoblinger/Trekkule-2000039659/

Hengerfeste, om enn kun til sykkel/ski/bagasjeboks, gir kjempestor nytteverdi for de som har behovet, så det er kjekt at det nå finnes.

DagfinnN

Dersom en bil ikke er typegodkjent med hengerfeste vil det stå hengervekt = 0 kg. i vognkortet.
Dette hinder ikke at du kan frakte sykkel på hengerfestet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA