Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste like vell..!!??

Startet av Erl_end, søndag 06. august 2017, klokken 19:26

« forrige - neste »

Måkemannen

Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:44
De fatter ikke hvor mye hengerfeste teller for nordmenn, skandinavere og europeere. De fatter det rett og slett ikke. Model X selger som hakka møkk nå og det er ikke pga flaksende bakdører
Hiv deg på pollen:

https://twitter.com/UlricDabe/status/916416677042163713

pwb

Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:44
De fatter ikke hvor mye hengerfeste teller for nordmenn, skandinavere og europeere. De fatter det rett og slett ikke. Model X selger som hakka møkk nå og det er ikke pga flaksende bakdører

Hvor mange X med hengerfeste er solgt i skandinavia hvis man ikke tar med Norge?

lunitiks

@pwb! Der var du jo!  ;D 

Jeg aner ikke. Ventilerte kanskje litt der. Er egentlig bare søkkirritert over at min egen Model S tydeligvis ikke lovlig kan få hengerfeste. Det er noe jeg virkelig skulle hatt, og ønsker meg ikke Model X lenger.

Får ikke Model 3 hengerfeste så blir den plutselig mindre interessant enn evt. konkurrenter om de kan levere rekkevidden og et hengerfeste. Vi får se. Elon Musk sin tweet forbyr ikke Tesla fra å ta til fornuft etter hvert
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Rolf Gjerdsjø

Sånn som jeg leste tweeten, så var det i nåværende form, og det ble spurt om det var standard. Fordi om X har det som standard, er det lite trolig at 3 får det som standard.

Beholder min reservasjon enn så lenge, men kommer det ikke blir det kansellering og kjøp av annet merke. Innrømmer dog at jeg har begynt å se etter alternativer nå.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Magnus Hansen

Her ligger jo problemet i og informere per tweet.

Spørsmål: "Heated seats std? Tow hitch?"

Svar: "Yes. No"

Så kan man tolke det enten som at hengerfeste ikke er standard (som vi visste). Eller at hengerfeste ikke kommer i det hele tatt. Umulig å vite hva han egentlig mente.

stefse

Det må da for guds skyld gå an å lage bilen og dens godkjenningsdokumenter slik at hengerfeste er en mulighet for de som vil betale for det. Må være idiotisk å utelate en mulighet til å tjene penger på ekstrautstyr og samtidig støte vekk store deler av det viktige Norske markedet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: stefse på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:43
Det må da for guds skyld gå an å lage bilen og dens godkjenningsdokumenter slik at hengerfeste er en mulighet for de som vil betale for det. Må være idiotisk å utelate en mulighet til å tjene penger på ekstrautstyr og samtidig støte vekk store deler av det viktige Norske markedet.

Ikke bare det norske, men det europeiske. Husker ikke eksakt hvor, men jeg leste en undersøkelse der manglende hengerfeste på elbiler er en showstopper for 40-50% av kundene i Europa. Da snakker vi plutselig om et forholdsvis stort marked. Litt usikker på om Tesla bør ta seg råd til å ignorere såpass mange kjøpere.

Men det merkes tydelig at særlig de etablerte produsentene gjerne ikke ønsker at plug-in biler av noe slag skal konkurrere med de vanlige ICE-bilene. BMW for eksempel kan ikke levere hengerfeste til noen av plug-in hybridene sine engang, så derfra kommer det neppe noe før andre produsenter "tvinger" dem.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Jeronan

#37
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:08
Sitat fra: stefse på onsdag 18. oktober 2017, klokken 20:43
Det må da for guds skyld gå an å lage bilen og dens godkjenningsdokumenter slik at hengerfeste er en mulighet for de som vil betale for det. Må være idiotisk å utelate en mulighet til å tjene penger på ekstrautstyr og samtidig støte vekk store deler av det viktige Norske markedet.

Ikke bare det norske, men det europeiske. Husker ikke eksakt hvor, men jeg leste en undersøkelse der manglende hengerfeste på elbiler er en showstopper for 40-50% av kundene i Europa. Da snakker vi plutselig om et forholdsvis stort marked. Litt usikker på om Tesla bør ta seg råd til å ignorere såpass mange kjøpere.

How is Tesla ignoring that market?  The model X now comes with tow bar standard! It's the only electric car in the market that "officially" supports a tow bar.

In all honesty, if you look at what car segment market the Model 3 is targeted at, not many fosil car equivalents (medium size sedan) offer a tow bar either. Often, you have to go aftermarket for that.
You can't honestly compare for example a Volvo V60 with the Model 3.

The base Model X 75D is not that more expensive than the base Model S 75D. If a tow bar is so important to have.

We were very close ourselves to buy the Model X 75D, but end up deciding not to, since we use the tow bar maybe once a year and we rather have the 80-90 km extra range we get with the Model S.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Cowboystrekk

The unreliable and expensive seagul-doors was a model X-stopper for my part. We often have use for towing hitch and have to borrow other cars with our Model S. The higher price With lower range and a larger car which is even more unfit for city driving and parking were I live is not an option. I only want a EV that can replace a normal car. I would gladly reduces my HP and made design of TMS uglier in order to get a towing hitch. I know several people who wants an TMS but opt out due to the lack of TH. Model X is not an option for them either.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jeronan

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:39
The unreliable and expensive seagul-doors was a model X-stopper for my part. We often have use for towing hitch and have to borrow other cars with our Model S. The higher price With lower range and a larger car which is even more unfit for city driving and parking were I live is not an option. I only want a EV that can replace a normal car. I would gladly reduces my HP and made design of TMS uglier in order to get a towing hitch. I know several people who wants an TMS but opt out due to the lack of TH. Model X is not an option for them either.

Those are all valid considerations.

But when it comes to the Model 3, people need to compare it to that specific market (other medium size sedans).

Your next big electric car bet might be the Model Y. It supposed to be targeting the now most popular compact SUV market and has an almost guaranteed chance of having a tow bar.

But again... I think Tesla should focus on the getting enough Model 3 produced and out on the streets, before even thinking about the Model Y heh.  :-\
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

jkirkebo

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:39
The unreliable and expensive seagul-doors was a model X-stopper for my part. We often have use for towing hitch and have to borrow other cars with our Model S. The higher price With lower range and a larger car which is even more unfit for city driving and parking were I live is not an option. I only want a EV that can replace a normal car. I would gladly reduces my HP and made design of TMS uglier in order to get a towing hitch. I know several people who wants an TMS but opt out due to the lack of TH. Model X is not an option for them either.

Are they unreliable? No problems with mine after 17.000km and there are very few recent reports of problems herer or in the FB groups. They seem more reliable to me than the Model S door handles...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Jeronan på torsdag 19. oktober 2017, klokken 10:17
How is Tesla ignoring that market?  The model X now comes with tow bar standard! It's the only electric car in the market that "officially" supports a tow bar.

In all honesty, if you look at what car segment market the Model 3 is targeted at, not many fosil car equivalents (medium size sedan) offer a tow bar either. Often, you have to go aftermarket for that.
You can't honestly compare for example a Volvo V60 with the Model 3.

The base Model X 75D is not that more expensive than the base Model S 75D. If a tow bar is so important to have.

We were very close ourselves to buy the Model X 75D, but end up deciding not to, since we use the tow bar maybe once a year and we rather have the 80-90 km extra range we get with the Model S.

First of all, the X is not an alternative to the 3, in the same way as a BMW X5 is not an alternative to a BMW 3-series. So we can get that out of the way immediately. Cowboystrekk also has some valid points as to why many do not want the Model X, not to mention that it is a very expensive car, especially seen without our Norwegian glasses on.
But this is in fact ignoring the European buyers, and it's not only Tesla. The customers are telling the manufacturers that the lack of a towbar is a show-stopper. Plain and simple. The alternative then for most European customers is not to buy a Model X instead of a Model 3, it is to buy a BMW 3-series or a Mercedes C-class.

Interesting that you claim that no many similar fossil-only cars doesn't offer a towbar. I've never come across one single manufacturer that can't either deliver it ready from the factory or get it installed before delivery locally in Norway. Not one. But since we're at the topic, here is a list of the towing capabilities of the fossil competitors Model 3 is aiming at.

Alfa Romeo Giulia: 1600 kg
Audi A4: 1300 - 1800 kg (original towbar available)
BMW 3-series: up to 1800 kg (original towbar available)
Jaguar XE: 1800 kg
Mercedes C-class: 1400 - 1800 kg (original towbar available)

But back to my original point, the lack of a towbar on all-electric cars and especially the affordable ones, is still a major obstacle to get the shift from ICE-cars to electric cars if we can believe the surveys done on the subject.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Takayama

Disse tyskerne har skjønt behovet:

"Også etterlengtet i elbilmarkedet – og sikkert veldig interessant i Norge: Sion kommer med tilhengerfeste. Per i dag er det ikke avklart om det blir 750 eller 1.300 kilo trekkapasitet. Men festet tåler i hvert fall 80-100 kilo last, som betyr at man kan montere sykkelstativ."

http://elbil.no/provekjort-den-crowdsourcede-sion-elbilen-fra-sono-motors/

Lynet

Fordi om Jeronan ønsker å skrive på engelsk, trenger vel ikke alle å svare på engelsk? Tipper han greier å lese norsk når han deltar på et norsk forum.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Jeronan

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. oktober 2017, klokken 13:44
Fordi om Jeronan ønsker å skrive på engelsk, trenger vel ikke alle å svare på engelsk? Tipper han greier å lese norsk når han deltar på et norsk forum.

Yes sorry about that. I write English, but can read and understand Norwegian.  8)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA