Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ladetider e-up

Startet av Navl1, lørdag 05. august 2017, klokken 20:11

« forrige - neste »

Navl1

Hei dere.

Sitter å ser etter en bil 2 til å bruke gjennom jobben. Min samboer jobber som freelance fotograf, og legger derfor beslag på den største bilen i ukedagene. Må fremover bruke bil mye i forbindelse med møter, både i Oslo, og ned til Sande i Vestfold, og Halden i Østfold.

Ønsker å gjøre det så billig som mulig, men ikke ion billig (de bilene syns jeg er grisestygge). Har derfor begynt å se på e-up (pluss at jeg faktisk liker bilen, spesielt i hvit). Vet rekkevidden på disse er lave, men antar at alt fra 80-100 km vinter og 100-120 km sommer ikke er helt usannsynlig. Døtiden til hurtiglading kan jeg bruke til å jobbe, så den er jeg ikke redd for.

Så derfor dette emnet, jeg prøver å kartlegge ladetiden på e-up. Dere som har erfaring med bilen kan sikkert derfor svar på mine spørsmål.

1. Hurtiglading sommer, 10% til 80%, i antall minutter.
2. Hurtiglading vinter, 10% til 80%, i antall minutter.
3. Hurtiglading skikkelig vinter (under -10), 10% til 80%, i antall minutter.
4. Lading på vanlig stikkontakt, % pr. time.
5. Lading på type 2 offentlige ladepunkter, % pr. time.

Fant denne på youtube, men vet ikke helt om jeg tørr å stole på hastigheten som kommer frem her.

https://www.youtube.com/watch?v=lqSH0t5EDRg

Så vet jeg jo at lading er avhengig av så mangt, alt fra temperatur ute, i batteri, humør på lader og bil, hva jeg spiste til middag osv, men så ca. hadde jo vært kjekt da.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

manifold

Hei!
YouTube-filmen i innlegget ditt samsvarar med mine erfaringar. Eg har ikkje notert detaljar, men ut frå siste faktura frå hurtigladeselskapet ser det ut til at ladehastigheten er rundt 40kW til batteriet er rundt 75% fullt. Så går det gradvis saktare, og over rundt 93 prosent går det seint. 40kW er maksimal ladehastighet for e-up (og for både gamal og oppgradert e-golf). I kuldegrader går det litt saktare. Eg har ikkje lada i kaldare temperatur enn -5, og då var ikkje hastigheten dramatisk lågare.

40kW gir deg 10kWh pr. kvarter. Bilen brukar typisk mellom 1,1 og 1,5kWh pr. mil, avhengig av hastighet og bruk av klimaanlegg (varme/kjøling). I det optimale området får du altså mellom 70 og 90 kilometer pr. kvarter med hurtiglading.

Basert på dette vil eg anta at hurtiglading frå 10 til 80 prosent vil ta rundt 15-16 minutt i normal temperatur og eit par minutt ekstra når temperaturen er rundt 0.

Med vanleg lading frå stikkontakt får du 10A, dvs. i praksis rundt 2kWh pr. time, dvs. mellom 13 og 18 kilometer pr. time med lading. Med dedikert ladeboks kan e-up lada med 16A, dvs. rundt 3,6kWh pr. time, altså mellom 25 og 30 kilometer pr. time med lading. Eg har ikkje observert at denne hastigheten er lågare når det er kaldt, men har ikkje sjekka nøye.

På offentlege type 2-ladepunkt kan e-up berre ta 16A, dvs. rundt 3,6kWh pr time.

Batteriet i e-up er sjølvsagt litt knapt, men med bruk av hurtiglading vil den bruken du skisserer, likevel gå fint.

Navl1

Tusen takk for svar.

Nå skal jeg leie meg en slik e-up på nabobil, også gjennomføre en av møtedagene mine. Spent på erfaringen med det.

Hvis ladehastigheter på hurtiglading stemmer, så er det mye bedre enn leafen jeg hadde, som til tider var som å se maling tørke.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

Solan_G

Hurtiglading er veldig avhenengig av temperaturen på batteriet. Det værste du kan gjøre er å la den stå ute med lite strøm å kjøre rett på en hurtiglader. Da tar det en evighet, men det er et ekstremtilfelle....

E-Up er generelt rask å lade så lenge batteriet har litt grunnvarme, dvs mer enn 10 grader.

Fra 1% til 90% går på ca 20 min.
Med 3,6Kw (16A enfas eller Type2) går på ca 3 timer.
Jeg har heller ikke observert noen temperaturavhengighet her.

Med litt planlegging går den bruken du beskriver helt utmerket.
På de kaldeste dagene bør du planlegge at du lader før du parkerer. Med mindre du vet at du kan lade på parkeringsplassen.


Jeg hadde også en Leaf 250km. Den var håpløst treg å lade. Samtidig var den svært "tørst" på motorvei kjøring, så den gikk i realiteten ikke mye lengre enn E-Up'en faktisk gjør. Leverte den tilbake til forhandler etter en måned og sa takk for lånet.....

jankph

Etter et par hurtigladinger har jeg følgende erfaring:

20% til 85%, 15 grader ute, kjørt 20km før lading,  15 minutter
20% til 85%, 20 grader ute, kjørt 80km før lading,  12 minutter

M.a.o veldig kjapt opp til 80-85%, etter det går det treeegt.
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

Elmo

Jeg syns eUp'n min hurtiglader relativt kjapt helt opp til 91-92% jeg.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA